Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań. Podręcznik dla akustyków (książka z płytą)

Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań. Podręcznik dla akustyków (książka z płytą)

Autor: Sztekmiler Krzysztof

ISBN: 978-83-206-1811-2

Wydanie: 4 dodruk
Format: B5
Liczba stron: 188
Liczba ilustracji: 83
Oprawa: miękka

Polecam: 120

Opis

Podręcznik opisujący podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań dźwiękowych z uwzględnieniem kryteriów słuchowej oceny jakości dźwięku, opisu urządzeń do przetwarzania i obróbki dźwięku, podstawowych zasad realizacji nagłośnienia oraz licznych praktycznych uwag dotyczących montażu, realizacji i końcowej obróbki materiału dźwiękowego. Pytania zamieszczone na końcu poszczególnych rozdziałów ułatwiają przyswojenie materiału. Załączona do książki płyta CD zawiera przykłady ilustrujące wpływ różnych czynników na realizację nagrania dźwiękowego.
Odbiorcy książki: akustycy, operatorzy i realizatorzy dźwięku, uczniowie szkół średnich i policealnych o profilu realizacji dźwięku oraz wszyscy zainteresowani podstawami nagłośnienia i realizacji nagrań dźwiękowych.
Recenzja  na blogu http://lottaczyta.blox.pl/2017/02/Podstawy-naglosnienia-i-realizacji-nagran.html



Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści

    Rozdział 1
    Właściwości słuchu i kryteria oceny jakości dźwięku   13
    1.1. Właściwości słuchu   13
    Zakres słyszalności, wysokość dźwięku, dynamika, skala decybelowa, krzywe izofoniczne, maskowanie dźwięków, barwa dźwięku, nielinearność słuchu, adaptacja słuchu, refrakcja, bezwładność, kierunkowość, orientacja odległościowa
    1.2. Kryteria słuchowej oceny jakości dźwięku   21
    Zniekształcenia, zakłócenia, barwa dźwięku, wielkość obrazu dźwiękowego, perspektywa dźwięku, atmosfera akustyczna, czytelność obrazu dźwiękowego, równowaga głośności, ocena
    jakości dźwięku
    Pytania   27

    Rozdział 2
    Urządzenia do przetwarzania i obróbki dźwięku   29
    2.1. Wstęp   29
    2.2. Mikrofony   29
    2.2.1. Budowa i zasada działania   29
    Mikrofon dynamiczny, mikrofon pojemnościowy, mikrofon elektretowy
    2.2.2. Podstawowe parametry mikrofonów   32
    Charakterystyki przenoszenia, charakterystyki kierunkowe, czułość, maksymalne ciśnienie akustyczne, szumy własne, stosunek sygnał-szum, dynamika, impedancja
    2.2.3. Mikrofony bezprzewodowe   40
    Pytania   41
    2.3. Konsolety mikserskie (stoły mikserskie)   41
    2.3.1. Zadania konsolety mikserskiej   41
    2.3.2. Budowa analogowego stołu mikserskiego   42
    Przedwzmacniacz, insert, filtr dolnozaporowy, korektor dwupunktowy, trzypunktowy regulator barwy, korektor czteropunktowy, regulator parametryczny, wielopunktowa regulacja parametru,
    regulator głośności, regulator panoramy, send, szyna zbiorcza, grupy, wskaźniki wysterowania, odstęp od przesterowania, rozmieszczenie pokręteł, ważniejsze parametry techniczne
    Pytania   58

    2.4. Procesory efektów przestrzennych   58
    2.4.1. Echo-delay   58
    2.4.2. Urządzenia pogłosowe – reverb   59
    2.4.3. Flanger, chorus   63
    Pytania   64

    2.5. Procesory dynamiczne   64
    2.5.1. Kompresor   65
    2.5.2. Limiter   68
    2.5.3. Expander   69
    2.5.4. Bramka   70
    2.5.5. Compandor   71
    2.5.6. Equalizer – korektor graficzny   72
    Pytania   73

    2.6. Urządzenia cyfrowe   74
    2.6.1. Przetwarzanie sygnałów analogowych na cyfrowe   74
    2.6.2. Cyfrowy stół mikserski   77
    Opis działania, wejścia i wyjścia cyfrowe (AES/EBU, SPDIF, TDIF, ADAT, Word clock) automatyka, automiks
    Pytania   81

    2.7. Wirtualne stoły mikserskie   82
    Pytania   84
     
    2.8. Wzmacniacz mocy   85
    Budowa, zabezpieczenia, parametry, praca w mostku
    Pytania   91

    2.9. Głośniki, kolumny głośnikowe   92
    2.9.1. Budowa i zasada działania   92
    2.9.2. Parametry techniczne głośnika   93
    2.9.3. Pasywne zespoły głośnikowe   95
    2.9.4. Aktywne zespoły głośnikowe   97
    2.9.5. Systemy nagłośnieniowe   98
    Pytania   100

    2.10. Słuchawki   101
    Pytania    102

    Rozdział 3
    Nagłośnienie   103
    3.1. Wstęp   103
    3.2. Podstawowe zasady postępowania przy realizacji nagłośnień 103
    3.3. Prace przygotowawcze przed rozpoczęciem nagłośnienia koncertu   105
    3.3.1. Wstępna analiza warunków akustycznych   105
    3.3.2. Rozmieszczenie głośników głównego nagłośnienia   105
    3.3.3. Kalibracja charakterystyki przenoszenia   105
    3.3.4. Podłączenie miksera i mikrofonów   107
    3.3.5. Regulacja czułości wejścia (GAIN, TRIM)   107
    3.3.6. Regulacja barwy poszczególnych instrumentów   107
    3.3.7. Ustawienie proporcji głośności   107
    3.3.8. Regulacja panoramy   108
    3.3.9. Regulacja głębokości efektu przestrzennego   108
    3.3.10. Ustawienie odsłuchów na scenie   109
    3.4. Nagłośnienie małych pomieszczeń   111
    3.5. Nagłośnienie kościołów i innych obiektów o bardzo długim czasie pogłosu   113
    3.6. Nagłośnienie otwartych przestrzeni   114
    Pytania   116

    Rozdział 4
    Realizacja nagrań   117
    4.1. Wstęp   117
    4.2. Urządzenia do rejestracji dźwięku   117
    4.2.1. Magnetofony analogowe   117
    4.2.2. Magnetofon cyfrowy DAT   119
    4.2.3. CD-Recorder   121
    4.2.4. Mini-Disc (MD)   122
    4.2.5. Magnetofon kasetowy DCC   123
    4.2.6. Wielośladowe magnetofony cyfrowe DTRS   124
    4.2.7. Wielośladowy magnetofon cyfrowy ADAT   125
    4.2.8. Cyfrowy magnetofon szpulowy DASH   126
    4.2.9. Rejestratory magnetooptyczne – MO-recordery   126
    4.2.10. Nagrywarki twardodyskowe – HD-recordery   127
    4.2.11. Rejestracja na twardym dysku w komputerze   128
    4.2.12. Rejestracja w komputerze przenośnym typu   129
    4.2.13. Rejestrator na kartę pamięci Compact Flash (CF)   130
    4.2.14. Podsumowanie  132
    Pytania  132

    4.3. Metody realizacji nagrań   132
    4.3.1. Wstęp   132
    4.3.2. Metoda rejestracji XY   133
    4.3.3. Metoda AB (różnicowo-fazowa)   135
    4.3.4. Metoda AB + M   136
    4.3.5. Metoda XY + M   136
    4.3.6. Metoda XY+ ambience   138
    4.3.7. Metoda kombinowana XY/AB   139
    4.3.8. Metoda Blumleina z użyciem dwóch mikrofonów o charakterystyce ósemkowej   140
    4.3.9. Metoda MM – z użyciem wielu mikrofonów monofonicznych 141
    4.3.10. Metoda MS (niem. Mitte – środek, Seite – strona)  142
    4.3.11. Metoda OCT (Optimized Cardioid Triangel) opracowana przez Gűnthera Theile z IRT  143
    4.3.12. Metoda "Decca Tree"  145
    4.3.13. Metoda podwójnego M/S (Double M/S) - Surround  146
    4.3.14. Metoda "IRT Cross" (opracowana przez Gűnthera Theile z IRT)  146
    4.3.15. Matoda KFM 360 Surround - z użyciem kulistej przesłony akustycznej  147
    4.3.16. Metoda OCT Surroud  148
    4.3.17. Matoda Decca Tree Surround  149

    4.4. Zasady ogólne dokonywania nagrań muzycznych   150
    4.4.1. Wybór odpowiedniej metody nagrywania   150
    4.4.2. Ustawienie mikrofonów   151
    4.4.3. Regulacja czułości wejść (GAIN, TRIM)   151
    4.4.4. Korekcja barwy dźwięku   152
    4.4.5. Regulacja proporcji głośności   152
    4.4.6. Regulacja panoramy    153
    4.4.7. Regulacja efektu przestrzennego   153
    4.4.8. Ustawienie poziomu zapisu w magnetofonie   154
    4.4.9. Ustalenia dotyczące późniejszego montażu   154

    4.5. Realizacja nagrania podczas koncertu z nagłośnieniem   155
    4.6. Kilka uwag dotyczących montażu   157
    4.7. Renowacja nagrań archiwalnych   158
    4.8. Mastering – końcowa obróbka materiału dźwiękowego   159
    4.9. Adaptacja pomieszczenia odsłuchowego dla systemów 2.0 i 5.1  161 
    Pytania   163

    Rozdział 5
    Okablowanie   165
    5.1. Wstęp   165
    5.2. Połączenia symetryczne (balanced)   165
    5.3. Połączenia niesymetryczne (unbalanced)   165
    5.4. Kable głośnikowe   166
    Pytania   167

    Odpowiedzi na pytania   169
    Słowniczek   174
    Tablice   179
    Tablica 1. Typowe ustawienia kompresora   179
    Tablica 2. Sposoby ustawiania mikrofonów przy instrumentach   179
    Tablica 3. Zakresy częstotliwości instrumentów   182
    Tablica 4. Połączenia wtyków i przewodów   183
    Bibliografia   184
    CD – przykłady muzyczne i testy   185

    O autorach / z książki


    Krzysztof Sztekmiler jest absolwentem Wydziału Elektroniki Politechniki Łódzkiej oraz kierunku gitary klasycznej w Akademii Muzycznej w Łodzi, w której obecnie pracuje jako wykładowca i realizator dźwięku. Od kilku lat wykłada również na kursach realizacji dźwięku organizowanych przez Narodowe Centrum Kultury. Oprócz nagłośnień prestiżowych koncertów (Festiwal Muzyki Wojciecha Kilara) zrealizował nagrania wielu płyt kompaktowych, muzyki do filmów, spektakli teatralnych i telewizyjnych (Torowisko, Żywot Łazika z Tormesu, Edi). Połączenie wykształcenia muzycznego i technicznego, poparte wieloletnią praktyką po obu stronach mikrofonu, pozwoliło na dokonanie wielu cennych spostrzeżeń, które zawarto w niniejszej książce.

    O KSIĄŻCE NAPISALI

    Piotr Kleczkowski („ESTRADA I STUDIO”) „Jest to książka niezwykła. Nie dlatego, żeby zawierała szokujące nowości w treści czy formie. Niezwykłe jest zawarcie w niej esencji wiedzy z zakresu, który zapowiada tytuł. Nie ma tam chyba ani jednego zbędnego słowa, a wszystkie naprawdę ważne informacje - są. Może ona kandydować do nagrody Ministra Edukacji i służyć za przykład dla piszących podręczniki z innych dziedzin, od żeglarstwa po gotowanie. Autor z nadzwyczajnym wyczuciem wyważył proporcje pomiędzy niezbędną dawką teorii, przedstawieniem sprzętu i wskazówkami praktycznymi, jak go używać.”

    Wojciech Białoskórski („RUAH”) „(…) prawdziwy podręcznik, napisany nie przez kolejnego teoretyka od „patentów na gałki”, ale przez praktyka. Autor, jako wykształcony instrumentalista i inżynier elektronik, z wyczuciem właściwym dobremu wykładowcy akademickiemu opisuje w swej książce rozdział po rozdziale, temat po temacie, całą szerokość dziedziny, jaką jest realizacja dźwięku. Od zjawisk fizycznych i fizjologicznych, przez elementy toru akustycznego, urządzenia analogowe i cyfrowe, aż po różnorodne techniki zapisu i obróbki dźwięku. Bez zbędnego teoretyzowania, ale esencjonalnie traktując poruszane tematy, ze zwróceniem uwagi na sprawy czasem drobne, ale bardzo istotne, których bagatelizowanie często niweczy trudy nawet doświadczonych adeptów sztuki dźwięku.”



    WSTĘP
    Niezwykle dynamiczny rozwój elektroniki obserwowany na przestrzeni ostatnich lat przyczynił się do upowszechnienia wielu profesjonalnych urządzeń służących do nagłaśniania, nagrywania i obróbki dźwięku. Jednak sam fakt posiadania doskonałej aparatury nie gwarantuje uzyskania odpowiedniej jakości dźwięku, trzeba jeszcze wiedzieć, jak i kiedy jej używać.
    Niestety, istnieje powszechna tendencja do nadużywania technicznych możliwości. Nagłośnienie osiąga gigantyczne moce, a całkowita kompresja w nagraniach powoduje utrzymywanie dynamiki na jednakowym poziomie od początku do końca płyty, tak jakby jedynym kryterium jakości była głośność. Istnieją też inne sposoby dotarcia do wyobraźni muzycznej słuchacza. Można odpowiednio modelować barwę, przestrzeń, głębię i szerokość obrazu dźwiękowego, dając możliwość znacznie sugestywniejszego przekazu. To tak, jakbyśmy do czarno-białego obrazu wprowadzili gradację jasności, perspektywę i kolor.
    Zadaniem akustyka jest tworzenie takiej iluzji dźwiękowej, aby słuchacz mógł jak najpełniej odebrać myśli i emocje zawarte w spektaklu muzycznym. Zastosowana technika jest tutaj sprawą wtórną, wynikającą z warunków akustycznych, użytych instrumentów i gatunku prezentowanej muzyki. Zatem najpierw trzeba odczuć potrzebę zastosowania jakiegoś urządzenia: kompresora, equalizera czy bramki, a potem dopiero włączyć, wiedząc jakie korzyści i skutki uboczne to przyniesie.
    W książce tej wiele miejsca poświęciłem właściwościom słuchu i wpływom zmian parametrów dźwięku na wrażenie słuchacza, pomimo bowiem błyskawicznego rozwoju techniki proces postrzegania dźwięków jest niezmienny i zawsze ostatnim ogniwem toru akustycznego pozostanie człowiek.
    Mam nadzieję, że układ książki z marginesami, na których są wypisane główne hasła, słownikiem, tabelami pomocniczymi i płytą zawierającą przykłady muzyczne, dotyczące szeregu zjawisk akustycznych, sprawią, że lektura będzie łatwa i przyjemna.
    Krzysztof Sztekmiler
Liczba szt.

Cena: 77.00 zł

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

Głośniki i zestawy głośnikowe. Budowa, działanie, zastosowania
Krajewski Jerzy
63.00 zł
Energia ze źródeł odnawialnych i jej wykorzystanie
Jastrzębska Grażyna
63.00 zł
GPS i inne satelitarne systemy nawigacyjne
Narkiewicz Janusz
38.85 zł
Obraz cyfrowy. Reprezentacja, kompresja, podstawy przetwarzania. Standardy JPEG i MPEG
Domański Marek
59.85 zł
Dźwięk cyfrowy. Systemy wielokanałowe
Butryn Wojciech
46.20 zł
Fale i anteny
Szóstka Jarosław
84.00 zł

Książki autora

Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań. Podręcznik dla akustyków (książka z płytą)
Sztekmiler Krzysztof
77.00 zł