Zasilanie i sterowanie silników

Zasilanie i sterowanie silników

Autor: Zbigniew Kneba, Sławomir Makowski

ISBN: 978-83-206-1865-5 wersja pdf, 978-83-206-1521-0 wersja papierowa

Wydanie: 1 / 2004
Format: B5
Liczba stron: 308
Liczba ilustracji: 314
Seria: Pojazdy samochodowe
Oprawa: twarda

Polecam: 47

Opis

Dostęp do wersji elektronicznej w serwisie ibuk.pl


WYRÓŻNIENIE w Konkursie XI KTKA Atena'2004 na Najlepszą Książkę Akademicką.
 
Podręcznik akademicki poświęcony zagadnieniom zasilania i sterowania silników zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Omówiono podstawy tworzenia mieszanki palnej, zasilanie gaźnikowe, zasilanie wtryskiem benzyny silników ZI, zasilanie gazem silników ZI, zasilanie olejem napędowym silników ZS. Przedstawiono budowę układów wtrysku pośredniego i bezpośredniego, układów zapłonowych oraz układów sterowania i ich diagnostykę.


Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści

    Wykaz ważniejszych oznaczeń 9

    CZĘŚĆ I. SILNIKI O ZAPŁONIE ISKROWYM
    Rozdział 1. Zarys rozwoju układów zasilania i zapłonu 13
    Rozdział 2. Podstawy tworzenia mieszanki palnej i sterowania 21
    2.1. Współczynnik nadmiaru powietrza 21
    2.2. Granice zapalności mieszanki 24
    2.3. Mieszanki jednorodne i niejednorodne 28
    2.4. Tworzenie mieszanki 35
    2.5. Przepływ i rozdział mieszanki do cylindrów 41
    2.6. Kryteria optymalizacji algorytmów sterowania 45
    2.7. Sterowanie procesem napełniania 49
    2.7.1. Zmiana ilości ładunku w cylindrze 49
    2.7.2. Zmiana długości kolektora dolotowego 52
    2.7.3. Stabilizacja prędkości biegu jałowego 55
    2.8. Sterowanie wtryskiem benzyny 57
    2.8.1. Uwagi ogólne 57
    2.8.2. Obliczanie ilości powietrza płynącego do silnika, w celu określenia czasu wtrysku 58
    2.8.3. Pomiar natężenia przepływu powietrza do silnika 60
    2.8.4. Korekcja składu mieszanki 60
    2.8.5. Regulacja składu mieszanki 62
    2.8.6. Adaptacyjne sterowanie wtryskiem 63
    2.8.7. Wyłączanie cylindrów z pracy 63
    Rozdział 3. Zasilanie gaźnikowe 66
    3.1. Gaźnik elementarny 66
    3.2. Urządzenia dodatkowe gaźnika 70
    3.3. Układy konstrukcyjne gaźników 74
    3.4. Gaźniki sterowane elektronicznie 76
    Rozdział 4. Wtrysk pośredni 81
    4.1. Wtrysk jednopunktowy 81
    4.1.1. Pompa paliwa 81
    4.1.2. Zespół wtryskiwacza 83
    4.1.3. Inne systemy w układzie zasilania paliwem 85
    4.2. Wtrysk wielopunktowy 90
    4.2.1. Wtrysk ciągły sterowany mechanicznie 90
    4.2.2. Wtrysk okresowy sterowany elektronicznie 97
    4.2.3. Wtrysk wielopunktowy w silnikach doładowanych 112
    4.2.4. Wtrysk wielopunktowy w silnikach motocyklowych 113
    Rozdział 5. Wtrysk bezpośredni 116
    Rozdział 6. Zasilanie gazem 124
    6.1. Wprowadzenie 124
    6.2. Zasilanie mieszaniną propanu i butanu 125
    6.2.1. Uwagi ogólne 125
    6.2.2. Instalacja podciśnieniowa do silników gaźnikowych 127
    6.2.3. Instalacje zasilania gazem w układach o mechanicznym sterowaniu wtryskiem benzyny 128
    6.2.4. Elektronicznie sterowane instalacje jednopunktowego doprowadzenia gazu 129
    6.2.5. Instalacja wielopunktowego doprowadzenia odparowanego gazu pod nadciśnieniem 131
    6.3. Zasilanie gazem ziemnym 134
    Rozdział 7. Zapłon 139
    7.1. Zadania układu zapłonowego 139
    7.1.1. Uwagi ogólne 139
    7.1.2. Kąt wyprzedzenia zapłonu 140
    7.1.3. Energia iskry - potrzeby intensyfikacji wyładowania w pewnych stanach pracy 141
    7.2. Techniczna realizacja zapłonu 142
    7.2.1. Uwagi ogólne 142
    7.2.2. Elementy układów zapłonowych 144
    7.2.3. Klasyczny zapłon stykowy 148
    7.2.4. Zapłon tranzystorowy 150
    7.2.5. Zapłon kondensatorowy 151
    7.2.6. Elektroniczny zapłon rozdzielaczowi 152
    7.2.7. Elektroniczny zapłon bezrozdzielaczowy 153
    7.2.8. Elektroniczny zapłon z indywidualnymi cewkami zapłonowymi 155
    7.2.9. Wykrywanie spalania stukowego 156
    Rozdział 8. Sterowanie wtryskiem i zapłonem 163
    8.1. Wprowadzenie 163
    8.2. Czujniki stosowane w układach sterowania 164
    8.3. Transmisja danych pomiędzy sterownikami 170
    8.4. Komunikacja z kierowcą 173
    Rozdział 9. Badania i diagnostyka układów wtrysku i zapłonu 175
    9.1. Badania majšce na celu rozwój konstrukcji silników 175
    9.2. Badania diagnostyczne w stacjach serwisowych 177
    9.3. Badania układów zapłonu 188
    9.4. Diagnostyka pokładowa EOBD 189

    CZĘŚĆ II. SILNIKI O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM
    Rozdział 10. Zarys rozwoju układów zasilania 195
    Rozdział 11. Wtrysk paliwa i przygotowanie mieszanki 202
    11.1. Wymagania ogólne i podział układów wtryskowych 202
    11.2. Rozpylanie paliwa w komorze spalania 204
    11.3. Wpływ wtrysku paliwa na proces spalania 210
    11.4. Wpływ wielkości charakteryzujących wtrysk paliwa na parametry pracy silnika 219
    Rozdział 12. Wtrysk sterowany mechanicznie 222
    12.1. Układy wtryskowe z pompą o sterowaniu szczelinowym 222
    12.2. Układy z pompowtryskiwaczami 231
    12.3. Rozdzielaczowe pompy wtryskowe 237
    12.4. Regulacja prędkości obrotowej w sposób mechaniczny 242
    Rozdział 13. Zasilanie za pomocą pomp wtryskowych sterowanych elektronicznie 248
    13.1. Kryteria projektowania algorytmów sterowania 248
    13.2 Główne i korekcyjne parametry sterujące 250
    13.3. Układy z tradycyjnymi pompami wtryskowymi i sterowaniem elektronicznym 252
    13.3.1. Rzędowe pompy z nastawnikiem listwy zębatej 252
    13.3.2. Pompy z tłokorozdzielaczem i nastawnikiem elektromagnetycznym 256
    13.3.3. Promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe z zaworami elektromagnetycznymi 262
    13.4. Sterowniki pomp wtryskowych 268
    13.5. Funkcje realizowane przez sterownik silnika 270
    13.5.1. Sterowanie recyrkulacją spalin 270
    13.5.2. Sterowanie ciśnieniem doładowania układu z turbosprężarką 271
    13.5.3. Sterowanie hamulcem silnikowym 272
    13.5.4. Wstępne podgrzewanie komory spalania 272
    13.5.5. Tłumienie dużych zmian momentu obrotowego 273
    Rozdział 14. Zasilanie za pomocą pompowtryskiwaczy sterowanych elektronicznie 274
    Rozdział 15. Zasilanie zasobnikowe 284
    Rozdział 16. Badania i diagnostyka układów zasilania 296
    16.1. Badania mające na celu rozwój konstrukcji silników 296
    16.2. Badania diagnostyczne w stacjach serwisowych 298
    Piśmiennictwo 307
     
Liczba szt.

Cena: 54.60 zł

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

Podstawy budowy silników
Sławomir Luft
69.00 zł
Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe
Werner Micknass, Rainer Popiol, Axel Sprenger
64.05 zł
nakład wyczerpany
Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów
Uwe Rokosch
75.00 zł
Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji
Jörnsen Reimpell, Jürgen W. Betzer
57.75 zł
Czujniki
Andrzej Gajek, Zdzisław Juda
53.55 zł
Teoria silników tłokowych
Tadeusz Rychter, Andrzej Teodorczyk
63.00 zł

Książki autora

Zasilanie i sterowanie silników
Zbigniew Kneba, Sławomir Makowski
54.60 zł
nakład wyczerpany

Usługi wydawnicze