Sektor samochodowy Unii Europejskiej

Sektor samochodowy Unii Europejskiej

Autor: Burnewicz Jan

ISBN: 83-206-1594-1

Wydanie: 1 / 2005
Format: B5
Liczba stron: 244
Liczba ilustracji: 4
Liczba tabel: 37
Oprawa: twarda

Polecam: 68

Opis

Nagroda Ministra Transportu za najlepszą książkę
o tematyce transportowej wydaną w roku akademickim 2005/2006.

Podręcznik akademicki poświęcony  aktualnym zagadnieniom dotyczącym sektora samochodowego w Unii Europejskiej (UE). Zawiera charakterystykę roli samochodu we współczesnej cywilizacji, wyjaśnienie powiązań poszczególnych dziedzin gospodarki, przemysłu, administracji i usług w zakresie transportu drogowego, analizę ekonomiczną sektora samochodowego UE, opis wspólnotowej regulacji sektora transportu samochodowego z uwzględnieniem różnych czynników i uwarunkowań, a także integracji polskiego transportu samochodowego z systemem transportowym UE.
Odbiorcy: studenci wydziałów transportu oraz kierunków: ekonomika, zarządzanie i logistyka wyższych uczelni.


Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści


    WSTĘP  7

    1. SEKTOR SAMOCHODOWY WE WSPÓŁCZESNEJ
        CYWILIZACJI
      9
    1.1. Sfery tworzące współczesny sektor samochodowy  10
    1.2. Samochód jako najskuteczniejszy środek realizacji
           wolności gospodarczej i społecznej 12
    1.3. Wiodący produkt epoki przemysłowej 13
    1.4. Narzędzie organizacji i jakości życia rodzinnego 16
    1.5. Element systemów logistycznych i transportowych 17
    1.6. Przedmiot największej produkcji na rynku transportowym 19
    1.7. Integrator funkcji przestrzennych i społecznych państw  20
    1.8. Czynnik stabilizujący struktury makroekonomiczne  21
    1.9. Główny czynnik europejskiej integracji transportu 23
    1.10. Atrakcyjność samochodu wobec transportu zbiorowego
            osób w miastach 26
    1.11. Alternatywa dla zanikającego pasażerskiego transportu
             kolejowego w ruchu regionalnym i lokalnym  27
    1.12. Społeczeństwo bez samochodu - utopia czy realna
             perspektywa?  27

    2. ANALIZA ROLI SAMOCHODU W GRZE RYNKOWEJ
         EUROPEJSKICH PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH
    29
    2.1. Forum wspólnych i przeciwstawnych interesów w rozwoju
           sektora samochodowego 29
    2.2. Rola przemysłu motoryzacyjnego w rozwoju majątku sektora
           samochodowego  31
    2.3. Wpływ przemysłu paliwowego na eksploatację pojazdów
           samochodowych  37
    2.4. Ekonomika europejskich przedsiębiorstw samochodowych  40
    2.5. Systemowa rola operatorów logistycznych i spedytorów  51
    2.6. Wykorzystanie usług samochodowych przez organizatorów
           turystyki. . 52
    2.7. Ekonomika europejskiej motoryzacji indywidualnej  55
    2.8. Zbiorowy transport samochodowy w miastach  56
    2.9. Ekonomika rozwoju i utrzymania europejskiej sieci
           drogowej  61
    2.10. Znaczenie ekonomiczne innowacji i działań rozwojowych
             w sektorze samochodowym  65
    2.11. Ochrona interesów zawodowych i pracowniczych w sektorze
             samochodowym 67
    2.12. Działania konkurencyjnych wobec samochodu środków 
             transportu 69
    2.13. Presja ekologiczna na transport samochodowy w UE  71

    3. ANALIZA EKONOMICZNA TRANSPORTU
        SAMOCHODOWEGO UNII EUROPEJSKIEJ
      73
    3.1. Tendencje w strukturze i funkcjonowaniu rynków
           samochodowych UE  73
    3.2. Uwarunkowania dominacji przewoźników na rynkach
           samochodowych UE  80
    3.3. Struktura podmiotowa sektora transportu
           samochodowego UE  82
    3.4. Produktywność i konkurencyjność przewoźników
           samochodowych w UE   85
    3.5. Operatorzy logistyczni UE  89
    3.6. Zyskowność i rentowność firm samochodowych w UE  91
    3.7. Problem kosztów zewnętrznych europejskiego transportu
           samochodowego  94
    3.8. Efekty makroekonomiczne, mikroekonomiczne i regionalne
           działalności transportu samochodowego w UE  99
    3.9. Równowaga rozwoju przewozów samochodowych i rozwoju
            infrastruktury  101
    3.10. Rola podmiotów międzynarodowych w rozwoju transportu
             samochodowego UE 109

    4. WSPÓLNOTOWA REGULACJA TRANSPORTU
         SAMOCHODOWEGO
      112
    4.1. Celowość i uwarunkowania wspólnej regulacji transportu
           samochodowego 112
    4.2. Ewolucja i skuteczność dotychczasowej polityki regulacyjnej
            UE w sferze transportu samochodowego 117
    4.3. Narodowe systemy regulacyjne transportu
           samochodowego UE 123
    4.4. Dostęp do zawodu przewoźnika samochodowego 126
    4.5. Wspólnotowe prawo jazdy  130
    4.6. Dodatkowe wymogi w zakresie kwalifikacji kierowców  133
    4.7. Świadectwa kwalifikacji zawodowych i zaświadczenia 
           dla kierowcy  135
    4.8. Wolność dostępu do międzynarodowych rynków
           samochodowych 136
    4.9. Samochodowe rynki kabotażowe 139
    4.10. Regulacje w zakresie czasu pracy w transporcie
             samochodowym 145
    4.11. Dzierżawienie pojazdów z zagranicy bez kierowcy 151
    4.12. Ceny usług za przewozy samochodowe 152
    4.13. Zasady uczciwej konkurencji  155
    4.14. Samochodowe przepisy i normy techniczne  158
    4.15. Przepisy i normy ekologiczne transportu
             samochodowego UE 164
    4.16. Wolność tranzytu drogowego w UE 169
    4.17. Wspólnotowy Kodeks Celny a systemy karnetów
              TIR i ATA  175
    4.18. Ograniczenia ruchu samochodów ciężarowych w UE 179
    4.19. Harmonizacja podatków samochodowych w UE  180
    4.20. Ubezpieczenia w transporcie samochodowym UE  185
    4.21. Programy wspólnotowe poprawy bezpieczeństwa ruchu
             drogowego 188
    4.22. Umowy drogowe UE z państwami trzecimi 191
    4.23. Statystyki transportu samochodowego 192

    5. INTEGRACJA POLSKIEGO TRANSPORTU
         SAMOCHODOWEGO Z SYSTEMEM UNII 
         EUROPEJSKIEJ
      195
    5.1. Analiza ekonomiczna sektora samochodowego 
           w Polsce 195
    5.2. Przygotowanie polskiego transportu samochodowego
           do akcesji w latach 1990 + 2003 199
    5.3. Drogowe postanowienia załączone do Traktatu Akcesyjnego
            z Aten  207
    5.4. Nowe polskie prawo drogowe z lat 1990 + 2005  210
    5.5. Ocena skutków akcesji w polskim transporcie 
           samochodowym  217
    5.6. Pomoc finansowa UE w zakresie inwestycji
            drogowych w Polsce  221
    5.7. Sektor samochodowy i motoryzacja w polskiej polityce
            transportowej  224

    ZAKOŃCZENIE  229
    LITERATURA  231
     

    O autorach / z książki


    RECENZJA

    Polska Gazeta Transportowa nr 3/2006

    SYNTEZA RÓŻNYCH INFORMACJI
       Literatura na temat transportu samochodowego, zwłaszcza w Unii Europejskiej, jest dość skromna i pojawienie się każdej pozycji zajmującej się tym sektorem, staje się wydarzeniem, zwłaszcza jeśli jest ona interesująca. Tak jest w wypadku książki „ Sektor samochodowy Unii Europejskiej” autorstwa prof. Jana Burnewicza (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2005).
       Autor porusza problematykę obejmującą transport zarobkowy, transport na użytek własny, motoryzację indywidualną, sferę usług motoryzacyjnych i logistykę bazującą na usługach transportu samochodowego. Jak sam twierdzi, jego intencją było dokonanie wyczerpującej syntezy różnych rodzajów informacji pod kątem jasnego i wyczerpującego pokazania głównych problemów, np. takich, jak główne czynniki europejskiej integracji transportu czy ekonomika rozwoju i utrzymania europejskiej sieci drogowej. Są to informacje, które w dość prosty sposób czytelnicy mogą wykorzystać w działalności gospodarczej i w prowadzeniu analiz ekonomicznych.
       Jan Burnewicz podzielił swoją publikację na pięć części: sektor samochodowy we współczesnej cywilizacji, analiza roli samochodu w grze rynkowej europejskich podmiotów gospodarczych, analiza ekonomiczna transportu samochodowego Unii Europejskiej, wspólnotowa regulacja transportu samochodowego, integracja polskiego transportu samochodowego z systemem Unii Europejskiej.
        Wszystkie części składają się z rozdziałów zawierających informacje o charakterze ekonomicznym, prawnym, technicznym, ekologicznym i politycznym. Ze względu na przeglądowy charakter swej książki autor zrezygnował z omówienia szczegółów regulacji unijnych odnoszących się do transportu samochodowego, a to dlatego, że teksty te są obszerne, często aktualizowane i ogólnie dostępne w systemie informacji prawnej EUR-Lex, polskim systemie informacji prawnej LEX i na stronie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.
       Książka „Sektor samochodowy Unii Europejskiej" przyda się nie tylko przedsiębiorcom samochodowym i specjalistom zajmującym się tą tematyką, ale też studentom kierunku „transport", politykom i publicystom.(eh)
Liczba szt.

Cena: 47.25 zł

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji
Reimpell Jörnsen , Betzer Jürgen W.
57.75 zł
Podstawy budowy silników
Luft Sławomir
84.00 zł
Prawo transportu lądowego
Górski Władysław , Mendyk Edward
63.00 zł
Akumulatory, baterie, ogniwa
Czerwiński Andrzej
63.00 zł
Konwencjonalne i elektroniczne układy hamulcowe
Praca zbiorowa
63.00 zł
Samochody ciężarowe i autobusy
Prochowski Leon , Żuchowski Andrzej
79.00 zł

Książki autora

Sektor samochodowy Unii Europejskiej
Burnewicz Jan
47.25 zł