Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych

Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych

Autor: Anton Herner, Hans-Jürgen Riehl

ISBN: 978-83-206-1921-8

Wydanie: 11 / 2014
Tłumacz: Andrzej Wendrychowicz
Format: B5
Liczba stron: 636
Liczba ilustracji: 790
Liczba tabel: 29
Oprawa: miękka

Polecam: 94

Opis

W podręczniku przedstawiono zagadnienia z elektrotechniki i elektroniki samochodowej, począwszy od przypomnienia podstawowych pojęć z elektryczności, a na omówieniu elektronicznych układów regulacji i sterowania we współczesnych samochodach kończąc. Omówiono wszystkie występujące w nowoczesnych samochodach układy i urządzenia wyposażenia elektrycznego i elektronicznego, w tym również systemy transmisji danych (magistrale CAN, LIN, MOST, Bluetooth), także układy nawigacji satelitarnej (GPS), telefon w samochodzie oraz zagadnienia telematyki. Kolejne wydania rozszerzono o informacje na temat: konstrukcji hybrydowych z uwzględnieniem pełnego, niepełnego oraz mikrohybrydowego napędu; najnowszego rozwiązania sieci transmisji danych w samochodach, czyli magistrali Flex Ray; gazu jako paliwa alternatywnego oraz dodatkowych urządzeń grzewczych w samochodach.
Odbiorcy książki: studenci wyższych uczelni o kierunku samochodowym, uczniowie średnich szkól samochodowych oraz wszyscy zainteresowani elektrotechniką i elektroniką samochodową.


Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści

    Słowo wstępne 13
    1. Podstawowe pojęcia z elektryczności 15
    1.1. Budowa atomu 15
    1.2. Napięcie 16
    1.3. Prąd 17
    1.4. Rezystancja 17
    1.5. Możliwości wytworzenia napięcia 18
    1.6. Skutki oddziaływania prądu elektrycznego 19
    1.7. Przepisy bezpieczeństwa 20
    1.7.1. Oddziaływanie prądu elektrycznego na człowieka 20
    1.7.2. Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem 21
    1.8. Rodzaje napięcia 21
    2. Schematy połączeń elektrycznych 24
    2.1. Części składowe i budowa obwodu elektrycznego 24
    2.2. Symbole graficzne 26
    2.3. Schematy ideowe 29
    2.3.1. Schemat połączeń 29
    2.3.2. Schemat obwodu 30
    2.4. Oznaczenia urządzeń elektrycznych 30
    2.5. Oznaczenia zacisków 30
    2.6. Schematy elektryczne 31
    2.6.1. Przykłady schematów dla samochodu Volkswagen 31
    2.6.2. Przykłady schematów dla samochodu Ford 36
    2.7.Miejsce zamontowania elementów w samochodzie 41
    3. Pomiary miernikiem uniwersalnym 44
    3.1. Rodzaje mierników 44
    3.2. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach analogowych 46
    3.3. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach cyfrowych 47
    3.4. Zakresy tolerancji mierników uniwersalnych 49
    3.4.1. Mierniki analogowe 49
    3.4.2. Uniwersalne mierniki cyfrowe 50
    3.5. Poszukiwanie usterek za pomocą woltomierza 50
    3.6. Poszukiwanie usterek za pomocą amperomierza 55
    3.7. Poszukiwanie usterek za pomocą pomiaru rezystancji 58
    3.8. Podsumowanie: pomiary napięcia, natężenia i rezystancji 64
    3.9. Praca z programami do poszukiwania usterek 65
    3.9.1. Poszukiwanie usterek w samochodzie Volkswagen 65
    3.9.2. Poszukiwanie usterek w samochodzie Ford 69
    4. Podstawy elektrotechniki 74
    4.1. Prawo Ohma 74
    4.2. Straty napięcia 75
    4.2.1. Napięcie w zamkniętym obwodzie elektrycznym 75
    4.2.2. Napięcie w otwartym obwodzie elektrycznym 76
    4.3. Moc elektryczna 77
    4.4. Rezystywność przewodnika 79
    4.5. Połączenia równoległe i szeregowe 80
    4.5.1. Połączenie szeregowe 80
    4.5.2. Połączenie równoległe 82
    4.5.3. Przegląd 84
    4.6. Obwody mieszane 85
    4.6.1. Rozszerzone połączenie szeregowe 85
    4.6.2. Rozszerzone połączenie równoległe 87
    4.7. Dzielnik napięcia, potencjometr 88
    4.7.1. Nieobciążony dzielnik napięcia 88
    4.7.2. Obciążony dzielnik napięcia 89
    4.8. Rezystory zależne od temperatury 89
    4.8.1. Rezystory PTC 89
    4.8.2. Rezystory NTC 93
    4.9. Kondensator 94
    4.9.1. Kondensator jako magazyn ładunków elektrycznych 94
    4.9.2. Kierunek przepływu prądu 94
    4.9.3. Budowa 95
    4.9.4. Zasada działania 95
    4.9.5. Przebieg ładowania i rozładowania 96
    4.9.6. Kondensator w obwodzie prądu przemiennego 98
    4.9.7. Kondensator jako element przeciwzakłóceniowy w samochodzie 98
    4.10. Indukcyjność 99
    4.10.1. Magnetyzm 99
    4.10.2. Indukcja elektromagnetyczna 103
    4.10.2.1. Indukcja ruchu 103
    4.10.2.2. Indukcja spoczynkowa 105
    4.10.3. Cewka 106
    4.10.3.1. Samoindukcja po włączeniu cewki 106
    4.10.3.2. Samoindukcja po odłączeniu cewki 108
    4.10.4. Silnik elektryczny i prądnica 110
    4.10.4.1. Zasada działania silnika elektrycznego 110
    4.10.4.2. Zasada działania prądnicy 112
    4.10.5. Przekaźnik 115
    4.10.5.1. Zasada działania 115
    4.10.5.2. Rodzaje przekaźników 118
    4.10.5.3. Budowa przekaźnika kontaktronowego 118
    4.10.5.4. Przykłady zastosowań przekaźników kontaktronowych w samochodzie 119
    4.10.5.5.Poszukiwanie usterki w obwodzie z przekaźnikiem 121
    5. Podstawowe elementy elektroniczne 126
    5.1. Dioda 126
    5.1.1. Dioda jako zawór elektryczny 126
    5.1.2. Sprawdzanie diody 126
    5.1.3. Zastosowanie diody jako prostownika prądu przemiennego 128
    5.1.4. Układ mostkowy w prądnicy prądu trójfazowego 129
    5.1.5. Dioda do rozłączania obwodu elektrycznego 132
    5.1.6. Dioda do ograniczania napięcia wzbudzenia 13
    5.1.7. Oznaczanie diod 133
    5.2. Dioda Zenera 133
    5.2.1. Właściwości 134
    5.2.2. Dioda Zenera w przekaźniku ochrony przepięciowej 134
    5.2.3. Dioda Zenera jako dioda prostująca w prądnicy trójfazowej 135
    5.3. Dioda świecąca (LED) 135
    5.3.1. Właściwości 136
    5.3.2. Budowa 137
    5.3.3. Przykłady zastosowania 139
    5.4. Fotodiody 142
    5.4.1. Właściwości fotodiody 143
    5.4.2. Przykłady zastosowania fotodiody 144
    5.4.2.1. Czujnik deszczu i światła 144
    5.4.2.2. Czujnik promieniowania słonecznego 146
    5.4.2.3. Lusterko wewnętrzne samoczynnie reagujące na oślepianie 147
    5.4.2.4. Bezdotykowy pomiar temperatury 148
    5.5. Tranzystor 150
    5.5.1. Tranzystor jako element sterowalny 151
    5.5.2. Porównanie tranzystora z przekaźnikiem 152
    5.5.3. Tranzystor jako wzmacniacz 153
    5.5.4. Współczynnik trwania impulsu 155
    6. Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów 158
    6.1. Analiza funkcjonalna 158
    6.2. Samochód jako system 159
    6.3. Schemat przepływu sygnałów 160
    7. Podstawy techniki cyfrowej 162
    7.1. Sygnały analogowe i cyfrowe 162
    7.2. Zasada przekazu analogowego 164
    7.2.1. Problemy przekazu analogowego 165
    7.2.2. Przykłady przekazu analogowego 165
    7.3. Logika podstawowych połączeń cyfrowych 167
    7.4. Przegląd podstawowych funkcji logicznych 170
    7.5. Element logiczny przetwarzający dane 171
    7.5.1. Poziom sygnału 172
    7.5.2. Poziom sygnału w samochodzie 173
    7.6. Podstawowe funkcje logiczne 173
    7.6.1. Iloczyn logiczny 173
    7.6.2. Suma logiczna 175
    7.6.3. Negacja logiczna 176
    7.6.4. Podsumowanie 178
    7.6.5. Używane skróty 178
    7.6.6. Wybrane symbole graficzne elementów logicznych 179
    7.6.7. Przykład 179
    7.7. Złożone elementy logiczne 181
    7.8. System dwójkowy 182
    8. Transmisja danych w samochodzie 184
    8.1. Przykłady 185
    8.2. Przetwarzanie informacji w urządzeniu sterującym 187
    8.3. Przetwornik analogowo-cyfrowy 188
    8.4. Połączenia wtykowe słabym punktem układu 190
    8.5. Transmisja danych za pomocą magistrali danych 190
    8.6. Samodiagnoza 191
    8.6.1. Nadzorowanie czujnika (np.temperatury cieczy chłodzącej) 193
    8.6.2. Nadzorowanie nastawnika (np.regulatora biegu jałowego) 194
    8.7. Magistrala transmisji danych diagnostycznych 196
    8.8. Pokładowa instalacja elektryczna i zarządzanie obciążeniem 203
    9. Sterowanie i regulacja 211
    9.1. Różnica pomiędzy sterowaniem i regulacją 211
    9.1.1. Łańcuch sterowania 211
    9.1.2. Obwód regulacji 211
    9.2. Sterowanie 212
    9.2.1. Definicja sterowania 212
    9.2.2. Ogniwa łańcucha sterowania 212
    9.2.3. Wielkości wejściowe i wyjściowe łańcucha sterowania 212
    9.2.4. Rodzaje sterowania według rodzaju sygnału 214
    9.2.5. Sterowanie binarne 215
    9.2.6. Sterowanie analogowe 216
    9.2.7. Sterowanie cyfrowe 217
    9.2.8. Rodzaje sterowania według rodzaju przetwarzania sygnału 218
    9.3. Regulowanie 219
    9.3.1. Człowiek jako regulator w obwodzie regulacji 219
    9.3.2. Definicja regulacji 220
    9.3.3. Schemat blokowy obwodu regulacji 221
    9.3.4. Części składowe układu regulacji 222
    9.3.5. Obwód regulacji 223
    9.3.6. Rodzaje regulatorów 223
    9.3.7. Stany przejściowe 224
    9.3.8. Regulacja prądu 225
    9.3.9. Regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego 226
    9.3.10. Odpowietrzanie zbiornika paliwa 229
    9.4. Adaptacyjne układy regulacji 231
    9.4.1. Adaptacja na przykładzie regulacji lambda 232
    9.4.2. Problemy diagnostyczne wynikające z adaptacji 234
    10. Oscyloskop warsztatowy 235
    10.1. Analogowe i cyfrowe przedstawianie sygnałów 235
    10.2. Sprzężenia DC/AC 236
    10.3. Oś Y 237
    10.4. Oś X 237
    10.5. Impuls wyzwalający 239
    10.5.1. Poziom impulsu wyzwalającego 239
    10.5.2. Zbocze impulsu wyzwalającego 240
    10.6. Obrazy typowych sygnałów z czujników 241
    10.7. Sprawdzanie prądnicy 242
    10.7.1. Sygnały harmoniczne 242
    10.7.2. Wpływ rodzaju sprzężenia na obraz 243
    10.7.3. Przykłady usterek wykrytych podczas testu prądnicy 244
    11. Systemy transmisji danych 246
    11.1. Rozwój elektronicznych układów samochodowych 246
    11.2. Konieczność stosowania sieci transmisji danych 247
    11.3. Podstawowe pojęcia 249
    11.3.1. Rodzaje sieci transmisji danych 250
    11.3.2. Podstawy cyfrowej transmisji danych 252
    11.4. Magistrala CAN 253
    11.4.1. Transmisja sygnałów 253
    11.4.2. Format komunikatu 257
    11.4.3. Diagnostyka 260
    11.5. Magistrala LIN 264
    11.6. Optyczne sieci transmisji danych 268
    11.6.1. Przesyłanie sygnałów światłowodami 268
    11.6.2. Magistrala MOST 270
    11.6.3. Diagnostyka magistrali MOST 271
    11.6.4. Magistrala Byteflight 273
    11.7. Sieć Bluetooth 275
    11.8. Sieć Flex Ray 276
    11.9. Przykłady wykorzystania sieci transmisji danych w samochodzie 278
    11.10. Programowanie, kodowanie, personalizacja, indywidualizacja 283
    12. Układy zapłonowe 289
    12.1. Bezstykowe sterowanie zapłonu 289
    12.1.1. Zalety 289
    12.1.2. Budowa i działanie 290
    12.1.3. Indukcyjne wyzwalanie sygnału w zapłonie tranzystorowym 291
    12.1.4. Emitowanie sygnału przez czujnik Halla 292
    12.1.5. Wykrywanie usterek zapłonu sterowanego bezstykowo 294
    12.2. Zapłon elektroniczny 297
    12.2.1. Schemat funkcjonalny z wejściami i wyjściami urządzenia sterującego 298
    12.2.2. Najważniejsze sygnały wejściowe do obliczania KWZ 299
    12.2.3. Dodatkowe sygnały wejściowe 301
    12.2.4. Sygnały wyjściowe oraz wskazówki do wykrywania usterek 303
    12.3. Zapłon całkowicie elektroniczny 304
    12.3.1. Budowa i zalety statycznego rozdziału wysokiego napięcia 304
    12.3.2. Statyczny rozdział wysokiego napięcia przez cewki dwubiegunowe 305
    12.3.3. Informacja zwrotna o prądzie zapłonu w zapłonie statycznym 306
    12.3.4. Wskazówki dotyczące wykrywania usterek 307
    13. Układy wtryskowe 308
    13.1. Wtrysk ciągły (układ K-Jetronic) 308
    13.1.1. Opis funkcji i części składowych układu 308
    13.1.2. Elementy składowe i ich funkcje 310
    13.1.3. Dodatkowe, elektrycznie sterowane elementy układu 316
    13.1.4. Schemat elektryczny 318
    13.1.5. Układ K-Jetronic z regulacją lambda 319
    13.2. Układ KE-Jetronic 320
    13.2.1. Różnice w stosunku do układu K-Jetronic 321
    13.2.2. Sygnały wejściowe i ich znaczenie dla sterowania elektronicznego 321
    13.2.3. Regulacja dawki wtrysku przez elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia 324
    13.3. Wtrysk przerywany (układ L-Jetronic) 325
    13.3.1. Ogólny opis działania układu 325
    13.3.2. Elementy składowe i ich funkcje 326
    13.3.3. Funkcje urządzenia sterującego 335
    13.3.4. Ogólny schemat elektryczny układu 338
    13.4. Układ Mono-Jetronic 339
    13.4.1. Obwód zasilania paliwem 339
    13.4.2. Sygnały wejściowe do ustalenia warunków eksploatacji 342
    13.4.3. Działanie urządzenia sterującego, sygnały wyjściowe 344
    13.5. Regulacja lambda 346
    13.5.1. Adaptacja składu mieszanki 348
    13.5.2. Budowa i działanie sondy lambda 349
    13.5.3. Sonda lambda z wkładem z dwutlenku tytanu 350
    13.5.4. Planarna sonda lambda 352
    13.5.5. Szerokopasmowa planarna sonda lambda 352
    13.6. Regulowane elektronicznie układy wtryskowe w silnikach wysokoprężnych 353
    13.6.1. Wiadomości ogólne, przegląd układu 353
    13.6.2. Sygnały wejściowe i ich wpływ na działanie układu 354
    13.6.3. Sterowanie różnymi pompami wtryskowymi i pozostałe sygnały wyjściowe 357
    13.6.4. Wtrysk bezpośredni w silnikach wysokoprężnych 362
    13.6.4.1. Promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe 362
    13.6.4.2. Układy z pompowtryskiwaczami (UIS) i indywidualnymi pompami wtryskowymi (UPS) 366
    13.6.4.3. Zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail 366
    13.6.5. Sposoby poprawy czystości spalin w samochodach z silnikami wysokoprężnymi 372
    14. Zintegrowane układy wtryskowo-zapłonowe i obecne wymagania 375
    14.1. Informacje ogólne 375
    14.2. Funkcje dodatkowe w różnych rozwiązaniach Motronic 376
    14.3. Cyfrowe układy sterowania silnika z wtryskiem do rury dolotowej 379
    14.4. Cyfrowe układy sterowania silnika o bezpośrednim wtrysku benzyny 384
    14.5. Stosowana w Europie diagnostyka pokładowa (E-OBD) 386
    14.6. Gaz jako paliwo alternatywne 389
    14.6.1. Wiadomości wstępne 389
    14.6.2. Instalacja samochodowa na gaz ziemny 391
    14.6.3. Samochodowe instalacje gazowe jako wyposażenie dodatkowe 395
    14.6.4. Regulacje prawne 397
    15. Układy regulacji i sterowania dynamiki jazdy 398
    15.1. Układ przeciwblokujący (ABS) 398
    15.1.1. Podstawowe funkcje i ogólna budowa układu ABS 398
    15.1.2. Czujniki prędkości obrotowej kół 399
    15.1.3. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 401
    15.1.4. Układ otwarty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 404
    15.1.5. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 406
    15.1.6. ABS w motocyklach 409
    15.2. Układ przeciwpoślizgowy (ASR) 412
    15.2.1. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 413
    15.2.2. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 418
    15.3. Układ stabilizacji toru jazdy 422
    15.3.1. Opis układu stabilizacji toru jazdy 422
    15.3.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe 425
    15.4. Regulowane blokady mechanizmu różnicowego 432
    15.4.1. Sygnały wejściowe i wyjściowe w urządzeniu sterującym 433
    15.4.2. Blokady elektrohydrauliczna i elektromagnetyczna 435
    15.4.3. Obwód elektryczny elektromagnetycznej blokady w układzie napędowym czterech kół 437
    15.5. Elektroniczna regulacja amortyzatorów 439
    16. Układy bezpieczeństwa biernego 443
    16.1. Wprowadzenie 443
    16.2. Budowa i działanie przednich poduszek gazowych 444
    16.3. Nadzorowanie układu i przepisy bezpieczeństwa 451
    16.4. Boczne poduszki gazowe 456
    16.5. Kurtyny gazowe 457
    16.6. Pirotechniczne napinacze pasów 459
    16.7. Poduszka kompaktowa (eurobag) 463
    16.8. Przykład kompletnego układu 466
    17. Układy ochrony przed kradzieżą 467
    17.1. Elektroniczne zabezpieczenie przed nieuprawnionym użyciem 467
    17.1.1. Zabezpieczenie z transponderem przed uruchomieniem samochodu 468
    17.1.2. Montaż immobilizera w samochodzie niezabezpieczonym fabrycznie 471
    17.2. Instalacje alarmowe 472
    17.2.1. Ogólny opis układu 472
    17.2.2. Sygnały wejściowe i elementy składowe instalacji 474
    17.2.3. Sygnały wyjściowe i schemat elektryczny instalacji alarmowej 481
    18. Układy zwiększające komfort jazdy 484
    18.1. Sterowanie ogrzewania i klimatyzacji 484
    18.1.1. Opis działania i budowa układu 484
    18.1.2. Zasada działania klimatyzacji 486
    18.1.3. Sygnały wejściowe 488
    18.1.4. Sygnały wyjściowe i sposób działania 489
    18.1.5. Schemat ideowy 495
    18.2. Elektroniczne sterowanie skrzynki przekładniowej 499
    18.2.1. Opis układu 499
    18.2.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe 501
    18.2.3. Bezstopniowa automatyczna skrzynka przekładniowa 507
    18.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła i zautomatyzowana skrzynka przekładniowa 510
    18.3.1. Elektroniczne sterowanie sprzęgła 510
    18.3.2. Zautomatyzowana skrzynka przekładniowa 513
    18.4. Regulacja prędkości jazdy 516
    18.4.1. Opis działania układu 516
    18.4.2. Elementy składowe, sygnały wejściowe i wyjściowe 517
    18.4.3. Adaptacyjna regulacja prędkości jazdy 520
    18.5. Elektroniczny pomiar odległości (asystent parkowania) 525
    18.6. Centralne blokowanie drzwi 531
    18.6.1. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami pneumatycznymi 531
    18.6.2. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami elektrycznymi 536
    18.6.3. Komfortowy dostęp do samochodu 542
    18.7. Elektryczne sterowanie szyb 544
    18.8. Elektryczne sterowanie dachu 548
    18.9. Elektryczne ustawianie lusterek zewnętrznych 550
    18.10. Elektryczna regulacja siedzenia 552
    18.11. Elektryczna regulacja siedzenia i lusterek z pamięcią ustawienia 554
    18.12. Elektryczna regulacja położenia kolumny kierownicy 557
    18.13. Dodatkowe urządzenie grzewcze 559
    18.13.1. Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych 559
    18.13.2. Działanie urządzenia grzewczego 561
    18.13.3. Wskazówki montażowe i przepisy prawa 562
    18.13.4. Diagnozowanie i schemat elektryczny ogrzewania postojowego 564
    19. Zintegrowane układy informacji kierowcy 567
    19.1. Wprowadzenie 567
    19.2. Wprowadzanie poleceń i sygnały wejściowe 568
    19.3. Komunikaty i odtwarzanie 572
    19.4. Układy nawigacji satelitarnej 573
    19.4.1. Wiadomości wstępne 573
    19.4.2. Ustalenie pozycji i obliczenie marszruty 5741
    9.4.3. Budowa układu nawigacji GPS w samochodzie 576
    19.4.4. Możliwe funkcje 579
    19.4.5. Możliwe usterki i ich przyczyny 581
    19.5. Telefon w samochodzie 583
    19.5.1. Rozwój telefonii komórkowej 583
    19.5.2. Zasady działania i stosowane technologie 583
    19.5.3. Przykłady rozwiązań i etapy rozwojowe 586
    19.5.3.1. Telefony montowane na stałe, koniec lat 90. XX wieku 586
    19.5.3.2. Telefon komórkowy zintegrowany z samochodem 587
    19.5.3.3. Zamontowanie telefonu komórkowego jako wyposażenia dodatkowego 589
    19.5.3.4. Telefon zamontowany na stałe, zintegrowany z układem informacji kierowcy, stan z początku 2000 roku 591
    19.5.3.5. Telefon w technologii bluetooth zintegrowany z układem informacji kierowcy 592
    19.6. Telematyka 593
    19.6.1. Telematyka komunikacyjna 594
    19.6.2. Funkcja wywołania alarmowego 596
    19.6.3. Usługi online 597
    19.6.4. Funkcje telematyczne dotyczące tylko samochodu 599
    20. Konstrukcje hybrydowe 600
    20.1. Definicja 600
    20.2. Wiadomości wstępne 600
    20.2.1. Podział według budowy 600
    20.2.1.1. Napęd hybrydowy równoległy 600
    20.2.1.2. Napęd hybrydowy szeregowy 601
    20.2.1.3. Napęd hybrydowy mieszany lub rozgałęziony 601
    20.2.1.4. Napęd hybrydowy ładowany z sieci elektrycznej (Plug-In-Hybrid) 602
    20.2.2. Podział według stopnia elektryfikacji pojazdu 602
    20.2.2.1. Napęd mikrohybrydowy (Micro Hybrid) 602
    20.2.2.2. Niepełny napęd hybrydowy (Mild Hybrid) 603
    20.2.2.3. Pełny napęd hybrydowy (Full Hybrid) 605
    20.3. Napędzanie zespołów pomocniczych w samochodach Full Hybrid 607
    20.4. Zalety i wady napędu hybrydowego 608
    20.4.1. Współpraca silnika benzynowego z silnikiem elektrycznym 608
    20.4.2. Zalety samochodów hybrydowych 608
    20.4.3. Wady samochodów hybrydowych 609
    20.5. Toyota Prius przykładem seryjno-równoległego napędu hybrydowego 610
    20.5.1. Podzespoły układu napędowego (rys.20.13) 610
    20.5.2. Akumulatory wysokiego napięcia (HV) 611
    20.5.2.1. Akumulator niklowo-wodorkowy (NiMH) 611
    20.5.2.2. Akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion) 613
    20.5.3. Rozdział mocy 615
    20.5.4. Budowa i działanie maszyny synchronicznej prądu przemiennego 616
    20.5.5.Przetwornik (inwerter, falownik) – rysunki 20.23 i 20.25 619
    20.5.6. Elektroniczne urządzenie sterujące 620
    20.5.7. Układ bezpieczeństwa napędu hybrydowego Toyoty Prius 621
    20.6. Samochody z samozabezpieczonymi obwodami wysokiego napięcia 623
    20.6.1. Samozabezpieczenie 623
    20.6.2. Zasady bezpieczeństwa samochodów z obwodami wysokiego napięcia 623
    20.6.3. Techniczne warunki bezpieczeństwa obsługi układów wysokiego napięcia 624
    Materiały źródłowe 626
    Źródła ilustracji 628
    Wykaz skrótów 631
Liczba szt.

Cena: 77.70 zł

Produkt dostępny
Wysyłamy w ciągu 24h

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

Elektryczne i elektroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych. Część 1. Wyposażenie elektryczne i elektromechaniczne
Podręcznik dla techników
Krzysztof Pacholski
42.00 zł
Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych. Część 2.
Podręcznik dla techników
Marek Gabryelewicz
59.85 zł
Silniki pojazdów samochodowych. Część 1
Piotr Zając
45.15 zł
nakład wyczerpany
Podstawy konstrukcji maszyn. Część 1. Wstęp do projektowania
Piotr Boś, Sławomir Sitarz
40.95 zł
nakład wyczerpany
Podstawy konstrukcji maszyn. Część 2. Techniki wytwarzania i maszynoznawstwo
Podręcznik dla techników
Praca zbiorowa
57.75 zł
Silniki pojazdów samochodowych. Część 2.
Podręcznik dla techników
Piotr Zając
57.75 zł

Książki autora

Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych
Anton Herner, Hans-Jürgen Riehl
77.70 zł

Usługi wydawnicze