Opis
Trzecia książka z cyklu poświęconego dorobkowi polskich konstruktorów, w zakresie budowy pojazdów samochodowych, rolniczych ciągników kołowych i motorowerów po drugiej wojnie światowej. Opisane pojazdy powstały w latach 1966–1970 i były produkowane seryjnie bądź pozostały w formie prototypów. W książce zamieszczono łącznie 123 opisy: samochodów osobowych, autobusów i mikrobusów, samochodów ciężarowych, samochodów specjalnych i specjalizowanych, zestawów ciągników siodłowych z naczepami, ciągników rolniczych, motocykli i skuterów oraz motorowerów.
Spis treści
Od Autora 7
Rozdział 1
SAMOCHODY OSOBOWE 9
Gacek (prototyp) 9
Syrena 104 11
Syrena 104 Laminat (prototyp) 14
Polski Fiat 125p 1300 16
Polski Fiat 125p 1500 19
Warszawa 203 K (prototyp) 21
Warszawa 204 Perkins (prototyp) 23
Warszawa 223/224 25
Rozdział 2
AUTOBUSY I MIKROBUSY 26
Mikrobusy 26
Nysa 521 M 26
FSC/FSD A41 (prototyp) 29
Autobusy międzymiastowe 31
SFA-21 (prototyp) 31
San H-100 A 33
San H-100 A1 37
Jelcz 041 39
Autosan H-11 (prototyp) 41
Autobusy miejskie 42
San H-100 B 42
San H-100 B1 44
Jelcz 021 45
Jelcz 039 (prototyp) 47
Autobusy turystyczne 49
Sanok 09 (prototyp) 49
Sanok H-11 (prototyp) 51
Autosan H-9 (prototyp) 54
Rozdział 3
SAMOCHODY CIĘŻAROWE 57
Syrena 104 pick-up (prototyp) 57
Żuk A-09 58
Żuk A-11 61
Żuk FATA (prototyp) 62
FSC/FSD A42 (prototyp) 63
Star A-244 (prototyp) 65
Star 27 M1 67
Star 27 L M1 69
Star A-28 70
Star A-29 73
Star 28/29 HDS-3 75
Star 200 6×2 (prototyp) 76
Jelcz 315 78
Jelcz 315 E 81
Jelcz 316 (prototyp) 82
Jelcz 318 (prototyp) 84
Jelcz 316 85
Star 660 D 87
Star 660 M2 89
Rozdział 4
SAMOCHODY SPECJALIZOWANE I SPECJALNE 93
Samochody samowyładowcze 93
Żuk A-30 93
Star 660 D WB-66 94
Star SHL W28-800 95
Furgony ogólnego przeznaczenia 98
Nysa 501 F podwyższony (prototyp) 98
Żuk A-06 99
Syrena 104 F (prototyp) 100
Nysa 521 F 102
Nysa 521 T 103
FSC/FSD A40 (prototyp) 104
Żuk A-07 106
Star 200 N 111 (prototyp) 107
Star 28 N 110-01 108
Star 200 LF (prototyp) 110
Furgony specjalizowane 111
Żuk GŻ 2 111
Star 28 N 110-02/110-03 (Odzież/Pieczywo) 112
Żuk A-03 Meble 114
Star 28 N 111-02 Meble 115
Nysa 501 C 116
Star 25 L Ms 2,5 117
Nysa 521 C 119
Star 29 Ms 3 121
Jelcz 315 Mielec Ms 5 122
Star 29 Izoren 124
Samochody do przewozu cieczy 125
Star 25 M1 SHL A3-571 125
Star 28 SHL A3-573 126
Jelcz 315 SHL A3-591 (prototyp) 128
Jelcz 315 C-69 130
Star 660 M2 T-586 131
Star 660 M2 CW-66 132
Ciągniki siodłowe 133
Star C-25 M1 133
Star C-27 M1 134
Star C-28 136
Jelcz 317 (prototyp) 137
Samochody służby zdrowia 139
Warszawa 203 A 139
Nysa 521 S 140
FSC/FSD 45 (prototyp) 141
Samochody do oczyszczania miast i dróg 142
Star 27 M1 PZ-5 142
Star 27 M1 SK-3 144
Star 27 M1 SW-11 145
Star 27 M1 SM-21 146
Star 28 PS-6 148
Star 28 SK-4 149
Star 28 SM-3 151
Star 28 SM-5 (prototyp) 152
Jelcz 315 SM-8 (prototyp) 154
Samochody przeciwpożarowe 156
Żuk A-14 156
Star A26 P028 158
Żuk A-15 160
Star 25 L M1 GSn-900 162
Star A26 P 003 163
Samochody do celów kulturalno-oświatowych 164
Mielec WR 002 TWT 164
Nysa 521 K 166
Samochody warsztatowo-naprawcze 168
Star 660 M1 574 168
Star 27 M1 WPK-21 169
Star 25 M1 N 98A 171
Star 28 N 112-03 172
Star 28 PMH-2/220 174
Samochody kempingowe 175
Nysa 521 Cp (prototyp) 175
Samochody dla budownictwa 177
Star 660 M2 KS-251 177
Star 660 M2 K-407 178
Star 25 M1 ŻS-3 179
Star 660 M1 ŻSH-6S 181
Jelcz 315 Hydros 10 T (prototyp) 182
Jelcz 315 RDC-70 184
Rozdział 5
ZESTAWY CIĄGNIKÓW SIODŁOWYCH Z NACZEPAMI 186
Star C-27 M1 z naczepą D-65 186
Star C-28 z naczepą D-68 187
Star C-25 M1 z naczepą CNB-5000 188
Star C-27 M1 z naczepą A4-580 190
Star C-27 M1 z naczepą D-91 (prototyp) 191
Star C-28 z naczepą D-91 193
Jelcz 317 z naczepą D-16 (prototyp) 194
Rozdział 6
CIĄGNIKI ROLNICZE 196
Ursus C-350 196
Ursus C-330 198
Ursus C-335 201
Ursus C-385 202
Rozdział 7
MOTOCYKLE I SKUTERY 206
WSK M-15 S Sarenka (prototyp) 206
WSK M-06 B1 208
SHL M-11 W/ M-11 W Lux 210
SHL M-17 Gazela 213
WSK M-57 Motanna (prototyp) 216
Rozdział 8
MOTOROWERY 218
Komar 2 typ 2330 218
Komar 3 typ 2350 220
WYKAZ POJAZDÓW W UJĘCIU CHRONOLOGICZNYM 222
BIBLIOGRAFIA 224
O autorach / z książki
Dr hab. inż. Andrzej Zieliński - absolwent Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Wieloletni pracownik Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, pracownik naukowy Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej. Specjalista w zakresie zagadnień związanych z projektowaniem nadwozi samochodowych oraz rozwojem konstrukcji pojazdów samochodowych w ujęciu historycznym, a zwłaszcza dorobkiem polskich konstruktorów w tej dziedzinie. Autor kilku książek i wielu artykułów w prasie fachowej i popularyzatorskiej.
Od Autora
Po zakończeniu II wojny światowej rozwój motoryzacji w Polsce napotykał znaczne trudności, na które składały się zarówno czynniki natury technicznej, jak i niekorzystne warunki społeczno-polityczne. Należy jednak stwierdzić, że w tych trudnych warunkach powstało wiele interesujących konstrukcji pojazdów. Nieubłagany upływ czasu powoduje, że niektóre z nich popadają w zapomnienie. Dla miłośników motoryzacji należących do najmłodszego pokolenia są one zupełnie nieznane. Moje zainteresowanie techniką motoryzacyjną, a w szczególności rozwojem konstrukcyjnym polskich pojazdów, zaowocowało wydaniem kilku książek o tej tematyce. W 1985 roku nakładem Wydawnictw Komunikacji i Łączności ukazała się pierwsza książka pt. Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960, w której przedstawiłem opisy ponad 120 pojazdów, zarówno seryjnych jak i prototypowych. Po latach, gdy znacznie wzrosło zainteresowanie Czytelników historią polskiej motoryzacji, przygotowałem drugą pozycję, obejmującą lata 1961-1965. Mimo znacznie krótszego okresu i w tej książce znalazło się ponad 120 pojazdów. świadczy to o istotnym wzroście potencjału przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie przekazuję w ręce Czytelników trzecią książkę o polskich konstrukcjach motoryzacyjnych, w której opisałem pojazdy powstałe w latach 1966-1970. Ich liczba znowu nieznacznie przekroczyła 120. Podczas zbierania materiałów do każdej z tych książek trafiałem na wiele rozbieżności zarówno w zakresie szczegółów i danych technicznych, jak też w datach różnych wydarzeń. Starałem się więc dotrzeć do najbardziej wiarygodnych źródeł, aby informacje zawarte w tej książce nie zawierały błędów. Opisy wszystkich pojazdów, tak jak poprzednio, zostały umieszczone w ośmiu rozdziałach, w układzie chronologicznym. W zamieszczonych opisach pojazdów zastosowano współcześnie używaną terminologię i jednostki układu SI. Uzupełnieniem zamieszczonych opisów są ilustracje w postaci zdjęć, rysunków i wykresów. W celu zorientowania Czytelników w liczbie modeli ukazujących się w poszczególnych latach, na końcu książki zamieściłem spis przedstawionych w niej pojazdów w układzie chronologicznym. W tym miejscu pragnę podziękować kilku osobom, które pomogły mi w kompletowaniu informacji i zdjęć do tej książki, a mianowicie Sławomirowi Drążkiewiczowi,
Andrzejowi Nowosielskiemu, Zdzisławowi Podbielskiemu oraz Wojciechowi Połomskiemu. Podziękowania kieruję także pod adresem Arkadiusza Matlaka, który podjął się komputerowej obróbki niektórych ilustracji. Mam nadzieję, że ta trzecia książka, opisująca polskie konstrukcje motoryzacyjne z lat 1966-1970, zainteresuje szerokie grono Czytelników i przyczyni się do lepszego poznania dorobku naszych specjalistów w zakresie konstrukcji pojazdów.
Bielsko-Biała, październik 2013 r. Andrzej Zieliński