Opis
Bogato ilustrowany, fachowy poradnik dotyczący obsługi i naprawy samochodów Ford Sierra pierwszej generacji (Sierra '83) oraz drugiej generacji (Sierra '87), produkowanych od czerwca 1982 do lutego 1993roku, wyposażonych w silniki:
benzynowe czterocylindrowe ośmiozaworowe OHC o pojemności 1,3 dm3 (typu JCT), 1,6 dm3 (typu LCT, LCS, LSD, LSE), 1,8 dm3 (typu REB) oraz 2,0 dm3 (typu NET, NRB), ośmiozaworowe CVH o pojemności 1,8 dm3 (typu R2A), szesnastozaworowe DOHC o pojemności 2,0 dm3 (typu N8A, N9A, N9C),
wysokoprężne czterocylindrowe niedoładowane OHC o pojemności 2,3 dm3 (typu YTT, YTR), turbodoładowane OHC o pojemności 1,8 dm3 (typu RFA, RFB, RFL), z mechanicznymi czterobiegowymi (typu A, B i C) i pięciobiegowymi (typu N i MT 75) oraz automatycznymi trzybiegowymi (typu Ford C3) oraz czterobiegowymi (typu Ford A 4 LD), z nadwoziami berlina 5-drzwiowa, sedan 4-drzwiowy, coupe 3-drzwiowe oraz kombi 5-drzwiowe.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
Część I (silniki benzynowe)WIADOMOŚCI WSTĘPNE 9
Opis modeli 9
Identyfikacja samochodu 10
Eksploatacja samochodu 12
1. SILNIK 32
1.1. Charakterystyka techniczna 32
1.2. Obsługa i naprawa 38
1.2.1. Regulacje silnika 38
1.2.2. Naprawy nie wymagające wymontowania silnika 48
1.2.3. Wymontowanie i zamontowanie silnika 52
1.2.4. Naprawa silnika 52
2. SPRZĘGŁO 62
2.1. Charakterystyka techniczna 62
2.2. Obsługa i naprawa 62
3. MECHANICZNA CZTEROBIEGOWA SKRZYNKA
BIEGÓW 64
3.1. Charakterystyka techniczna 64
3.2. Obsługa i naprawa 65
3.2.1. Wymontowanie i zamontowanie skrzynki biegów 65
3.2.2. Rozkładanie i składanie skrzynki biegów 66
3.2.3. Rozkładanie i składanie zespołu kół zębatych skrzynki
biegów typu A oraz B 68
3.2.4. Rozkładanie i składanie zespołu kół zębatych skrzynki
biegów typu C 70
4. MECHANICZNA PIĘCIOBIEGOWA SKRZYNKA BIEGÓW
TYPU N 73
4.1. Charakterystyka techniczna 73
4.2. Obsługa i naprawa 74
4.2.1. Wymontowanie i zamontowanie skrzynki biegów 74
4.2.2. Rozkładanie i składanie skrzynki biegów 75
4.2.3. Rozkładanie i składanie zespołu kół zębatych 77
5. AUTOMATYCZNA SKRZYNKA BIEGÓW FORD C 3 79
5.1. Charakterystyka techniczna 79
5.2. Obsługa i naprawa 80
6. WAŁ NAPĘDOWY I TYLNY MOST 88
6.1. Charakterystyka techniczna 88
6.2. Obsługa i naprawa 89
6.2.1. Wał napędowy 89
6.2.2. Tylny most 91
6.2.3. Półosie 94
7. UKŁAD KIEROWNICZY BEZ WSPOMAGANIA 96
7.1. Charakterystyka techniczna 96
7.2. Obsługa i naprawa 96
8. UKŁAD KIEROWNICZY ZE WSPOMAGANIEM 100
8.1. Charakterystyka techniczna 100
8.2. Obsługa i naprawa 100
9. ZAWIESZENIE PRZEDNIE 106
9.1. Charakterystyka techniczna 106
9.2. Obsługa i naprawa 107
9.2.1. Naprawa zawieszenia przedniego 107
9.2.2. Ustawienie kół przednich 109
9.2.3. Piasty kół przednich 109
10. ZAWIESZENIE TYLNE 111
10.1. Charakterystyka techniczna 111
10.2. Obsługa i naprawa 111
10.2.1. Naprawa zawieszenia tylnego 111
10.2.2. Piasty kół tylnych 114
11. UKŁAD HAMULCOWY 115
11.1. Charakterystyka techniczna 115
11.2. Obsługa i naprawa 116
11.2.1. Hamulce przednie 116
11.2.2. Hamulce tylne 118
11.2.3. Układ uruchamiający 120
12. WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE 122
12.1. Charakterystyka techniczna 122
12.2. Obsługa i naprawa 124
12.2.1. Alternator 124
12.2.2. Rozrusznik 126
12.2.3. Wycieraczka szyby przedniej, zestaw wskaźników
i reflektory 128
12.2.4. Układ ogrzewania i przewietrzania wnętrza 131
12.2.5. Schemat instalacji elektrycznej 133
13. DANE OGÓLNE 134
14. ZMIANY KONSTRUKCYJNE OD MODELI
1984 DO MODELI 1986 139
14.1. Opis ogólny 139
14.2. Silnik 141
14.3. Sprzęgło 150
14.4. Mechaniczna czterobiegowa skrzynka biegów 150
14.5. Mechaniczna pięciobiegowa skrzynka
biegów typu N 151
14.6. Automatyczna skrzynka biegów Ford A 4 LD 151
14.6.1. Charakterystyka techniczna 151
14.6.2. Obsługa i naprawa 152
14.6.3. Zmiany w konstrukcji skrzynki automatycznej 155
14.7. Wał napędowy i tylny most 155
14.8. Układ kierowniczy ze wspomaganiem 156
14.9. Zawieszenie przednie 156
14.10. Zawieszenie tylne 157
14.11. Układ hamulcowy 157
14.12. Wyposażenie elektryczne 157
14.13. Dane ogólne 165
15. ZMIANY KONSTRUKCYJNE OD MODELI 1987
DO MODELI 1989 167
15.1. Opis ogólny 167
15.2. Silnik OH C 169
15.3. Silnik CVH 1,8 dm3 170
15.3.1. Charakterystyka techniczna 170
15.3.2. Obsługa i naprawa 174
15.4. Silnik DOHC 179
15.4.1. Charakterystyka techniczna 179
15.4.2. Obsługa i naprawa 184
15.5. Sprzęgło 204
15.6. Mechaniczna pięciobiegowa skrzynka biegów
typu N 205
15.7. Mechaniczna pięciobiegowa skrzynka biegów
typu MT 75 205
15.7.1. Charakterystyka techniczna 205
15.7.2. Obsługa i naprawa 205
15.8. Automatyczna skrzynka biegów 212
15.9. Zawieszenie przednie 214
15.10. Układ hamulcowy 215
15.10.1.Charakterystykatechniczna 215
15.10.2.0bsługa i naprawa 215
15.11. Wyposażenie elektryczne 223
15.12. Dane ogólne 223
16. ZMIANY KONSTRUKCYJNE OD MODELI
1990 DO LUTEGO 1993 228
16.1. Opis ogólny 228
16.2. Silnik DOHC 229
16.3. Sprzęgło 231
16.4. Wał napędowy i tylny most 231
16.5. Układ kierowniczy ze wspomaganiem 231
16.6. Wyposażenie elektryczne 231
16.7. Dane ogólne 232
Część II (silniki wysokoprężne)WIADOMOŚCI WSTĘPNE 237
Opis modeli 237
Identyfikacja samochodu 237
Eksploatacja samochodu 239
1. SILNIK 258
1.1. Charakterystyka techniczna 258
1.2. Obsługa i naprawa 262
1.2.1. Regulacje silnika 262
1.2.2. Naprawy nie wymagające wymontowania silnika 267
1.2.3. Wymontowanie i zamontowanie silnika 269
1.2.4. Rozkładanie, naprawa i składanie silnika 270
1.2.5. Układ smarowania 275
1.2.6. Układ chłodzenia 276
2. SPRZĘGŁO 278
2.1. Charakterystyka techniczna 278
2.2. Obsługa i naprawa 278
3. MECHANICZNA PIĘCIOBIEGOWA SKRZYNKA BIEGÓW
TYPU N 280
3.1. Charakterystyka techniczna 280
3.2. Obsługa i naprawa 281
3.2.1. Wymontowanie i zamontowanie skrzynki biegów 281
3.2.2. Rozkładanie i składanie skrzynki biegów 282
3.2.3. Rozkładanie i składanie zespołu kół zębatych 284
4. WAŁ NAPĘDOWY I TYLNY MOST 287
4.1. Charakterystyka techniczna 287
4.2. Obsługa i naprawa 288
4.2.1. Wał napędowy 288
4.2.2. Tylny most 289
4.2.3. Półosie 293
5. UKŁAD KIEROWNICZY 294
5.1. Charakterystyka techniczna 294
5.2. Obsługa i naprawa 295
6. ZAWIESZENIE PRZEDNIE 299
6.1. Charakterystyka techniczna 299
6.2. Obsługa i naprawa 300
6.2.1. Naprawa zawieszenia przedniego 300
6.2.2. Ustawienie kół przednich 303
6.2.3. Piasty kół przednich 303
7. ZAWIESZENIE TYLNE 305
7.1. Charakterystyka techniczna 305
7.2. Obsługa i naprawa 305
7.2.1. Naprawa zawieszenia tylnego 305
7.2.2. Piasty kół tylnych 308
8. UKŁAD HAMULCOWY 310
8.1. Charakterystyka techniczna 310
8.2. Obsługa i naprawa 311
8.2.1. Hamulce przednie 311
8.2.2. Hamulce tylne 313
8.2.3. Układ uruchamiający 316
8.2.4. Układ przeciwblokujący 317
9. WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE 321
9.1. Charakterystyka techniczna 321
9.2. Obsługa i naprawa 323
9.2.1 . Alternator 323
9.2.2. Rozrusznik 325
9.2.3. Wycieraczka szyby przedniej, zestaw wskaźników
i reflektory 325
9.2.4. Układ ogrzewania i przewietrzania wnętrza 328
9.2.5. Schemat instalacji elektrycznej 329
10. DANE OGÓLNE 350
11. PODSTAWOWE PRZYRZĄDY SPECJALNE 353
12. ZMIANY KONSTRUKCYJNE OD MODELI 1988
DO LUTEGO 1993 354
12.1. Opis ogólny 354
12.2. Silnik 2,3 dm3 355
12.3. Silnik 1,8 dm3 355
12.3.1. Charakterystyka techniczna 355
12.3.2. Obsługa i naprawa 359
12.4. Sprzęgło 377
12.5. Mechaniczna skrzynka biegów typu MT 75 377
12.5.1. Charakterystyka techniczna 377
12.5.2. Obsługa i naprawa 378
12.6. Wał napędowy i tylny most 386
12.7. Układ kierowniczy 387
12.8. Zawieszenie przednie 387
12.9. Układ hamulcowy 388
12.10. Wyposażenie elektryczne 388
12.11. Dane ogólne 390
SKOROWIDZ RZECZOWY 391