Opis
Monografia
poświęcona wszystkim modelom i odmianom samochodów Warszawa produkowanym w
Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu w latach 1951-1973,
jak również prototypom, które nie weszły do produkcji seryjnej. Przedstawiono
kulisy powstania i rozpoczęcia produkcji samochodów Warszawa na tle sytuacji
motoryzacyjnej w Polsce po zakończeniu II wojny światowej oraz stanu techniki
motoryzacyjnej w latach 1945-1950. Zachowując
porządek chronologiczny, opisano kolejno samochód Warszawa M20, prace
modernizacyjne oraz prototypy z lat 1955-1957, rozwój
konstrukcji samochodu Warszawa w latach 1957-1959, prototypy
Warszawa Ghia (1957-1959), samochody
Warszawa 201 (1960-1964) i pochodne,
Warszawa 202 (1962-1964), Warszawa 203 i
204 (1964), prototyp Warszawa 210, wersje pochodne modeli 203/223 i 204/224,
zmiany modernizacyjne i prototypy samochodów Warszawa w latach 1966-1973,
a także rozwój produkcji i eksport samochodów Warszawa oraz wykorzystanie
zespołów samochodów Warszawa w innych pojazdach. Treści bogato zilustrowano
wieloma wartościowymi zdjęciami i rysunkami. W odróżnieniu od innych
publikacji, które ukazały się na ten temat, dużo uwagi poświęcono również
stronie technicznej, opisując szczegóły konstrukcji oraz charakterystyczne
różnice w budowie poszczególnych modeli samochodów Warszawa.
Odbiorcy: hobbyści oraz
wszyscy zainteresowani historią polskiej motoryzacji.
Spis treści
Od autora 7
Wstęp 9
Rozdział 1. Geneza produkcji samochodu Warszawa 11
1.1.
Motoryzacja w Polsce po zakończeniu II wojny światowej 11
1.2.
Stan techniki motoryzacyjnej w latach 1945-1950 12
1.3.
Powstanie Fabryki Samochodów osobowych w Warszawie 23
1.4.
Radzieckie pochodzenie samochodu 27
Rozdział 2. Samochód Warszawa M20 35
2.1.
Silnik wraz z osprzętem 36
2.2.
Układ przeniesienia napędu 43
2.3.
Układ nośny 54
2.4.
Układ kierowniczy 58
2.5.
Układ hamulcowy 61
2.6.
Instalacja elektryczna 64
2.7.
Nadwozie 66
2.8.
Wymiary, masy, pojemności oraz dane eksploatacyjne 72
Rozdział 3 . Prace modernizacyjne oraz prototypy z
lat 1955-1957 75
3.1.
Zmiany konstrukcyjne 75
3.2.
Prototyp samochodu Warszawa pick-up 78
3.3.
Sanitarka przewozowa na bazie Warszawy M20 81
3.4.
Prototypy samochodu Warszawa M20U 82
3.5.
Dalsze prace rozwojowe 86
Rozdział 4. Samochody Warszawa z lat 1957-1959 87
4.1.
Warszawa model 1957 88
4.2.
Warszawa modele 1958 i 1959 90
4.3.
Warszawa pick-up 97
Rozdział 5. Prototypy samochodu Warszawa Ghia
(1957-1959) 103
Rozdział 6. Warszawa 201 (1960-1964) i pochodne 111
6.1.
Model podstawowy 201 111
6.2.
Warszawa 201 w wersji furgon oraz sanitarka 114
6.3.
Warszawa 201 P 119
Rozdział 7. Warszawa 202 (1962-1964) 121
7.1.
Głęboka modernizacja, czyli nowy silnik S-21 121
7.2.
Samochód Warszawa 202 125
Rozdział 8. Warszawa 203 i 204 (1964) 131
8.1.
Przedprototypy 134
8.2.
Przygotowanie i uruchomienie produkcji 139
8.3.
Produkcyjne wersje Warszawy 203 i 204 140
Rozdział 9. Prototyp Warszawa 210 147
9.1. Silniki wraz z osprzętem 149
9.2. Układ przeniesienia napędu 150
9.3. Układ nośny 151
9.4. Układ kierowniczy 151
9.5. Układ hamulcowy 151
9.6. Nadwozie 151
Rozdział 10. Wersje pochodne samochodów Warszawa 203 i
204 157
10.1.
Warszawa 203/204 T 157
10.2.
Warszawa 203/204 K 160
10.3.
Warszawa 203 A 168
Rozdział 11. Zmiany modernizacyjne oraz prototypy w latach
1966-1973 171
Rozdział 12. Rozwój produkcji i eksport samochodów
Warszawa 185
12.1. Rozwój produkcji 185
12.2. Eksport 187
Rozdział 13. Wykorzystanie zespołów samochodu Warszawa w innych
pojazdach 189
13.1. Podzespoły dla Syreny (od 1954) 189
13.2. Drezyny kolejowe (od 1955) 190
13.3. Prototyp podwozia furgonu i furgonu z SO (1955-1957) 193
13.4. Prototyp furgonu z Jelcza (1957) 194
13.5. Samochód Nysa (od 1957) 195
13.6. Samochód Żuk (od 1958) 196
13.7. Sanitarki Warszawa z Poznania (1958-1964) 197
13.8. Wyciągarka szybowcowa TUR SW-4 (od 1959) 198
13.9. Warszawa kombi z Łodzi (1963-1965) 200
13.10. Warszawa furgon pocztowy (1965) 200
13.11. Samochody Warta 2 oraz Tarpan (1972-1995) 201
Rozdział 14. Podsumowanie 203
Bibliografia 205
Źródła zdjęć 207
O autorach / z książki
Dr hab. inż. Andrzej Zieliński - absolwent Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Wieloletni pracownik Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, pracownik naukowy Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej. Specjalista w zakresie zagadnień związanych z projektowaniem nadwozi samochodowych oraz rozwojem konstrukcji pojazdów samochodowych w ujęciu historycznym, a zwłaszcza dorobkiem polskich konstruktorów w tej dziedzinie. Autor kilku książek i wielu artykułów w prasie fachowej i popularyzatorskiej.