Opis
W monografii przeanalizowano zagadnienia z zakresu ekonomii współdzielenia w aspekcie innowacyjnych rozwiązań dotyczących mobilności, w tym współdzielenia pojazdów i podróży. Ponadto opisano rozwój Mobility-as-a-Service (MaaS), czyli mobilności jako usługi, której funkcjonalności pozwalają potencjalnym użytkownikom na planowanie spersonalizowanych podróży realizowanych z wykorzystaniem różnych środków transportu.
Współdzielona mobilność przybiera różne formy i jest realizowana za pomocą szerokiego spektrum pojazdów, poczynając od samochodów osobowych, przez taksówki, rowery i hulajnogi, aż po skutery.
W związku z rosnącym zainteresowaniem technologią pojazdów zautomatyzowanych, a w przyszłości autonomicznych − AV (autonomous vehicles), przeanalizowano wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych przede wszystkim wśród mieszkańców miast, dotyczących ich stosunku do tej technologii. Zwrócono uwagę na poziom wiedzy w tym zakresie oraz chęć skorzystania z przejazdów realizowanych pojazdami AV, w tym do podróży współdzielonych.
Analizy z zakresu znajomości preferencji przyszłych użytkowników pojazdów o wysokim poziomie automatyzacji lub w pełni autonomicznych umożliwiają ukierunkowanie rozwoju technologii AV w sposób spełniający oczekiwania przyszłych użytkowników i zwrócenie uwagi na już istniejące obawy, które mogą zniechęcać do korzystania z nowych rozwiązań w zakresie mobilności.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
Wykaz skrótów 7
Wstęp 9
Rozdział 1. Nowe rozwiązania organizacyjne w zakresie zapewnienia mobilności 13
1.1. Idea sharing economy jako efekt zmian postaw konsumenckich 13
1.2. Usługa Mobility-as-a-Service 18
1.3. Potencjalne efekty społeczne, organizacyjne i finansowe wynikające z realizacji zasad współdzielenia mobilności i usług MaaS 23
Rozdział 2. Istniejące rozwiązania w zakresie współdzielenia pojazdów i Mobility-as-a-Service 27
2.1. Przykładowe rozwiązania krajowe 27
2.2. Przykładowe rozwiązania międzynarodowe 35
Rozdział 3. Modele funkcjonowania podmiotów gospodarczych w zakresie sharing mobility i Mobility-as-a-Service 43
3.1. Ekonomia współdzielenia w kontekście car-sharingu 43
3.1.1. Zagadnienia teoretyczne opracowywania modeli biznesowych przedsiębiorstw z obszaru współdzielonej mobilności 43
3.1.2. Przykładowe modele biznesowe Canvas wybranych firm działających w modelu współdzielenia pojazdów 52
3.2. Wybrane modele biznesowe rozwiązań z zakresu Mobility-as-a-Service 60
3.3. Strategie i perspektywy rozwoju 64
Rozdział 4. Rozwój modeli biznesowych z zakresu sharing economy i Mobility-as-a-Service w aspekcie pojazdów autonomicznych 67
4.1. Zagadnienia wstępne z zakresu pojazdów AV 67
4.2. Analizy dotyczące stosunku potencjalnych użytkowników do wdrożenia technologii pojazdów autonomicznych, w tym współdzielonych (SAVs) 71
4.3. Zmiana modeli biznesowych w przypadku wdrożenia pojazdów zautomatyzowanych i autonomicznych 77
4.4. Pojazdy autonomiczne jako element inteligentnego miasta 88
Rozdział 5. Podsumowanie 95
Bibliografia 99
Wykaz rysunków 110
Wykaz tabel 111
Uzupełnienie
Publikacja wydana na zamówienie Instytutu Transportu Samochodowego