Opis
                        
                        
						
													
                        
                        
                            
							
Praktyczny poradnik fachowy zawierający opis budowy,
sprawdzania i diagnostyki sterowanych elektronicznie zasobnikowych układów
wtryskowych Common Rail, powszechnie stosowanych w silnikach wysokoprężnych
samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Opisano sposoby sprawdzania
niewymagające posiadania specjalnych urządzeń diagnostycznych poszczególnych
producentów samochodów. Bardzo cenny materiał ilustracyjny obejmuje
zarejestrowane w rzeczywistych warunkach przebiegi sygnałów poszczególnych
elementów układów Common Rail czołowych producentów (Bosch, Delphi, Siemens,
Denso) wraz z ich interpretacją oraz wytycznymi dotyczącymi diagnostyki i
naprawy. W dodatku do książki uwzględniono diagnostykę układów wtryskowych
silników wysokoprężnych firmy Volkswagen wyposażonych w pompowtryskiwacze. W 3.
polskim wydaniu uwzględniono najnowsze rozwiązania układów wtryskowych Common
Rail (w tym m.in. układ Volvo i-Art wykorzystujący technikę „inteligentnej”
poprawy dokładności, w którym każdy wtryskiwacz jest wyposażony w czujniki
ciśnienia paliwa i temperatury paliwa), opisano zasobnikowy katalizator NOx
(niewymagający wtrysku mocznika) oraz zamieszczono 36 nowych ilustracji.
Odbiorcy książki: inżynierowie i technicy o specjalności
samochodowej, pracownicy warsztatów i stacji obsługi samochodów, studenci
wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie
średnich szkół technicznych o profilu samochodowym oraz użytkownicy samochodów
napędzanych silnikami wysokoprężnymi wyposażonymi w zasobnikowy układ wtryskowy
Common Rail.
							                        
                        
						
							
						   
						   								
								   
								   Spis treści
									
Wstęp   7
1. Budowa układów wtryskowych Common Rail 11
1.1. Wytwarzanie wysokiego ciśnienia  11
1.2. Regulacja wysokiego ciśnienia  12
1.3. Zasobnik paliwa wysokiego ciśnienia  20
1.4. Wtryskiwacze 21
1.5. Kompensacja tolerancji wykonawczych w układach wtryskowych Common Rail 26
1.6. Kalibracja dawki zerowej 27
1.7. Regulacja równomierności biegu jałowego 29
1.8. Adaptacja średniej wartości dawki wtrysku 29
1.9. Układ Volvo i-Art 30
1.10. Przegląd układów wtryskowych Common Rail 30
2. Wykrywanie usterek w układach wtryskowych Common Rail 33
2.1. Wprowadzenie 33
2.2. Samodiagnostyka 33
2.2.1. Diagnostyka pokładowa OBD czy tester producenta? 35
2.2.2. Pamięć diagnostyczna 38
2.2.3. Wykaz parametrów bieżących 38
2.2.4. Test nastawników 40
2.2.5. Dopasowanie nowych części 41
2.3. Samodzielne wykrywanie usterek 42
2.3.1. Pomiar ciśnienia paliwa w celu sprawdzenia pompy wysokiego ciśnienia 42
2.3.2. Sprawdzanie hydrauliczne wtryskiwaczy 57
2.3.3. Pomiar wydatku przelewu 58
2.3.4. Pomiar ciśnienia sprężania i strat ciśnienia 66
2.3.5. Sprawdzanie ważniejszych czujników i nastawników za pomocą multimetru oraz oscyloskopu 70
2.3.5.1. Przyrządy pomiarowe 70
2.3.5.2. Sprawdzanie czujników 77
2.3.5.3. Czujniki układu wtryskowego Common Rail 79
2.3.5.4. Sprawdzanie nastawników  93 
2.3.5.5. Pomiary parametrów obwodu świec żarowych  111
2.4. Schematy wykrywania usterek   119
3. Regulacja ilości powietrza w silniku wysokoprężnym   121
3.1. Recyrkulacja spalin  121
3.2. Sterowanie przepustnic zawirowania  130
3.3. Regulacja ciśnienia doładowania   132
3.4. Podwójne turbodoładowanie (układ twinturbo)   141
3.5. Pomiar zadymienia spalin  149
3.6. Schematy wykrywania usterek  151
4. Pojazdy wyposażone w filtr cząstek stałych 153
4.1. Budowa układów wylotowych z filtrem cząstek stałych 153
4.2. Regeneracja filtrów cząstek stałych 154
4.3. Obsługa filtrów cząstek stałych w warsztacie  159
4.4 Katalizator SCR 165
4.5. Katalizator zasobnikowy NOx 177
 Dodatek 
 Układ wtryskowy z pompowtryskiwaczami 181
D.1.    Budowa układu wtryskowego z pompowtryskiwaczami  182 
D.2.    Wykrywanie usterek w układzie wtryskowym z pompowtryskiwaczami  184
D.2.1. Sprawdzanie obwodu hydraulicznego pompowtryskiwaczy  189
D.2.2. Sprawdzanie obwodu elektrycznego pompowtryskiwaczy  192
D.3. Montaż pompowtryskiwaczy  195
 Skorowidz  199