Opis
W okresie dwudziestolecia międzywojennego funkcjonowało w Polsce łącznie około 20 wytwórni motocykli, motorowerów i silników przyczepnych do rowerów. Oprócz słynnych, spotykanych po dzień dzisiejszy Sokołów, produkowano motocykle marek mniej znanych, a w obecnych czasach poszukiwanych i wysoko cenionych przez kolekcjonerów, jak choćby MOJ, Perkun, Podkowa, Niemen, Wul-Gum, Lech, Tornedo, SM, czy Zuch.
Historię tych motocykli, ich wytwórni i ludzi zaangażowanych w tworzenie polskich jednośladów, znajdzie Czytelnik w tej właśnie książce.
W jej trzecim wydaniu zamieszczono 30 nowych, unikatowych fotografii (m.in. motocykli Lech, Lot, Wul-Gum-I). Całość stanowi skarbnicę wiedzy o polskich dokonaniach konstrukcyjnych i produkcyjnych na polu jednośladów w okresie II Rzeczypospolitej. Dodruk książki z 2005 r.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
Od Autora /7
Zamiast wstępu /9
CZĘŚĆ I
Motocyklizm w II Rzeczpospolitej /19
Rozdział 1. Pierwsze polskie zamierzenia produkcyjne /19
Rozdział 2. Rozwój produkcji seryjnej w przemyśle państwowym
i wytwórczość prywatna /25
Rozdział 3. Motocykle w Wojsku Polskim /48
CZĘŚĆ II
Motocykle, motorowery i silniki przyczepne /59
Rozdział 1.
Motocykle produkowane na podstawie własnych
projektów /59
Lech /59
CWS M 55 /65
CWS M 111-Sokół 1000 M 111 /79
Sokół 600 RT M 211 /112
MOJ 130 /133
SM 98 /144
WNP 98 /144
Zuch 98 /144
Tornedo /151
Sokół 200 M 411 /155
Łucznik /161
Rozdział 2.
Motocykle produkowane seryjnie z importowanymi
zespołami napędowymi /164
Niemen R 75 /164
Niemen R 100 /164
Niemen 100 DS /169
Niemen 100 DV Unit /169
Niemen 125 DV /169
Niemen 150 DV /169
Wul-Gum-Prior /173
Wuj-Gum 98 /173
Wul-Gum-l /173
SHL 98 /176
Perkun 98 (100 P) /183
Podkowa 98 /190
Rozdział 3.
Motocykle prototypowe i produkowane w krótkich seriach
informacyjnych /197
Choiński /197
Wisła 75 /200
Lot /201
CWS - JAP 1000 /202
Orlę 350 /207
SM 500 /210
MK 350 /217
CWS 600 typ T / 218
CWS M 111 typ T /221
Sokół 500 RS M 311 /223
Sokół 1000 M 121 /226
Sokół 600 RT M 231 /229
Perkun 125 / 230
Fabiański 75 /234
S-150 (Sokół 150?) /237
Rozdział 4.
Silniki przyczepne do rowerów /240
Kempisty 85 /240
Malcherek 50 /244
Fabiś /246
Zakończenie /247
Załącznik 1. Zestaw indywidualnego wyposażenia motocykla
Sokół 1000 z przyczepką do rkm /248
Załącznik 2. Szczegóły wyposażenia motocykla Sokół 1000
z przyczepką /249
Załącznik 3. Dalsze losy Towarzystwa Fabryki Motorów
"Perkun" S.A. w świetle dokumentów Zarządu /252
Bibliografia /256
Indeks nazwisk /258
A short overview of the Polish motorcycle
industry 1918-1945 /261
O autorach / z książki
Jan Tarczyński - absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, historyk, publicysta, dziennikarz, pasjonat starych pojazdów, w szczególności motocykli. Znany i ceniony w światku motocyklistów i miłośników pojazdów militarnych, współzałożyciel Fundacji Ochrony Zabytków Militarnych Polskiego Towarzystwa Historycznego w Wielkiej Brytanii. Autor kilkunastu książek m.in. Polskie motocykle 1918-1945, Pojazdy Armii Krajowej w Powstaniu Warszawskim (książka dostępna w bibliotekach), Pojazdy Powstańców Warszawskich, Samochody osobowe Polski Fiat 508 i 518 oraz wielu artykułów prasowych i filmów dokumentalnych.