Opis
Praktyczny poradnik dotyczący budowy, eksploatacji i napraw samochodów Ford Focus pierwszej generacji (produkowanych od X 1998 do X 2004) z silnikami benzynowymi szesnastozaworowymi: 1,4 dm3 o mocy 55 kW (75 KM) typu Zetec-SE, 1,6 dm3 o mocy 74 kW (100 KM) typu Zetec-SE, 1,8 dm3 o mocy 85 kW (115 KM) typu Zetec-E, 2,0 dm3 o mocy 96 kW(130 KM) typu Zetec-E, 2,0 dm3 o mocy 127 kW (173 KM) typu Duratec-ST oraz wysokoprężnymi turbodoładowanymi: o wtrysku pośrednim 1,8 dm3 o mocy 55 kW (75 KM) typu Endura, o bezpośrednim wtrysku paliwa 1,8 dm3 o mocy 66 kW (90 KM) typu Endura-TDDI, 1,8 dm3 o mocy 74 kW (100 KM) i 1,8 dm3 o mocy 85 kW (115 KM) typu Duratorq-TDCI, wyposażonymi w skrzynki przekładniowe mechaniczne pięciobiegowe lub automatyczną czterobiegową.
Dużym ułatwieniem w korzystaniu z książki są czytelne piktogramy towarzyszące opisom poszczególnych prac, informujące Czytelnika o stopniu trudności, czasochłonności, wpływie na bezpieczeństwo użytkowania, związane z ochroną środowiska, wchodzące w zakres przeglądu rejestracyjnego oraz zalecane do wykonania w stacji obsługi. Podano także plan obsługi technicznej zalecany przez producenta pojazdu oraz typowe niesprawności i sposoby ich usuwania.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
WSTĘP 8
PREZENTACJA SAMOCHODU 11
Gama wersji Forda Focusa 12
Silniki 13
Wymiary samochodu 17
Historia modelu 18
WYTYCZNE DO NAPRAW 19
Miejsce pracy 20
Części zamienne 20
Narzędzia 21
Połączenia gwintowe 26
Samochód w warsztacie 28
Bezpieczeństwo przede wszystkim 29
Prawidłowe podnoszenie samochodu 32
PIELĘGNACJA POJAZDU 34
Czyszczenie wnętrza 35
Mycie nadwozia 37
Mycie silnika 40
Smarowanie 41
Konserwacja i renowacja powłoki lakierniczej 41
Oczyszczanie szyb / wycieraczki i spryskiwacze 46
SILNIK 52
Samodzielna naprawa, czy wizyta w warsztacie 61
Ustawianie tłoka 1. cylindra w GMP 63
Pomiar ciśnienia sprężania 66
Sprawdzanie paska wieloklinowego 67
Stuki w silniku 68
Układ smarowania 70
Ciśnienie oleju 71
Olej silnikowy 72
Sprawdzanie poziomu oleju 74
Wymiana oleju i filtru oleju 74
Sprawdzanie szczelności układu 76
Układ chłodzenia 78
Ciecz chłodząca 81
Sprawdzanie szczelności układu chłodzenia 81
Sprawdzanie i uzupełnianie poziomu cieczy chłodzącej 81
Wymiana cieczy chłodzącej 82
Wymontowanie i sprawdzanie termostatu 84
Uszkodzenie wentylatora 86
Wymontowanie wentylatora 86
Wymontowanie chłodnicy 86
Wymiana przewodów układu chłodzenia 87
Układ zasilania 88
Filtr powietrza 89
Wymiana wkładu filtru powietrza 89
Czyszczenie wkładu filtru powietrza 89
Układ wtryskowy silników ZI 90
Oględziny układu wtryskowego 95
Sprawdzanie szczelności układu dolotowego 97
Sprawdzanie prędkości obrotowej biegu jałowego 97
Sprawdzanie regulatora biegu jałowego 97
Sprawdzanie wtryskiwaczy (silnik ZI) 98
Sprawdzanie cięgna gazu 98
Wymiana cięgna gazu 98
Układ wtryskowy silników wysokoprężnych (ZS) 99
Ocena pracy wtryskiwaczy silnika ZS 103
Oględziny układu wtryskowego silnika ZS 103
Doprowadzenie paliwa 107
Sprawdzanie układu przewietrzania i odpowietrzania zbiornika paliwa 109
Wymiana filtru paliwa (silnik ZI) 109
Wymiana filtru paliwa (silnik ZS) 110
Spuszczanie paliwa 111
Wymontowanie przewodów paliwa 111
Ocena niedomagań pompy paliwa 111
Wymontowanie pompy paliwa (silnik ZI) 112
Układ zapłonowy 113
Cewka zapłonowa 115
Świece zapłonowe 116
Sprawdzanie i wymiana świec zapłonowych 117
Odłączanie zapłonu 119
Sprawdzanie czujnika prędkości obrotowej 120
Sprawdzanie czujnika ciśnienia 120
Sprawdzanie prądu zapłonowego 120
Pomiar rezystancji cewki zapłonowej 120
Wymontowanie modułu zapłonu 121
Wstępne podgrzewanie silnika wysokoprężnego 121
Sprawdzanie układu wstępnego podgrzewania silnika 122
Sprawdzenie przekaźnika układu wstępnego podgrzewania silnika 122
Sprawdzenie świec żarowych 122
Układ wylotowy 123
Wskazówki dotyczące naprawy układu wylotowego 125
Sprawdzanie stanu układu wylotowego 125
Wymiana układu wylotowego z katalizatorem 126
Oczyszczanie spalin 128
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU 131
Sprzęgło 133
Sprawdzanie sprzęgła 135
Czy sprzęgło rozłącza prawidłowo? 135
Pięciobiegowa manualna skrzynka przekładniowa 137
Regulacja mechanizmu zmiany biegów 138
Sprawdzanie poziomu oleju w skrzynce przekładniowej 139
Automatyczna skrzynka przekładniowa 140
Regulacja ustawienia dźwigni wyboru biegów 142
Ręczne zwalnianie blokady dźwigni wyboru biegów 142
Sprawdzanie poziomu oleju w skrzynce 143
Napęd półosi 143
Przekładnia główna i półosie napędowe 144
Sprawdzanie gumowych osłon półosi napędowych 144
Wymontowanie i zamontowanie półosi napędowej 145
Wymiana gumowych osłon półosi 146
UKŁAD JEZDNY 148
Przednia oś Forda Focusa 150
Tylna oś Forda Focusa 150
Sprawdzanie ustawienia kół 152
Sprawdzanie stanu amortyzatorów 152
Układ kierowniczy 153
Sprawdzanie luzu w układzie kierowniczym 153
Sprawdzanie osłon zębatki przekładni kierowniczej 153
Sprawdzanie przegubów i osłon drążków kierowniczych 154
Sprawdzanie osłon sworzni wahacza 154
Sprawdzanie luzu łożysk kół 154
Zawieszenie 155
Wymiana przedniego wahacza 155
Wymontowanie kolumny przedniego zawieszenia 156
Wymiana przegubów drążków kierowniczych 157
Wymiana osłon przekładni kierowniczej 157
Wymontowanie obejmy zwrotnicy 158
Wymiana tylnego amortyzatora 159
Wspomaganie układu kierowniczego 160
Opony i obręcze kół 160
Sprawdzanie ciśnienia w ogumieniu 164
Zmiana koła 165
Sprawdzanie stanu ogumienia 166
UKŁAD HAMULCOWY 168
Hamulce przedniej i tylnej osi 171
Sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego 174
Sprawdzanie stanu układu hamulcowego 175
Sprawdzanie urządzenia wspomagającego uruchamianie hamulców (serwa) 175
Próba hamulców 176
Sprawdzanie grubości okładzin ciernych 176
Sprawdzanie stanu tarczy hamulca 177
Odpowietrzanie układu hamulcowego 179
Wymiana płynu hamulcowego 181
Wymontowanie zbiornika płynu hamulcowego 181
Wymontowanie pompy hamulcowej 181
Wymontowanie serwa hamulcowego 182
Wymontowanie elastycznych przewodów płynu hamulcowego 182
Wymiana wkładek hamulca tarczowego 183
Wymiana tarczy hamulca 185
Oczyszczanie zacisku, cylinderka, wymiana pierścienia uszczelniającego 186
Wymiana osłony tarczy hamulca tylnej osi 186
Hamulec awaryjny 187
Wymiana cięgien hamulca awaryjnego 187
Regulacja hamulca awaryjnego 188
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE 189
Akumulator, alternator, rozrusznik 190
Sprawdzenie poziomu elektrolitu w akumulatorze, czyszczenie końcówek biegunowych 194
Sprawdzenie stanu naładowania akumulatora 19
Uruchamianie silnika za pomocą zewnętrznego akumulatora 196
Ładowanie akumulatora 197
Wymontowanie akumulatora 197
Wyszukiwanie uszkodzonych odbiorników 198
Sprawdzanie regulatora napięcia 198
Wymiana paska wieloklinowego 199
Wymiana napinacza 200
Wymontowanie alternatora 201
Wymontowanie rozrusznika 202
Oświetlenie 204
Wymiana żarówek reflektora 205
Wymiana żarówki przedniej lampy światła przeciwmgłowego 206
Wymiana żarówki przedniego kierunkowskazu 206
Wymiana żarówki bocznego kierunkowskazu 207
Wymiana żarówek tylnej lampy zespolonej 20
Wymiana żarówek tylnej lampy światła przeciwmgłowego i światła cofania 207
Wymiana żarówki oświetlenia tablicy rejestracyjnej 208
Wymiana żarówek trzeciego światła STOP 209
Akustyczne i optyczne urządzenia sygnalizacyjne 209
Sprawdzanie optycznych urządzeń ostrzegawczych 209
Sprawdzanie wyłącznika świateł hamowania 211
Wymontowanie i sprawdzanie sygnału dźwiękowego 211
Lampki kontrolne 211
Czujniki, przewody i włączniki 211
Sprawdzanie działania włączników 213
Wymontowanie zespołu wskaźników 213
Przewody i bezpieczniki 214
Wymiana bezpiecznika 215
Przekaźniki 215
Schematy instalacji elektrycznej 218
WNĘTRZE SAMOCHODU 241
Ogrzewanie i wentylacja 242
Sprawdzanie układu ogrzewania i przewietrzania wnętrza 243
Wymontowanie wymiennika ciepła 244
Dmuchawa 245
Wykrywanie niedomagań dmuchawy 245
Włączniki 246
Kodowanie kluczyków 246
Zespół sterowania ogrzewaniem i wentylacją 247
Wymontowanie zespołu sterowania ogrzewaniem i wentylacją 247
Wymontowanie silnika przesłony powietrza obiegu zamkniętego 248
Wymontowanie cięgien Bowdena 248
Wymiana żarówki lampy oświetlenia wnętrza 248
Sprawdzanie włącznika oświetlenia wnętrza 249
Wymiana żarówki oświetlenia przedziału bagażowego 249
Wymontowanie radia 250
Wymontowanie głośników 25
Wymontowanie anteny dachowej 251
Wymontowanie przedniego fotela 252
Wymontowanie poszycia tapicerskiego drzwi 254
Wymontowanie szyby przednich drzwi /podnośnika szyby 255
Mechanizm centralnego blokowania zamków drzwi 256
Wymontowanie klamki drzwi 256
Wymontowanie cylinderka zamka wyłącznika zapłonu 257
NADWOZIE 260
Wymontowanie drzwi 262
Regulacja ustawienia drzwi 262
Wymontowanie lusterka zewnętrznego 263
Wymontowanie kratki wlotu powietrza do przedziału pasażerskiego 263
Wymontowanie pokrywy komory silnika 26
Regulacja ustawienia pokrywy komory silnika 264
Wymontowanie zamka pokrywy silnika 26
Wymontowanie przedniego zderzaka 265
Wymontowanie przedniego błotnika 266
Wymontowanie tylnego zderzaka 267
Wymontowanie drzwi tyłu nadwozia 268
Wymontowanie zamka drzwi tyłu nadwozia 269
DANE TECHNICZNE 270
Silnik 270
Układ przeniesienia napędu 271
Zawieszenie
Koła i ogumienie 272
Układ kierowniczy 272
Układ hamulcowy 273
Instalacja elektryczna 273
Pojemności układów 273
Masy 275
Osiągi 277
Przebiegi międzyobsługowe
Skorowidz rzeczowy 279
Errata
Uwagi redakcji WKŁ dotyczące opisu wymiany filtru paliwa silnika wysokoprężnego
W silnikach wysokoprężnych wyposażonych w zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail bardzo ważne jest przestrzeganie prawidłowej procedury wymiany filtru paliwa, a zwłaszcza właściwego sposobu odpowietrzania tego układu po wymianie filtru. Nieodpowiednio wykonane odpowietrzanie może doprowadzić do uszkodzenia kosztownej aparatury wtryskowej (głównie pompy paliwa wysokiego ciśnienia i wtryskiwaczy paliwa) i narazić użytkownika na duże wydatki.
Po zakończeniu czynności wymiany filtru paliwa przed rozruchem silnika należy prawidłowo odpowietrzyć układ. Zalanie filtru paliwem ani uruchamianie elektrycznej pompy zasilającej nie zapewnią dostatecznego odpowietrzenia układu. Do tego celu jest niezbędny odpowiedni tester diagnostyczny, którym dysponują stacje obsługi. Tester ten umożliwia dokonanie automatycznej procedury odpowietrzenia układu. Taka procedura zwykle trwa około trzech minut. Należy ją stosować nie tylko przy wymianie filtru paliwa, lecz także przy innych pracach wymagających rozszczelnienia układu zasilania paliwem.
Ze względu na konieczność stosowania specjalnej procedury odpowietrzania układu zasilania paliwem nie zaleca się samodzielnej wymiany filtru paliwa przez użytkowników niedysponujących odpowiednim doświadczeniem i przyrządem diagnostycznym.