Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej

Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej

Autor: Bogdan Pokropiński

ISBN: 978-83-206-1617-0
Zapowiedź

Wydanie: 1
Format: 195x246 mm
Liczba stron: 292
Liczba ilustracji: 203
Oprawa: twarda

Polecam: 34

Opis

Bogdan Pokropiński, znany Autor wielu publikacji o historii kolejnictwa, tym razem przedstawia Czytelnikom historię i budowę wszystkich serii i typów parowozów normalnotorowych, a także eksportowych szerokotorowych, produkowanych przez: „Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce S.A.” w Chrzanowie, „Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów” w Warszawie, „Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego” w Poznaniu oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego we Wrocławiu. Opisano parowozy będące zarówno konstrukcjami rodzimymi, jak i wytwarzane na podstawie obcych dokumentacji. Znalazły się tu więc parowozy liniowe dla PKP (pospieszne, osobowe, towarowe), przemysłowe, parowozy produkowane wyłącznie na eksport (także szerokotorowe) oraz niezrealizowane projekty parowozów. Opis każdej konstrukcji uzupełnia rysunek i fotografie.


Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści


    Od Autora 7
    Wprowadzenie 8
    Produkcja parowozów w Polsce 13

    Rozdział I
    Parowozy liniowe dla PKP 23
    Parowóz towarowy serii Tr21 24
    Parowóz towarowy serii Tr12 37
    Parowóz osobowy serii Ok22 44
    Parowóz towarowy serii Ty23 56
    Parowóz osobowy serii Os24 77
    Parowóz tendrzak osobowy serii OKl27 84
    Parowóz pośpieszny serii Pu29 92
    Parowóz pośpieszny serii Pt31 96
    Parowóz tendrzak osobowy serii OKz32 107
    Parowóz pośpieszny serii Pm36 112
    Parowóz towarowy serii Ty37 117
    Parowozy towarowe serii Ty2 i Ty42 121
    Parowóz towarowy serii Ty4 130
    Parowóz towarowy serii Ty5 135
    Parowóz tendrzak towarowy serii TKt3 138
    Parowóz towarowy serii Ty43 141
    Parowóz towarowy serii Ty45 144
    Parowóz pośpieszny serii Pt47 148
    Parowóz tendrzak towarowy serii TKt48 152
    Parowóz osobowy serii Ol49 157
    Parowóz towarowy serii Ty51 161
    Parowóz osobowy serii Ok55 165
    Parowóz tendrzak towarowy serii TKr55 167

    Rozdział II
    Parowozy przemysłowe 169
    Parowóz przemysłowy typu T1A 170
    Parowóz przemysłowy typu T2A wersja 1 (TKh29) 172
    Parowóz przemysłowy typu T2A wersja 2 (Ferrum 29) 174
    Parowóz przemysłowy typu T3A (Ferrum 47 / Ferrum 724) 177
    Parowóz przemysłowy typu T1B 186
    Parowóz przemysłowy typu T1C 189
    Parowóz przemysłowy typu T2C 191
    Parowóz przemysłowy typu T3C 193
    Parowóz przemysłowy typu T1D (TKp30) ELNA 194
    Parowozy przemysłowe typu OS i T2D SLA Śląsk 196
    Parowóz przemysłowy typu 1B Baziel 205
    Parowozy bezpaleniskowe 207

    Rozdział III
    Parowozy budowane wyłącznie na eksport 211
    Parowóz pasażerski typu 1D1h2 dla Bułgarii 212
    Parowóz beztendrowy górski typu 1F2h2t dla Bułgarii 215
    Parowóz pasażerski typu 1D1h2 dla Maroka 218
    Parowóz uniwersalny typu 1C1h2t dla Łotwy 221
    Parowóz pasażerski typu 2C1h2 dla Chin 224
    Parowóz pasażerski typu 1D1h3 dla Bułgarii 228
    Parowóz towarowy typu Eh2 (Er) dla ZSRR 230
    Parowóz pasażerski typu 2C1h2 (WP) dla Indii 233

    Rozdział IV
    Niezrealizowane projekty parowozów
    Pociąg ekspresowy z parowozem typu 2B1h2t 237
    Parowóz bezpaleniskowy typu Bn2ft 238
    Parowóz towarowy serii Ty42 239
    Parowóz pasażerski typu 1Ch2 dla Egiptu 240
    Parowóz pasażerski typu 2D1h3 dla Bułgarii 242
    Parowóz pasażerski typu 1D1h3 dla Bułgarii 243
    Parowóz tendrzak pasażerski typu 1D2h3t dla Bułgarii 244
    Parowóz przemysłowy typu D1h2t dla Bułgarii 244
    Parowóz przemysłowy typu 1E1h2t 245
    Parowóz przemysłowy typu Eh2t 246
    Parowóz pośpieszny serii Pt47 półopływowy 247
    Parowóz towarowy typu 1Dh2 dla Turcji 248
    Parowóz pasażerski typu 2Ch2 dla Egiptu 249
    Parowóz pasażerski typu 2Ch2 dla Egiptu 250
    Parowóz towarowy typu 1E1h2 (Mir) dla Chin 251

    Zakończenie 252

    Załącznik 1.
    Parowozy liniowe w służbie PKP zbudowane
    w polskich fabrykach 254

    Załącznik 2.
    Parowozy przemysłowe normalnotorowe zbudowane
    w Fabloku 256

    Załącznik 3.
    Parowozy budowane w polskich fabrykach wyłącznie
    na eksport 257


    Bibliografia 258

    Outline of the history of manufacture of standard-gauge
    steam locomotives in Poland
    260
    Kurze Geschichte der Herstellung
    von Normalspur-Dampflokomotiven in Polen
    269

    O autorach / z książki



    Od Autora
    W niniejszej pracy starałem się jak najobszerniej przedstawić temat produkcji parowozów normalnotorowych, a także szerokotorowych, w naszym kraju. Pomimo zbierania przez ponad 30 lat materiałów do tej książki, nie udało mi się zgromadzić pełnych informacji dotyczących statystyki. Zapewne przyczyną tego niepowodzenia jest fakt, że przez długi czas w powojennej Polsce wiele dziedzin życia gospodarczego było objętych tajemnicą, a chęć uzyskania dokładniejszych informacji była postrzegana jako działalność szpiegowska.

    Jednakże w czasach, gdy Europa była jeszcze podzielona na dwa nieprzyjazne obozy, odwiedzali nasz kraj zachodni goście, którzy za opłatą otrzymywali zezwolenia na fotografowanie obiektów kolejowych i taboru szynowego, a nawet chętnie udostępniano im różne wykazy i dane statystyczne, niedostępne dla nas –Polaków.

    Toteż w opracowywaniu zestawień statystycznych pomogli mi historycy kolei, panowie: R. Holzinger z Austrii, J. Peckmann z Kanady, J. Nurminen z Finlandii i J. Dreimanis z Łotwy, za co składam im serdeczne podziękowania.

    Wiele statystyki dotyczącej polskich parowozów ukazało się również w niemieckich czasopismach kolejowych: „Lok-Report” i „Eisenbahn-Kurier”. Dokumenty, do których dotarłem w fabrykach parowozów Fablok i HCP były spisami sporządzanymi w działach handlowych. Były to jednak materiały zdekompletowane, tak jakby ktoś celowo wyjął niektóre strony, a przy tym zawierające sprzeczne dane. Dlatego zaznaczam, że zamieszczone w książce wykazy wyprodukowanych parowozów, jak też inne dane statystyczne, mogą być niepełne oraz mogą zawierać nieścisłości, za co Czytelników przepraszam, a temat uważam za otwarty.


    Bogdan Pokropiński

    Inne książki Autora - cykl WARSZAWSKIE KOLEJE DOJAZDOWE
    Kolej grójecka
    Kolej jabłonowska
    Kolej wilanowska
    LUX-torpeda PKP
Liczba szt.

Cena: 72.45 zł

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej
Bogdan Pokropiński
73.50 zł
Lux-torpeda PKP
Bogdan Pokropiński
28.35 zł
Kolej wilanowska
Bogdan Pokropiński
45.00 zł
Kolej jabłonowska
Bogdan Pokropiński
37.80 zł
Kolej grójecka
Bogdan Pokropiński
45.00 zł
Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej
Bogdan Pokropiński
89.00 zł

Książki autora

Kolej grójecka
Bogdan Pokropiński
45.00 zł
Kolej jabłonowska
Bogdan Pokropiński
37.80 zł
Kolej wilanowska
Bogdan Pokropiński
45.00 zł
Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej
Bogdan Pokropiński
73.50 zł
Lux-torpeda PKP
Bogdan Pokropiński
28.35 zł
Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej
Bogdan Pokropiński
72.45 zł
Zapowiedź

Usługi wydawnicze