Opis
Bogdan Pokropiński, znany Autor wielu publikacji o historii kolejnictwa, tym razem przedstawia Czytelnikom historię i budowę wszystkich serii i typów parowozów normalnotorowych, a także eksportowych szerokotorowych, produkowanych przez: „Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce S.A.” w Chrzanowie, „Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów” w Warszawie, „Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego” w Poznaniu oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego we Wrocławiu. Opisano parowozy będące zarówno konstrukcjami rodzimymi, jak i wytwarzane na podstawie obcych dokumentacji. Znalazły się tu więc parowozy liniowe dla PKP (pospieszne, osobowe, towarowe), przemysłowe, parowozy produkowane wyłącznie na eksport (także szerokotorowe) oraz niezrealizowane projekty parowozów. Opis każdej konstrukcji uzupełnia rysunek i fotografie.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
Od Autora 7
Wprowadzenie 8
Produkcja parowozów w Polsce 13
Rozdział I
Parowozy liniowe dla PKP 23
Parowóz towarowy serii Tr21 24
Parowóz towarowy serii Tr12 37
Parowóz osobowy serii Ok22 44
Parowóz towarowy serii Ty23 56
Parowóz osobowy serii Os24 77
Parowóz tendrzak osobowy serii OKl27 84
Parowóz pośpieszny serii Pu29 92
Parowóz pośpieszny serii Pt31 96
Parowóz tendrzak osobowy serii OKz32 107
Parowóz pośpieszny serii Pm36 112
Parowóz towarowy serii Ty37 117
Parowozy towarowe serii Ty2 i Ty42 121
Parowóz towarowy serii Ty4 130
Parowóz towarowy serii Ty5 135
Parowóz tendrzak towarowy serii TKt3 138
Parowóz towarowy serii Ty43 141
Parowóz towarowy serii Ty45 144
Parowóz pośpieszny serii Pt47 148
Parowóz tendrzak towarowy serii TKt48 152
Parowóz osobowy serii Ol49 157
Parowóz towarowy serii Ty51 161
Parowóz osobowy serii Ok55 165
Parowóz tendrzak towarowy serii TKr55 167
Rozdział II
Parowozy przemysłowe 169
Parowóz przemysłowy typu T1A 170
Parowóz przemysłowy typu T2A wersja 1 (TKh29) 172
Parowóz przemysłowy typu T2A wersja 2 (Ferrum 29) 174
Parowóz przemysłowy typu T3A (Ferrum 47 / Ferrum 724) 177
Parowóz przemysłowy typu T1B 186
Parowóz przemysłowy typu T1C 189
Parowóz przemysłowy typu T2C 191
Parowóz przemysłowy typu T3C 193
Parowóz przemysłowy typu T1D (TKp30) ELNA 194
Parowozy przemysłowe typu OS i T2D SLA Śląsk 196
Parowóz przemysłowy typu 1B Baziel 205
Parowozy bezpaleniskowe 207
Rozdział III
Parowozy budowane wyłącznie na eksport 211
Parowóz pasażerski typu 1D1h2 dla Bułgarii 212
Parowóz beztendrowy górski typu 1F2h2t dla Bułgarii 215
Parowóz pasażerski typu 1D1h2 dla Maroka 218
Parowóz uniwersalny typu 1C1h2t dla Łotwy 221
Parowóz pasażerski typu 2C1h2 dla Chin 224
Parowóz pasażerski typu 1D1h3 dla Bułgarii 228
Parowóz towarowy typu Eh2 (Er) dla ZSRR 230
Parowóz pasażerski typu 2C1h2 (WP) dla Indii 233
Rozdział IV
Niezrealizowane projekty parowozów
Pociąg ekspresowy z parowozem typu 2B1h2t 237
Parowóz bezpaleniskowy typu Bn2ft 238
Parowóz towarowy serii Ty42 239
Parowóz pasażerski typu 1Ch2 dla Egiptu 240
Parowóz pasażerski typu 2D1h3 dla Bułgarii 242
Parowóz pasażerski typu 1D1h3 dla Bułgarii 243
Parowóz tendrzak pasażerski typu 1D2h3t dla Bułgarii 244
Parowóz przemysłowy typu D1h2t dla Bułgarii 244
Parowóz przemysłowy typu 1E1h2t 245
Parowóz przemysłowy typu Eh2t 246
Parowóz pośpieszny serii Pt47 półopływowy 247
Parowóz towarowy typu 1Dh2 dla Turcji 248
Parowóz pasażerski typu 2Ch2 dla Egiptu 249
Parowóz pasażerski typu 2Ch2 dla Egiptu 250
Parowóz towarowy typu 1E1h2 (Mir) dla Chin 251
Zakończenie 252
Załącznik 1.
Parowozy liniowe w służbie PKP zbudowane
w polskich fabrykach 254
Załącznik 2.
Parowozy przemysłowe normalnotorowe zbudowane
w Fabloku 256
Załącznik 3.
Parowozy budowane w polskich fabrykach wyłącznie
na eksport 257
Bibliografia 258
Outline of the history of manufacture of standard-gauge
steam locomotives in Poland 260
Kurze Geschichte der Herstellung
von Normalspur-Dampflokomotiven in Polen 269
O autorach / z książki
Od Autora
W niniejszej pracy starałem się jak najobszerniej przedstawić temat produkcji parowozów normalnotorowych, a także szerokotorowych, w naszym kraju. Pomimo zbierania przez ponad 30 lat materiałów do tej książki, nie udało mi się zgromadzić pełnych informacji dotyczących statystyki. Zapewne przyczyną tego niepowodzenia jest fakt, że przez długi czas w powojennej Polsce wiele dziedzin życia gospodarczego było objętych tajemnicą, a chęć uzyskania dokładniejszych informacji była postrzegana jako działalność szpiegowska.
Jednakże w czasach, gdy Europa była jeszcze podzielona na dwa nieprzyjazne obozy, odwiedzali nasz kraj zachodni goście, którzy za opłatą otrzymywali zezwolenia na fotografowanie obiektów kolejowych i taboru szynowego, a nawet chętnie udostępniano im różne wykazy i dane statystyczne, niedostępne dla nas –Polaków.
Toteż w opracowywaniu zestawień statystycznych pomogli mi historycy kolei, panowie: R. Holzinger z Austrii, J. Peckmann z Kanady, J. Nurminen z Finlandii i J. Dreimanis z Łotwy, za co składam im serdeczne podziękowania.
Wiele statystyki dotyczącej polskich parowozów ukazało się również w niemieckich czasopismach kolejowych: „Lok-Report” i „Eisenbahn-Kurier”. Dokumenty, do których dotarłem w fabrykach parowozów Fablok i HCP były spisami sporządzanymi w działach handlowych. Były to jednak materiały zdekompletowane, tak jakby ktoś celowo wyjął niektóre strony, a przy tym zawierające sprzeczne dane. Dlatego zaznaczam, że zamieszczone w książce wykazy wyprodukowanych parowozów, jak też inne dane statystyczne, mogą być niepełne oraz mogą zawierać nieścisłości, za co Czytelników przepraszam, a temat uważam za otwarty.
Bogdan Pokropiński
Inne książki Autora - cykl WARSZAWSKIE KOLEJE DOJAZDOWE
Kolej grójecka
Kolej jabłonowska
Kolej wilanowska
LUX-torpeda PKP