Opis
W trzyczęściowej
monografii zaprezentowano tematykę bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) i
edukacji z tego zakresu, głównie od strony młodych uczestników ruchu.
Niestety, jeśli chodzi zarówno o dzieci, jak i o dorosłych, nawet bardzo dobre
przygotowanie teoretyczne, jak również praktyczne oraz znajomość przepisów i zasad ruchu
drogowego nie przekładają się na ich stosowanie i postępowanie według nich w realnych
warunkach. Treści dotyczące brd, jako dziedziny związanej z wieloma aspektami
życia człowieka, są wpisane do szkolnych podstaw programowych oraz różnych
przedmiotów, w tym zwłaszcza poświęconych zdrowiu i profilaktyce – i taki system
jest ogólnie przyjęty we wszystkich krajach UE. W Polsce treści te wpisano głównie
do przedmiotu technika. Problemem współczesnego wychowania komunikacyjnego w
Polsce jest m.in. nie jego brak w podstawie programowej, brak programów czy środków
dydaktycznych, lecz jakość i zawartość tych elementów oraz sam sposób
prowadzenia zajęć.
Zeszyt pierwszy – teoretyczny –
prezentuje tendencje wypadków drogowych z udziałem dzieci w Polsce i Polski na
tle krajów Unii Europejskiej, współczesne ujęcia wychowania komunikacyjnego i
jego trendów, różne podejścia do jego ewaluacji oraz przykłady dobrych praktyk.
Istotnym jego elementem jest historyczne porównanie, wydawałoby się, zupełnie
odmiennych stylów realizacji edukacji brd dzieci i młodzieży w dwóch państwach, tj.
Polsce i USA, i próba odpowiedzi na pytanie, czy obecne podejście jest
rzeczywiście nowatorskie.
Adresatami
niniejszej publikacji są wszyscy, którzy w swojej pracy łączą dziedziny
edukacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego, dla których zdrowie i bezpieczeństwo
uczestników ruchu jest ważne, w tym zwłaszcza nauczyciele, realizatorzy zadania
dotyczącego edukacji brd, osoby decydujące o kształcie wychowania
komunikacyjnego w Polsce oraz badacze tej tematyki.
Spis treści
Rozdział 1. TRENDY WYPADKÓW DROGOWYCH Z
UDZIAŁEM DZIECI 4
1.1. Polska na tle innych krajów Unii
Europejskiej 4
1.2. Trendy wypadków drogowych z
udziałem dzieci w Polsce 10
Rozdział 2. WSPÓŁCZESNE PODEJŚCIE
DO WYCHOWANIA KOMUNIKACYJNEGO? 16
2.1. Pojęcie wychowania komunikacyjnego 17
2.2. Wychowanie komunikacyjne w USA w kontekście
polskich działań 18
2.2.1. Edukacja w narodowym programie poprawy brd 18
2.2.2. Wychowanie komunikacyjne jako element edukacji
szkolnej 24
2.2.3. Dobre praktyki wychowania komunikacyjnego
realizowane w szkole/przy współpracy szkoły 28
2.3. Aktywne wychowanie komunikacyjne 31
2.4. Pilotaż nowego rozwiązania z zakresu edukacji brd
w Polsce 36
Rozdział 3. PROBLEM EWALUACJI EDUKACJI Z ZAKRESU
BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 46
Literatura 56
O autorach / z książki
Publikacja wydana na zamówienie Instytutu Transportu Samochodowego