Opis
Bogato ilustrowana, faktograficzna książka, która na podstawie kwerendy archiwalnej szczegółowo analizuje dzieje polskiego transportu pod kątem rozwoju rodzimych środków transportu samochodowego w latach 1945–1990. W monografii zaprezentowano i opisano dorobek polskiego przemysłu motoryzacyjnego, z uwzględnieniem najważniejszych prototypów i pojazdów produkowanych seryjnie. Przedstawiono strukturę polskiego taboru samochodowego oraz dorobek polskich fabryk motoryzacyjnych z podziałem na samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i motocykle. Książka przeznaczona jest dla historyków transportu, studentów, miłośników polskiej motoryzacji, pasjonatów transportowych, hobbystów i kolekcjonerów motoryzacyjnych oraz wszystkich zainteresowanych rozwojem polskiego transportu samochodowego w latach 1945–1990
Spis treści
WSTĘP 7
1. Tabor samochodowy w Polsce w latach 1945–1990 15
1.1. Powojenna odbudowa 15
1.2. Rozwój taboru samochodowego 29
2. Prototypy samochodów osobowych powstałe poza fabrykami 43
2.1. Gad 500 44
2.2. Pionier 53
2.3. Smyk 59
2.4. Gacek 65
2.5. Fafik 75
2.6. Warta 77
2.7. Tarpan 80
2.8. Beskid 83
3. PROTOTYPOWE I SERYJNE JEDNOŚLADY 86
3.1. Motocykle 86
3.1.1. Junak 88
3.1.2. WSK 91
3.1.3. FIS 93
3.1.4. WFM 94
3.1.5. SHL M11 95
3.1.6. SHL M17 Gazela 97
3.2. Skutery, motorowery 99
4. POJAZDY FABRYCZNE 104
4.1. Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie 104
4.2. Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach 113
4.2.1. Rodzina samochodów Star 113
4.2.2. Star 266 115
4.3. Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie 121
4.3.1. FSO Warszawa M20 122
4.3.1.1. Warszawa M20U 128
4.3.1.2. Warszawa Ghia 128
4.3.1.3. Warszawa 210 129
4.3.1.4. Warszawa sanitarka 130
4.3.1.5. Warszawa Pick-up 130
4.3.1.6. Warszawa drezyna 131
4.3.1.7. Warszawa 203 i 204 Kombi 131
4.3.1.8. Dane statystyczne 132
4.3.2. FSO Syrena 100–104 134
4.3.2.1. Syrena 104 Laminat 139
4.3.2.2. Syrena 104 P (pick-up) 140
4.3.2.3. Syrena 104 F (furgon) 141
4.3.2.4. Syrena R-20 141
4.3.2.5. Syrena 104 Bosto 141
4.3.2.6. Syrena 104 Kombi 141
4.3.3. Polski Fiat 125p/FSO 125p 143
4.3.3.1. Polski Fiat 125p MR 75 148
4.3.3.2. Polski Fiat 125p Kombi 149
4.3.3.3. Polski Fiat 125p Ambulans 151
4.3.3.4. Polski Fiat 125p Pick-up 151
4.3.3.5. Polski Fiat 125p USA 151
4.3.3.6. Polski Fiat 125p kabriolet 152
4.3.3.7. Polski Fiat 125p radiowóz 152
4.3.3.8. Polski Fiat 125p Jamnik limuzyna i otwarty 152
4.3.3.9. Polski Fiat 125p Pick-up camping 152
4.3.3.10. Polski Fiat 125p 4x4 153
4.3.3.11. Polski Fiat Coupé 1500 153
4.3.4. Polski Fiat 127p 156
4.3.5. Polski Fiat 128p Sport Coupé/3P 159
4.3.6. Zastava 1100p 161
4.3.7. Polski Fiat 131p 164
4.3.8. Polski Fiat 132p 166
4.3.9. FSO Polonez 167
4.4. Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej 175
4.4.1. FSM Syrena 105 177
4.4.2. Polski Fiat 126p 181
4.4.2.1. Polski Fiat 126p Bombel 186
4.4.2.2. Polski Fiat 126p Long 187
4.4.2.3. Polski Fiat 126p Kombi 187
4.4.2.4. Polski Fiat 126p Bis 187
4.4.2.5. Polski Fiat 126p NP 188
4.4.2.6. Bosmal Cabrio 189
4.4.2.7. Metal-Incar Wadera 189
4.4.2.8. Wszędołaz 190
4.4.2.9. LPT 191
4.5. Fabryka Samochodów Rolniczych w Poznaniu 193
4.5.1. Tarpan 233 195
4.5.2. Tarpan 237S 201
4.5.3. Tarpan 237D 205
4.6. Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu 209
4.7. Sanocka Fabryka Autobusów „Autosan” w Sanoku 215
4.8. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu 216
4.8.1. WSK Mikrus MR-300 217
4.8.2. Melex 219
4.9. Huta Stalowa Wola 220
4.9.1. Stal 300 221
4.9.2. Stal 158 222
4.10. Zakład Samochodów Dostawczych FSO w Nysie 228
PODSUMOWANIE I WNIOSKI 231
BIBLIOGRAFIA 235
SPIS ILUSTRACJI 255
SPIS TABEL 258
Uzupełnienie
Publikacja wydana na zamówienie Instytutu Transportu Samochodowego