MASERATI

MASERATI

Autor: Matthias Braun, Alexander Franc Storz

ISBN: 978-83-206-1666-8

Wydanie: 1
Tłumacz: Jacek Łęgiewicz
Format: 195x246 mm
Liczba stron: 92
Liczba ilustracji: 118
Seria: Samochody marzeń
Oprawa: twarda

Polecam: 14

Opis

Bogato ilustrowany przegląd wszystkich modeli samochodów Maserati od 1947 roku. Zamieszczone opisy i atrakcyjne zdjęcia ułatwiają rozpoznanie następujących modeli: Gran Turismo, Tipo A6, 3500 GT, 5000 GT, Tipo 151, Sebring, Quattro Porte, Mistral, Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Merak, Khamsin, Quattroporte, Kyalami, Biturbo, Karif, Shamal, Barchetta, Chrysler TC by Maserati, 3200 GT, Spyder, 4200 GT, MC 12 Corsa, Kubang.


Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści

    Wprowadzenie  6
    Opis modeli samochodów Maserati
    Maserati 1500 Gran Turismo Tipo A6  12
    Maserati 2000 Gran Turismo Tipo A6G  14
    Maserati 2000 Gran Turismo Tipo A6G54  16
    Maserati 3500 GT i 3500 GTI  19
    Maserati 5000 GT i 5000 GTI  22
    Maserati Tipo 151  25
    Maserati Sebring  26
    Maserati Quattro Porte I 28
    Maserati Mistral  31
    Maserati Mexico  34
    Maserati Ghibli  36
    Maserati Indy  39
    Maserati / silnik Tipo C.114  41
    Maserati Bora  43
    Maserati Merak  45
    Maserati Khamsin  48
    Maserati Quattroporte II  50
    Maserati Kyalami  51
    Maserati 4porte / Quattroporte / Royale  53
    Maserati Biturbo / Biturbo S / Biturbo i / Biturbo Si  56
    Maserati Biturbo 2500 / Biturbo Si 2500 / Biturbo ES  58
    Maserati (Biturbo) 425  60
    Maserati (Biturbo) Spyder  61
    Maserati (Biturbo) 420 / 422 / 4.18v / 4.24v  62
    Maserati (Biturbo) 228 / 222 SR / 222 4v  64
    Maserati (Biturbo) 430 / 430 4v  66
    Maserati (Biturbo) 222 / 2.24v  67
    Maserati (Biturbo) Racing  68
    Maserati Karif  69
    Maserati Shamal  70
    Maserati Ghibli  71
    Maserati Quattroporte  73
    Maserati Barchetta  75
    Maserati / Chrysler TC  76
    Maserati 3200 GT  77
    Maserati Spyder  79
    Maserati 4200 GT  82
    Maserati Quattroporte  85
    Maserati MC 12 Corsa  88
    Maserati Kubang  90 
     

    O autorach / z książki


    Wprowadzenie
    Stajnia wyścigowa braci Maserati
    Pierwszym z rodu Maserati, który połknął motoryzacyjnego bakcyla był Carlo. Zaczął od skonstruowania silnika spalinowego, który następnie zamontował do wyścigowego roweru. Potem, na początku ubiegłego stulecia zbudował samodzielnie swój pierwszy samochód, co wydatnie przyczyniło się do jego błyskotliwej, choć krótkiej kariery. W 1902 r. został szefem działu rozwoju u Fiata, w 1903 r. przeniósł się do Isotty Fraschini, a w 1907 r. został szefem działu sportu w firmie Bianchi. Niestety, w 1910 r., w wieku zaledwie 29 lat, zmarł na gruźlicę. Przed śmiercią zdążył jednak jeszcze skonstruować samolot.
    Maserati jako marka samochodów sportowych ma swój początek w wytwórni aut wyścigowych założonej początkowo przez Alfieriego Maserati, a prowadzonej później wraz z trzema jego braćmi: Ettore, Ernesto i Bindo. Alfieri, urodzony w 1887 r., był –podobnie, jak Carlo – utalentowanym mechanikiem, pracującym dla Isotty Fraschini. Wspólnie ze starszym o trzy lata Ettorem Maserati reprezentował interesy firmy w Argentynie, a od 1912 r. tworzył dział obsługi klienta Isotty w ojczystych Włoszech. Potem usamodzielnił się i 1 grudnia 1914 r. założył w Bolonii Officine Alfieri Maserati. Rozpoczął od produkcji świec zapłonowych, by wkrótce zająć się przystosowaniem samochodów marki Isotta Fraschini do wyścigów. W latach 20. XX wieku zaprojektował kilka aut wyczynowych na zamówienie firmy Diatto. W 1926 r., wykorzystując zespoły tych samochodów, stworzył pierwszy własny pojazd, ochrzczony swoim nazwiskiem. Wtedy powstał również słynny znak firmowy Maserati. Wymyślił go brat, artysta-malarz – Mario (który jako jedyny z sześciu synów Rodolfa i Caroliny Maserati nie interesował się techniką), zainspirowany motywem trójzębu – atrybutu Neptuna, boga morza. Posąg Neptuna, dzieła flamandzkiego rzeźbiarza Jean Luca de Boulogne, stanowiący ozdobny element wielkiej studni, jest jednym z symboli miasta Bolonia.
    Pierwsze wyczynowe Maserati już w inauguracyjnym wyścigu (Targa Florio w 1926 r.) zwyciężyło w swojej klasie. Ponieważ jednak firma traktowała sport a nie reklamę czy produkcję aut, jako główny cel swojego działania, przedsiębiorstwo miało nieustanne problemy finansowe. Z dzisiejszego punktu widzenia trudno zrozumieć, czemu nie próbowano budujących renomę marki sportowych sukcesów zdyskontować ekonomicznie. Przypuszczalnie właściciele mieli ambicje utrzymania niezależności od sponsorów, będąc jednocześnie całkowicie pochłoniętymi postępami techniki i rozwojem wyścigów automobilowych. Alfieri Maserati, główny konstruktor i dyrektor finansowy, zmarł w 1932 r., w wieku zaledwie 44 lat, wskutek następstw nieszczęśliwego wypadku podczas zawodów. Śmierć przerwała gwałtownie prace nad konstrukcją innowacyjnego, jednomiejscowego bolidu z napędem przednich kół. W tej sytuacji Bindo, dotąd zatrudniony przez Isotte˛ Fraschini, objął w rodzinnej firmie stanowisko prezesa, a Ernesto przejął dotychczasowe obowiązki Alfieriego.
    W latach 30. minionego stulecia w zawodach Grand Prix panowały niemal niepodzielnie samochody niemieckie – Mercedes i Auto Union. Tylko Alfa Romeo mogła stawić im czoła. Maserati znalazło miejsce dla siebie, tworząc jednomiejscowe auto przeznaczone do wyścigów ulicznych, górskich i długodystansowych (Mille Miglia). Sportowe sukcesy firmy nie przekładały się jednak na jej kondycję ekonomiczną Przyczynę stanowiła ówczesna sytuacja polityczna – faszystowskie Włochy jako sojusznik hitlerowskich Niemiec popadały w izolację gospodarczą, zaczynało brakowac surowców. W 1937 r. Bindo, Ettore i Ernesto Maserati musieli odsprzedać swoją „stajnię” rodzinie przemysłowców Orsi. Zgodnie z umową zobowiązali się współpracować z firmą jeszcze przez dziesięć lat.
    Po upływie umownej dekady, w 1947 r. bracia Maserati założyli wspólnie małą firmę O.S.C.A. (Officine Spezializzate Costruzioni Automobili), specjalizującą się budowie samochodów wyścigowych. Znowu stali się niezależni. Rozpoczęli od wytwarzania niewielkich aut sportowych i wyczynowych, by od 1960 r. produkować pojazdy Gran Turismo z prawdziwego zdarzenia. Jednakże w 1963 r., z powodu zaawansowanego wieku, bracia byli zmuszeni sprzedać przedsiębiorstwo firmie produkującej motocykle MV Augusta, która jeszcze przez cztery lata kontynuowała ich działalność…
Liczba szt.

Cena: 52.50 zł

Produkt dostępny
Wysyłamy w ciągu 24h

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

LAMBORGHINI
Matthias Braun, Alexander Franc Storz
52.50 zł
FERRARI
Rüdiger Kaufmann
52.50 zł
JAGUAR
Halwart Schrader
52.50 zł
nakład wyczerpany
Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965
Andrzej Zieliński
49.35 zł
PORSCHE
Sigmund Walter, Thomas Agethen
54.60 zł
Samochody osobowe. Dzieje rozwoju - wyróżnienie amerykańskiego Stowarzyszenia Historyków Motoryzacji (SAH w Bostonie)
Andrzej Zieliński
88.20 zł

Książki autora

LAMBORGHINI
Matthias Braun, Alexander Franc Storz
52.50 zł
MASERATI
Matthias Braun, Alexander Franc Storz
52.50 zł

Usługi wydawnicze