Budowa i utrzymanie nawierzchni lotniskowych

Budowa i utrzymanie nawierzchni lotniskowych

Autor: Piotr Nita

ISBN: 978-83-206-1699-6

Wydanie: 2, zmienione / 2008
Format: B5
Liczba stron: 588
Liczba ilustracji: 219
Liczba tabel: 113
Oprawa: twarda

Polecam: 25

Opis

W książce na podstawie najnowszych osiągnięć przedstawiono zagadnienia związane z budową i utrzymaniem nawierzchni lotniskowych, uwzględniając ich trwałość i niezawodność, a także perspektywiczne kierunki rozwoju. Wyróżniono zagadnienia diagnostyki technicznej nawierzchni lotniskowych oraz ekologiczne aspekty koegzystencji środowiska naturalnego i obiektów lotniskowych. Nowe wydanie rozszerzono o opis lotniskowych robót ziemnych, odwodnienia lotnisk i kanalizacji lotniskowej, wzmocnień nawierzchni betonowych oraz zaopatrzenia lotnisk w energię elektryczną i wodę. Uwzględniono najnowsze normy europejskie.
Odbiorcy książki: projektanci i inżynierowie służb utrzymania nawierzchni lotniskowych oraz studenci wyższych uczelni technicznych o specjalności budowa dróg i lotnisk.
Dostęp do wersji elektronicznej
w serwisie ibuk.pl




Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści

    Przedmowa 11
    1. Wiadomości wstępne 13
    1.1. Podstawowe pojęcia prawne dotyczące lotnisk i ruchu lotniczego 14
    1.2. Elementy funkcjonalne lotnisk i ich charakterystyka 16
    1.3. Rola i zadania nawierzchni lotniskowych 19
    1.4. Specyfika pracy nawierzchni lotniskowych i jej obciążeń 20
    1.4.1. Zależność od warunków meteorologicznych i klimatycznych 20
    1.4.2. Szczególny charakter obciążeń nawierzchni lotniskowych 20
    1.4.3. Rozkład obciążeń i prędkości w czasie rozbiegu samolotu 23
    1.4.4. Analiza prędkości statku powietrznego w funkcji długości rozbiegu 23
    1.4.5. Obciążenie nawierzchni drogi startowej w funkcji rozbiegu 23
    1.4.6. Obciążenie nawierzchni drogi startowej w czasie dobiegu statku powietrznego 24
    1.4.7. Dynamiczne obciążenie nawierzchni lotniskowych 26
    1.4.8. Charakterystyka termicznych obciążeń wymuszonych 29
    1.4.9. Wymagania eksploatacyjne dla nawierzchni lotniskowych 31
    1.5. Wpływ rozwoju konstrukcji statków powietrznych na rozwój infrastruktury lotniskowej 33
    Bibliografia 37
    2. Prace pomiarowe oraz roboty ziemne na lotniskach 38
    2.1. Ogólna charakterystyka robót lotniskowych 38
    2.2. Przygotowanie terenu pod budowę lotniska 39
    2.3. Prace pomiarowe związane z wyznaczaniem lotniska w terenie 41
    2.4. Roboty ziemne na lotniskach 44
    2.5. Ekonomiczne aspekty projektowania wysokościowego terenu lotniska 46
    2.6. Metody projektowania pionowego ukształtowania terenu lotniska 48
    2.6.1. Metoda projektowania przekrojów pionowych 48
    2.6.2. Metoda profili izometrycznych 50
    2.6.3. Metoda projektowania rzędnych wierzchołków kwadratów siatki niwelacyjnej 50
    2.6.4. Metoda projektowania warstwic 58
    2.6.5 Sprawdzanie pionowej konfiguracji terenu w płaszczyźnie stycznej do przebiegu warstwic i jej korekta 64
    2.6.6. Wybór odpowiedniej metody projektowania w zależności od ukształtowania pionowego terenu wybranego pod lotnisko 67
    2.6.7. Obliczanie ilości robót ziemnych. Bilans robót ziemnych 68
    2.6.8. Obliczanie objętości robót ziemnych za pomocą izolinii roboczych 70
    2.6.9. Projekt organizacji robót ziemnych 72
    2.6.10. Komputerowe metody obliczania ilości robót ziemnych 74
    2.7. Geologiczno-inżynierskie badanie gruntów i podłoży gruntowych pod powierzchnie lotniskowe 74
    2.7.1. Uwagi ogólne i podział gruntów 74
    2.7.2. Grunty budowlane 78
    2.7.3. Określenie parametrów geotechnicznych podłoża 81
    2.8. Nośność podłoży gruntowych pod nawierzchnie lotniskowe 86
    2.8.1. Podstawowe cechy fizyczne gruntów 86
    2.8.2. Plastyczność gruntów spoistych 88
    2.8.3. Podstawowe cechy mechaniczne gruntów 90
    2.9. Warunki konstruowania podłoży gruntowych pod nawierzchnie lotniskowe 91
    2.10. Metody badań i ustalenia miarodajnej wartości wskaźników nośności podłoża 92
    2.11. Wzmocnienie podłoży gruntowych i metody badań ich nośności 98
    2.11.1. Naturalne wzmocnienie podłoża gruntowego 99
    2.11.2. Mechaniczne wzmocnienie podłoża gruntowego 100
    2.11.3. Wzmocnienie podłoża gruntowego wapnem 101
    2.11.4. Wzmocnienie podłoża gruntowego cementem 105
    2.11.5. Wzmocnienie podłoża gruntowego środkami chemicznymi – żywicami 106
    2.11.6. Wzmocnienie podłoży gruntowych nowoczesnymi środkami wiążącymi 108
    2.11.7. Wzmocnienie podłoży gruntowych geosyntetykami 110
    Bibliografia 111
    3. Odwodnienie lotnisk 112
    3.1. Uwagi ogólne 112
    3.2. Pochodzenie wód podziemnych, ich znaczenie i charakterystyka 118
    3.2.1. Rodzaje wód podziemnych 121
    3.2.2. Opady atmosferyczne, ich rodzaje i charakterystyka 123
    3.2.3. Parowanie, sublimacja, spływ, odpływ i przepływ 127
    3.2.4. Retencja 128
    3.3. Systemy odwodnienia lotnisk 129
    3.3.1. Kanalizacja lotniskowa nawierzchni sztucznych 130
    3.3.2. Kanalizacja lotniskowa nawierzchni gruntowych 135
    3.3.3. Drenaż lotniskowy 135
    3.3.4. Inne urządzenia odwadniające na lotniskach 140
    3.4. Nawadnianie pola wzlotów 141
    3.5. Metody obliczeń odwodnienia lotnisk 141
    3.5.1. Sposób obliczeń kanalizacji lotniskowej 145
    3.5.2. Obliczanie ścieków otwartych na nawierzchniach sztucznych 146
    3.5.3. Obliczanie rowów i ścieków gruntowych 148
    3.5.4. Obliczanie drenażu lotniskowego 149
    Bibliografia 151
    4. Podbudowy pod nawierzchnie lotniskowe 152
    4.1. Zadania i rola podbudów 152
    4.2. Podbudowy pod nowe nawierzchnie lotniskowe 153
    4.2.1. Podbudowy z gruntów stabilizowanych cementem 153
    4.2.2. Kruszywa do podbudów pod nawierzchnie 155
    4.2.3. Podbudowy z kruszywa ulepszonego cementem 156
    4.2.4. Podbudowy z chudego betonu 156
    4.2.5. Podbudowy stabilizowane wapnem 158
    4.2.6. Podbudowy z tworzyw sztucznych 158
    4.2.7. Podbudowy z betonu cementowego zbrojonego polimerowymi elementami komórkowymi 159
    4.3. Istniejące podbudowy pod nawierzchnie lotniskowe 161
    Bibliografia 161
    5. Materiały, składniki i właściwości materiałów do budowy betonowych nawierzchni lotniskowych 163
    5.1. Uwagi ogólne 163
    5.2. Materiały składowe betonu nawierzchniowego 164
    5.3. Metody projektowania mieszanki betonowej przeznaczonej na nawierzchnie lotniskowe 181
    5.3.1. Metoda projektowania składu betonu zalecana przez przepisy krajowe 182
    5.3.2. Francuska metoda projektowania betonu 183
    5.3.3. Brytyjska metoda projektowania betonu 184
    5.4. Klasy wytrzymałości betonu 185
    5.5. Klasy ekspozycji betonu 186
    5.6. Materiały do wypełnienia szczelin w nawierzchniach betonowych 190
    5.6.1. Masy stosowane na gorąco 190
    5.6.2. Masy stosowane na zimno 191
    5.7. Metody badań podstawowych parametrów betonu nawierzchniowego 191
    5.7.1. Wytrzymałość na ściskanie 191
    5.7.2. Wytrzymałość betonu na rozciąganie przy zginaniu 193
    5.7.3. Wytrzymałość betonu na bezpośrednie rozciąganie 194
    5.7.4. Wytrzymałość betonu w czasie 195
    5.7.5. Naprężenia dopuszczalne dla betonu 196
    5.7.6. Moduł sprężystości betonu 197
    5.7.7. Współczynnik Poissona 200
    5.7.8. Skurcz betonu 201
    5.7.9. Pęcznienie betonu . 202
    5.8. Wytrzymałość betonu na obciążenia udarowe 202
    Bibliografia 203
    6. Lotniskowe nawierzchnie z betonu cementowego 204
    6.1. Uwagi ogólne 204
    6.2. Cechy charakterystyczne i rodzaje konstrukcji nawierzchni lotniskowych z betonu cementowego 204
    6.3. Betonowe nawierzchnie lotniskowe układane w szalunkach 207
    6.3.1. Przygotowanie mieszanki betonowej 211
    6.3.2. Układanie i zagęszczanie mieszanki betonowej 212
    6.4. Współczesne metody budowy nawierzchni betonowych bez szalunków – metodą ślizgową 213
    6.4.1. Sprzęt i urządzenia do budowy nawierzchni betonowych 214
    6.4.2. Maszyny i sprzęt pomocniczy w budowie nawierzchni 222
    6.5. Realizacja robót nawierzchniowych 226
    6.5.1. Wykonanie warstwy poślizgowej 227
    6.5.2. Układanie mieszanki betonowej 229
    6.5.3. Wykonywanie nawierzchni w trudnych warunkach atmosferycznych 236
    6.5.4. Pielęgnacja nawierzchni betonowych po ich wykonaniu 239
    6.5.5. Szczeliny w lotniskowych nawierzchniach betonowych 241
    6.6. Technologia betonów wałowanych w budowie nawierzchni lotniskowych 248
    6.7. Kontrola jakości wykonywanych robót związanych z budową nawierzchni lotniskowych 254
    6.7.1. Uwagi ogólne 254
    6.7.2. Program kontroli jakości robót 255
    6.7.3. Opis badań kontrolnych 256
    6.8. Ogólna ocena wyników badań 262
    6.9. Nowe technologie robót nawierzchniowych 263
    6.9.1. Nawierzchnie z betonu upłynnionego 263
    6.9.2. Nawierzchnie z betonu wewnętrznie uszczelnionego 263
    6.10. Nawierzchnie z betonów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych (betony wysokowartościowe) 264
    6.11. Wzmocnienie nawierzchni betonowych 269
    Bibliografia 270
    7. Lotniskowe nawierzchnie zbrojone z betonu cementowego 271
    7.1. Lotniskowe nawierzchnie żelbetowe 271
    7.2. Wykonanie nawierzchni żelbetowych w szalunkach 272
    7.3. Nawierzchnie lotniskowe o zbrojeniu ciągłym 273
    7.4. Wykonanie szczelin w nawierzchniach zbrojonych 276
    7.5. Nawierzchnie betonowe o minimalnej zawartości stali 277 
    7.6. Nawierzchnie dyblowane 278
    7.7. Lotniskowe nawierzchnie betonowe zbrojone stalowym włóknem rozproszonym 283
    7.8. Lotniskowe nawierzchnie betonowe zbrojone włóknami sztucznymi 293
    7.9. Zastosowania betonów zbrojonych włóknami sztucznymi w budowie nawierzchni 297
    Bibliografia 298
    8. Lotniskowe nawierzchnie sprężone 300
    8.1. Uwagi ogólne 300
    8.2. Analiza czynników uzasadniających stosowanie płyt wstępnie sprężonych w budowie nawierzchni lotniskowych 304
    8.3. Nawierzchnie lotniskowe z płyt wstępnie sprężonych 308
    8.3.1. Technologia produkcji płyt wstępnie sprężonych 309
    8.3.2. Budowa nawierzchni lotniskowych z prefabrykowanych płyt wstępnie sprężonych 313
    Bibliografia 319
    9. Lotniskowe nawierzchnie zbudowane z użyciem spoiw asfaltowych 320
    9.1. Materiały stosowane do budowy nawierzchni lotniskowych z użyciem spoiw asfaltowych 320
    9.1.1. Lepiszcza 320
    9.1.2. Pochodzenie asfaltów i ich charakterystyka 323
    9.1.3. Modyfikatory i dodatki do asfaltu 333
    9.1.4. Elastomeroasfalty i polimeroasfalty 336
    9.1.5. Normowe wymagania dla asfaltów stosowanych do budowy nawierzchni lotniskowych 337
    9.1.6. Zasady stosowania asfaltów drogowych 337
    9.2. Emulsje asfaltowe 339
    9.3. Kruszywa mineralne 344
    9.3.1. Cechy techniczne kruszywa łamanego 350
    9.3.2. Wypełniacze mineralne 350
    9.4. Projektowanie składu mieszanek mineralno-asfaltowych 351
    9.4.1. Projektowanie składu mieszanki mineralnej 351
    9.4.2. Projektowanie składu mieszanek mineralno-asfaltowych na podstawie badań mechanicznych 363
    9.4.3. Produkcja i zakres stosowania mieszanek mineralno-asfaltowych 370
    9.5. Asfaltowe nawierzchnie lotniskowe 375
    9.5.1. Budowa nawierzchni 375
    9.5.2. Maszyny do produkcji i wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych 376
    9.5.3. Mieszanki mineralno-asfaltowe modyfikowane elastomerami 379
    9.6. Nawierzchnie lotniskowe z mieszanki mastyksowo-grysowej SMA (Splitt - Mastix - Asphalt)
    9.7. Renowacja nawierzchni z betonu asfaltowego 384
    9.8. Technologia asfaltów spienionych i możliwość wykorzystania
    jej do robót nawierzchniowych na lotniskach 388
    9. 9. Wzmacnianie nawierzchni asfaltowych geotekstyliami 389
    9.10. Wzmacnianie nawierzchni nowymi warstwami konstrukcyjnymi 390
    9.11. Kontrola jakości realizowanych i wykonanych robót 391
    Bibliografia 393
    10. Lotniskowe nawierzchnie darniowe i gruntowe 394
    10.1. Warunki pracy nawierzchni darniowych i gruntowych 394
    10.2. Ocena przydatności nawierzchni gruntowych i darniowych do startów i lądowań 399
    10.3. Kryteria nośności nawierzchni darniowych 401
    10.4. Użytkowanie nawierzchni darniowej 405
    10.5. Charakterystyka czynników powodujących erozję gruntowych części nawierzchni lotniskowych 409
    Bibliografia 415
    11. Niekonwencjonalne nawierzchnie lotniskowe 416
    11.1. Nawierzchnie lotniskowe rulonowe typu MATA 416
    11.2. Lotniskowe nawierzchnie składane w postaci pasm płytowych 418
    11.3. System budowy nawierzchni operacyjnych typu MO-MAT 421
    11.4. System składanych nawierzchni aluminiowych – aluminium airfield system 426
    Bibliografia 428
    12. Diagnostyka techniczna i niezawodność nawierzchni lotniskowych 429
    12.1. Uwagi ogólne 429
    12.2. Problem stanów niezawodnościowych nawierzchni 437
    12.3. Metody stosowane w ocenie stanu technicznego 441
    12.4. Metody oceny nośności nawierzchni 446
    12.4.1. Zasada działania i budowa urządzenia do badania nośności nawierzchni lotniskowych UL-1 449
    12.4.2. Rozwiązanie teoretyczne 451
    12.4.3. Zasada działania i budowa urządzenia do badania nośności nawierzchni lotniskowych typu HWD (Heavy Weight Deflectometer) 453
    12.4.4. Nośność nawierzchni według zasad LCN (Load Classification Number) 455
    12.5. Równość nawierzchni 458
    12.6. Szorstkość nawierzchni 464
    12.7. Metody ultradźwiękowe 467
    12.8. Metody radarowe 469
    12.9. Metoda sejsmiczna określania stanu technicznego układu konstrukcyjnego 471
    12.10. Proponowane wskaźniki oceny nawierzchni
    12.11. Miejsce diagnostyki nawierzchni lotniskowych w docelowym systemie ich utrzymania 478
    12.12. Niezawodność techniczna betonowych nawierzchni lotniskowych 479
    12.13. Problemy technicznej niezawodności nawierzchni 483
    Bibliografia 487
    13. Rekonstrukcja, naprawy i zabiegi utrzymaniowe związane z wykorzystaniem nawierzchni lotniskowych 488 13.1. Czynniki wywołujące zmianę stanu technicznego nawierzchni lotniskowych 488
    13.2. Charakterystyka najczęściej występujących zniszczeń 491
    13.2.1. Złuszczenia powierzchni płyt 492
    13.2.2. Uszkodzenia wgłębne 493
    13.2.3. Spękanie krawędzi płyt nawierzchniowych 493
    13.2.4. Pękanie i odłamania naroży płyt 493
    13.2.5. Pęknięcia włoskowate i szczelinowe 494
    13.2.6. Progi między krawędziami sąsiednich płyt nawierzchniowych 495
    13.2.7. Zwietrzenia masy zalewowej w szczelinach dylatacyjnych 495
    13.3. Uszkodzenia nawierzchni z betonu asfaltowego 497
    13.3.1. Pęcherze w nawierzchniach asfaltowych 498
    13.3.2. Wykruszenia masy asfaltowej 498
    13.3.3. Zrakowacenia nawierzchni asfaltowych 499
    13.4. Wskaźniki bieżącej oceny technicznej nawierzchni lotniskowych 500
    13.5. Kryteria kwalifikacyjne napraw i zabiegów utrzymaniowych 502
    13.6. Remont i naprawy nawierzchni lotniskowych 503
    13.6.1. Materiały do napraw nawierzchni betonowych 503
    13.6.2. Żywice epoksydowe 506
    13.6.3. Kompozycja gruntująca 507
    13.6.4. Betony i zaprawy epoksydowe 507
    13.6.5. Materiały do napraw nawierzchni z betonu asfaltowego 508
    13.6.6. Naprawa uszkodzeń nawierzchni z betonu cementowego 509
    13.6.7. Naprawa nawierzchni asfaltowych 514
    13.6.8. Naprawa nawierzchni prefabrykowanych 516
    13.6.9. Naprawy sztucznych nawierzchni lotniskowych materiałami bitumiczno-epoksydowymi 517
    13.7. Środki i metody zwalczania oblodzeń na nawierzchniach lotniskowych 525
    Bibliografia 531
    14. Zaopatrzenie lotnisk w energię elektryczną 532
    14.1. Uwagi ogólne 532
    14.2. Urządzenia zasilające 532
    14.3. Lotniskowe układy elektroenergetyczne wysokiego napięcia 533
    14.4. Lotniskowe układy energetyczne niskiego napięcia 535
    14.5. Linie przesyłowe i stacje transformatorowe 536
    14.6. Współczesny model lotniskowych systemów elektroenergetycznych 539
    14.7. Rozdzielnie niskiego napięcia 539
    14.8. Rodzaje lotniskowych instalacji elektrycznych 543
    14.9. Akumulatornie lotniskowe 543
    14.10. Dokumentacja eksploatacyjno-konserwacyjna instalacji 544
    Bibliografia 544
    15. Zaopatrzenie lotnisk w wodę 545
    15.1. Uwagi ogólne 545
    15.2. Źródła wody i jej jakość 546
    15.3. Składowe elementy urządzeń wodociągowych lotniska 548
    15.4. Pozostałe elementy składowe sieci wodociągowej na lotnisku 552
    Bibliografia 556
    16. Ekologiczne warunki koegzystencji lotniska i jego infrastruktury technicznej ze środowiskiem naturalnym 557
    16.1. Uwagi ogólne 557
    16.2. Hałas lotniczy i sposoby jego ograniczania 559
    16.3. Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego na otoczenie 563
    16.4. Zagrożenia wód (powierzchniowych i podziemnych) oraz gruntów środkami chemicznymi powstającymi w procesie eksploatacji lotnisk głównie ropą naftową i jej pochodnymi 567
    16.4.1. Źródła zanieczyszczeń i ich charakterystyka 567
    16.4.2. Charakterystyka rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń i oddziaływania związków ropopochodnych w gruncie 569
    16.4.3. Metodyka prowadzenia prac związanych z oczyszczaniem gruntu ze związków ropy i jej pochodnych 571
    16.4.4. Wskaźniki degradacji gleby 577
    Bibliografia 579
    Skorowidz 581

    Errata

    StronaWierszJestPowinno być
    2911 od dołubezsensownymbezmasowym
    315 od dołuąuasicylindryczne quasicylindryczne
    43 17 od dołuodrzutowańrzutowań
    93  5 od górypoziomnicępoziomicę
    965 od dołuPn-81/B-03020PN-81/B-03020
    10516 od dołufrezufrezy
    1609 od dołu[7][10]
    1753 od górydrobnodyspensującejdrobnodyspersującej
    1766 od dołupowodujepowodują
    2296 od dołupowierzchniowegonawierzchniowego
    23614 od doługorszygórny
    3001 od dołujejich
    40312 od dołu< rσr

    1. Jest w pkt.1.4.8. „ jest to impulsowe wymuszenie o bezsensownym charakterze” str.29, w 11 wierszu od dołu strony.
      Powinno być „jest to impulsowe wymuszenie o bezmasowym charakterze”
    2. Jest w pkt. 1.4.9.” Stosunkowo najlepiej poznaną klasą wirów są wiry ąuasicylindryczne, dla których”.
      Powinno być „Stosunkowo najlepiej poznaną klasą  wirów są  wiry quasicylindryczne, str.31, wiersz 5 od dołu strony.
    3. Jest w pkt.2.3. „zaznaczając charakterystyczne odniesienia terenu oraz jego sytuację na linię profilową metodą przecięć i odrzutowań”
      Powinno być „zaznaczając charakterystyczne odniesienia terenu oraz jego sytuację na linię profilową metodą przecięć i rzutowań”, str.43, wiersz 17 od dołu,
    4. Jest w pkt.2.10. Moduł odkształcenia „ W przypadku wyposażenia płyty w poziomnicę i możliwość pomiaru osiadania w centrum płyty,”
      Powinno być W przypadku wyposażenia płyty w poziomicę i możliwość pomiaru osiadania w centrum płyty,”str.93, wiersz 5 od góry,
    5. Jest w pkt.2.10. Moduł sprężystości „ konieczne jest uwzględnienie stref przemarzania gruntu na które podzielono obszar Polski zgodnie z normą Pn-81/B-03020”.
      Powinno być „ konieczne jest uwzględnienie stref przemarzania gruntu na które podzielono obszar Polski zgodnie z normą PN-81/B-03020” str.96, wiersz  5 od dołu,
    6. Jest w pkt. 2.11.4. „ od 15 do 18 cm przy  mieszaniu sprzętem specjalistycznym np. frezu gruntowe”,
      Powinno być „ od 15 do 18 cm przy  mieszaniu sprzętem specjalistycznym np. frezy gruntowe,” str.105, wiersz 16 od dołu,
    7. Jest pod Rys.4.3.podpis „Rzut poziomy i aksonometria elementu komórkowego stosowanego do wzmocnienia podbudowy pod nawierzchnie [7]”
      Powinno być pod Rys.4.3. podpis „Rzut poziomy i aksonometria elementu komórkowego stosowanego do wzmocnienia podbudowy pod nawierzchnie [10]”str.160,
    8. Jest w pkt. Dodatki lub domieszki napowietrzajace „ wykazującymi zdolność do wytwarzania drobnodyspensującej trwałej piany”,
      Powinno być„ wykazującymi zdolność do wytwarzania drobnodyspersującej trwałej piany”, str.175, wiersz 3 od góry,
    9. Jest w pkt. Dodatki i domieszki plastyfikujące „ Superplastyfikatory kategorii C i D, powoduje  obniżenie napiecia powierzchniowego”
      Powinno być „Superplastyfikatory kategorii C i D, powodują obniżenie napięcia powierzchniowego” str.176, wiersz 6od dołu,
    10. Jest w pkt. 6.5.2. „Przykładowe składy betonu powierzchniowego przedstawiono w tabl.6-2.”
      Powinno być „Przykładowe składy betonu nawierzchniowego przedstawiono w tabl.6-2.”str.229, wiersz 7 od dołu,
    11. Jest w pkt. 6.5.2. „ Deskowanie pochyla się do wewnątrz górnymi brzegami tak, że gorszy wymiar formowanej płyty jest większy o 2 do 3 cm niż projektowany.”
      Powinno być „ Deskowanie pochyla się do wewnątrz górnymi brzegami tak, że górny wymiar formowanej płyty jest większy o 2 do 3 cm niż projektowany.” str.236, wiersz 1 pod rys.6.23.
    12. Jest w pkt. 8.1.” Walorem tych nawierzchni jest również znacząco zwiększona jej rysoodporność”
      Powinno być „.Walorem tych nawierzchni jest również znacząco zwiększona ich rysoodporność”str.300, 1 wiersz od dołu,
    13. Jest pkt.10.3. „ W badaniach stosuje się najczęściej metodę Babkowa i Smirnowa opracowaną w sposób doświadczalny. Wartość < r  przy użyciu sondy udarowej wyznacza się w następujący sposób:”
      Powinno być „ W badaniach stosuje się najczęściej metodę Babkowa i Smirnowa opracowaną w sposób doświadczalny. Wartość σr przy użyciu sondy udarowej wyznacza się w następujący sposób:” str.403, 9 wiersz od dołu.
Liczba szt.

Cena: 58.80 zł

Produkt dostępny
Wysyłamy w ciągu 24h

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka
Stanisław Gaca, Wojciech Suchorzewski, Marian Tracz
84.00 zł
Odwodnienie dróg
Roman Edel
69.00 zł
Węzły drogowe i autostradowe
Praca zbiorowa, red. Ryszard Krystek
72.45 zł
Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast
Bohdan Łyp
46.20 zł
Projektowanie lotnisk i portów lotniczych
Piotr Nita
79.00 zł
Obiekty inżynierskie z blach falistych. Projektowanie i wykonawstwo
Leszek Janusz, Arkadiusz Madaj
64.05 zł

Książki autora

Budowa i utrzymanie nawierzchni lotniskowych
Piotr Nita
58.80 zł
Projektowanie lotnisk i portów lotniczych
Piotr Nita
79.00 zł

Usługi wydawnicze