Silniki spalinowe pojazdów szynowych

Silniki spalinowe pojazdów szynowych

Autor: Michał Lewandowski

ISBN: 978-83-206-1995-9
Nowość

Wydanie: 1/2018
Format: B5
Liczba stron: 368
Liczba ilustracji: 555

Polecam: 38

Opis

Bogato ilustrowany poradnik eksploatacyjny poświęcony silnikom spalinowym pojazdów szynowych. Opisano w nim podstawy budowy i działania oraz praktyczne wskazówki dotyczące zasad utrzymania i obsługi najważniejszych zespołów i układów silników spalinowych współczesnych pojazdów szynowych użytkowanych w Polsce. W zwięzły i przystępny sposób przedstawiono podstawowe wiadomości z zakresu teorii silników wysokoprężnych, budowę tych silników, opis działania układów zasilania, smarowania, chłodzenia, sterowania, dolotowych i wylotowych. Podano także podstawowe wiadomości dotyczące diagnozowania oraz obsługi technicznej w warunkach eksploatacyjnych. Książkę wzbogacono o przegląd konstrukcji różnych rodzajów silników wysokoprężnych użytkowanych na sieci PKP.
Odbiorcy: kadra inżynieryjno-techniczna kolei (np. maszyniści, pracownicy obsługi), studenci wydziałów transportu i inżynierii lądowej wyższych uczelni technicznych, uczniowie techników o profilu kolejowym

    Spis treści

    Wprowadzenie 9
    Wykaz ważniejszych skrótów 13
    1. Podstawy silników o zapłonie samoczynnym 15
    1.1. Zasada działania i klasyfikacja silników 15
    1.2. Obiegi silników spalinowych 18
    1.3. Wskaźniki pracy silnika 20
    1.4. Bilans cieplny i sprawność ogólna silnika 23
    2. Paliwa stosowane w silnikach o zapłonie samoczynnym 26
    2.1. Ogólne cechy oleju napędowego 26
    2.2. Właściwości i podstawowe parametry normatywne oleju napędowego 26
    2.3. Zanieczyszczenia oleju napędowego 30
    2.4. Sprawdzanie jakości oleju napędowego 32
    2.5. Odporność oleju napędowego na utlenianie 33
    2.6. Wpływ osadów wewnętrznych na pracę wysokociśnieniowych
    układów wtryskowych 34
    2.7. Magazynowanie olejów napędowych 35
    3. Oleje silnikowe 39
    3.1. Wymagania i rola oleju silnikowego 39
    3.2. Własności olejów silnikowych 40
    3.3. Zanieczyszczenia oleju podczas eksploatacji 41
    3.4. Klasyfikacje olejów 43
    4. Tworzenie i spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej 47
    4.1. Tworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej 47
    4.2. Proces spalania 52
    4.3. Komory spalania 54
    4.3.1. Komory niedzielone (o wtrysku bezpośrednim) 54
    4.3.2. Komory dzielone (o wtrysku pośrednim) 57
    4.3.3. Komory spalania współczesnych silników 58
    5. Badania i podstawowe charakterystyki silników 60
    5.1. Podstawowe badania silników 60
    5.1.1. Stanowisko dynamometryczne 60
    5.1.2. Opornik wodny 62
    5.2. Podstawowe charakterystyki silników 63
    5.2.1. Charakterystyki prędkościowe 64
    5.2.2. Charakterystyka obciążeniowa 66 
    5.3. Warunki pracy silnika 68
    5.3.1. Ustalone warunki pracy 68
    5.3.2. Nieustalona warunki pracy 69
    6. Kadłuby i głowice oraz układy korbowy i rozrządu 71
    6.1. Kadłuby i głowice 71
    6.1.1. Skrzynie korbowe i bloki cylindrów 71
    6.1.2. Głowice 78
    6.1.3. Tuleje cylindrów 82
    6.1.4. Mocowanie silnika w spalinowym pojeździe trakcyjnym 84
    6.2. Układ korbowy 85
    6.2.1. Wiadomości wstępne 85
    6.2.2. Zespoły tłoków 85
    6.2.3. Korbowody 94
    6.2.4. Wały korbowe 97
    6.2.5. Tłumiki drgań skrętnych i koła zamachowe 100
    6.2.6. Łożyska układu korbowego 102
    6.3. Układ rozrządu 104
    6.3.1. Rodzaje układów rozrządu i ich najważniejsze elementy 104
    6.3.2. Hydrauliczne kompensatory luzów zaworów 113
    7. Układy zasilania paliwem 116
    7.1. Wprowadzenie 116
    7.2. Układy wtryskowe sterowane mechanicznie 117
    7.2.1. Pompy wtryskowe 119
    7.2.2. Wtryskiwacze 123
    7.2.3. Pompy zasilające 126
    7.3. Układy wtryskowe z pompowtryskiwaczami 127
    7.3.1. Wiadomości wstępne 127
    7.3.2. Budowa i zasada działania pompowtryskiwacza 129
    7.4. Układy indywidualnych zespołów wtryskowych pompa-przewód-wtryskiwacz 132
    7.5. Zasobnikowe układy wtryskowe Common Rail 135
    7.5.1. Wprowadzenie 135
    7.5.2. Wtryskiwacze układu Common Rail 135
    7.5.3. Pompy wysokiego ciśnienia 146
    7.5.4. Elementy obwodu wysokiego ciśnienia 150
    7.6. Filtracja oleju napędowego 157
    7.6.1. Wiadomości wstępne 157
    7.6.2. Filtry paliwa 158
    8. Układ smarowania 164
    8.1. Wprowadzenie 164
    8.2. Elementy układu smarowania silnika 167
    8.2.1. Pompy oleju i zawory przelewowe 167
    8.2.2. Filtry oleju 169
    8.2.3. Chłodnice oleju (wymienniki ciepła) 176
    9. Układ chłodzenia 179
    9.1. Wprowadzenie 179
    9.2. Budowa układu chłodzenia 179
    9.3. Elementy układu chłodzenia 181
    9.4. Regulacja temperatury cieczy chłodzącej, zespoły chłodzące 183
    10. Sterowanie i regulacja silników 189
    10.1. Mechaniczna regulacja prędkości obrotowej 189
    10.1.1. Regulatory wielozakresowe 189
    10.1.2. Regulatory pośredniego działania – regulatory Woodwarda 191
    10.2. Elektroniczny układ sterowania EDC 197
    10.2.1. Bloki funkcjonalne 198
    11. Układ zasilania powietrzem 205
    11.1. Wprowadzenie 205
    11.2. Doładowanie silników 205
    11.2.1. Doładowanie mechaniczne 206
    11.2.2. Turbodoładowanie 207
    11.2.3. Doładowanie wielostopniowe 209
    11.2.4. Chłodzenie powietrza doładowanego 210
    11.2.5. Rozwiązania konstrukcyjne turbosprężarek 211
    11.3. Filtry powietrza 217
    12. Układ wylotu spalin 221
    12.1. Wprowadzenie 221
    12.2. Tłumiki akustyczne spalin 221
    12.2.1. Tłumik absorpcyjny 221
    12.2.2. Tłumik refleksyjny 222
    12.2.3. Tłumik interferencyjny 223
    12.2.4. Tłumiki wylotu spalin silników lokomotyw 223
    13. Oczyszczanie spalin 225
    13.1. Wprowadzenie 225
    13.2. Toksyczne składniki spalin 226
    13.3. Metody oczyszczania spalin 227
    13.3.1. Recyrkulacja spalin 227
    13.3.2. Katalityczne reaktory spalin 229
    13.3.3. Filtr cząstek stałych DPF 232
    13.3.4. Układ filtrów ciągłej regeneracji CRT 233
    13.3.5. Zintegrowane układy oczyszczania spalin silników o zapłonie samoczynnym 235
    13.3.6. Mobilne układy oczyszczania spalin 237
    14. Przegląd konstrukcji silników pojazdów szynowych 239
    14.1. Silniki starszej konstrukcji 239
    14.2. Silniki nowszej konstrukcji eksploatowane w PKP 253
    14.3. Silniki nowej generacji 258
    15. Diagnostyka silników 264
    15.1. Wprowadzenie 264
    15.2. Podstawowe metody badań diagnostycznych 265
    15.2.1. Pomiary mocy użytecznej i zużycia paliwa 265
    15.2.2. Pomiary wibroakustyczne 267
    15.2.3. Pomiary ciśnienia sprężania i szczelności komory spalania 267
    15.2.4. Pomiar zużycia oleju i zawartości cząstek metali 268
    15.3. Diagnostyka wysokociśnieniowych  układów  wtryskowych  sterowanych elektronicznie 270
    15.3.1. Wiadomości wstępne 270
    15.3.2. Diagnostyka pokładowa 270
    15.3.3. Diagnostyka warsztatowa 272
    15.3.4. Diagnozowanie układów wtryskowych Common Rail 273
    15.3.5. Sprawdzanie składu spalin 275
    15.3.6. Diagnostyka układu recyrkulacji spalin 276
    16. Eksploatacja i utrzymanie silników 277
    16.1. Eksploatacja bieżąca (ruchowa) 277
    16.1.1. Rozruch silnika 277
    16.1.2. Rozgrzewanie,  eksploatacja  i wyłączanie silnika 278
    16.1.3. Metodyka oszczędzania paliwa 279
    16.2. Czynności obsługi technicznej 280
    16.2.1. Cykle przeglądowo-naprawcze silników pojazdów szynowych 280
    16.2.2. Podstawowe czynności obsługi technicznej 283
    17. Niedomagania silników 292
    17.1. Ogólne informacje dotyczące rozpoznawania usterek 292
    17.2. Metodyka rozruchu silnika 294
    17.3. Niedomagania układu wtrysku paliwa 295
    17.3.1. Rozpoznawanie niedomagań pomp wtryskowych 295
    17.3.2. Rozpoznawanie niedomagań wtryskiwaczy 296
    17.4. Niedomagania złożenia tłok-cylinder i mechanizmu rozrządu 298
    17.4.1. Wykrywanie niedomagań złożenia tłok-cylinder 299
    17.4.2. Wykrywanie niedomagań mechanizmu rozrządu 300
    17.5. Niedomagania układów smarowania i chłodzenia 300
    17.5.1. Wykrywanie niedomagań układu smarowania 301
    17.5.2. Wykrywanie niedomagań układu chłodzenia 302
    17.6. Niedomagania układów doładowania i wylotu spalin 302
    18. Uszkodzenia i naprawa silników 304
    18.1. Uszkodzenia silników 304
    18.1.1. Uszkodzenia łożysk ślizgowych 305
    18.1.2. Uszkodzenia elementów układu korbowego 311
    18.2. Naprawa i regulacja aparatury wtryskowej 316
    18.2.1. Naprawa i regulacja wtryskiwaczy 317
    18.2.2. Regulacja pomp wtryskowych 324
    18.3. Obsługa i naprawa mechanizmu rozrządu 328
    18.3.1. Wiadomości wstępne 328
    18.3.2. Pomiar i regulacja luzu zaworów 329
    18.3.3. Usuwanie typowych usterek mechanizmu rozrządu 333
    18.3.4. Naprawa zaworów i gniazd zaworów 334
    18.4. Naprawa tłoka i pierścieni tłokowych 342
    18.4.1. Demontaż tłoków 342
    18.4.2. Zdejmowanie i zakładanie pierścieni tłokowych 343
    18.4.3. Montaż tłoków 344
    18.5. Wymiana tulei cylindra oraz głowicy i łożysk 345
    18.5.1. Wymiana tulei cylindra 345
    18.5.2. Naprawa oraz zamontowanie głowicy i łożysk 347
    18.6. Usuwanie zanieczyszczeń z podzespołów i układów silnika 352
    18.6.1. Mycie układu smarowania 352
    18.6.2. Usuwanie nagaru 352
    18.6.3. Czyszczenie przestrzeni wodnych silnika z kamienia kotłowego 354
    18.6.4. Czyszczenie turbosprężarek w ruchu oraz układów dolotowego i wylotowego 354
    19. Hybrydowe układy napędowe, paliwa alternatywne i ogniwa paliwowe 356
    19.1. Hybrydowe układy napędowe 356
    19.1.1. Wprowadzenie 356
    19.1.2. Odmiany napędu hybrydowego 357
    19.1.3. Napędy hybrydowe stosowane w spalinowych pojazdach trakcyjnych 360
    19.2. Paliwa alternatywne 364
    19.2.1. Biopaliwa 364
    19.2.2. Paliwa syntetyczne 365
    19.3. Ogniwa paliwowe 366
    19.3.1. Wprowadzenie 366
    19.3.2. Pojazdy o napędzie elektrycznym z ogniwami paliwowymi 369
    Literatura 371
Liczba szt.

Cena: 73.50 zł

Produkt dostępny
Wysyłamy w ciągu 24h

Książki autora

Silniki spalinowe pojazdów szynowych
Michał Lewandowski
73.50 zł

Usługi wydawnicze