Opis
Nagroda Ministra Transportu za najlepszą książkę
o tematyce transportowej wydaną w roku akademickim 2005/2006.
Podręcznik akademicki poświęcony aktualnym zagadnieniom dotyczącym sektora samochodowego w Unii Europejskiej (UE). Zawiera charakterystykę roli samochodu we współczesnej cywilizacji, wyjaśnienie powiązań poszczególnych dziedzin gospodarki, przemysłu, administracji i usług w zakresie transportu drogowego, analizę ekonomiczną sektora samochodowego UE, opis wspólnotowej regulacji sektora transportu samochodowego z uwzględnieniem różnych czynników i uwarunkowań, a także integracji polskiego transportu samochodowego z systemem transportowym UE.
Odbiorcy: studenci wydziałów transportu oraz kierunków: ekonomika, zarządzanie i logistyka wyższych uczelni.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
WSTĘP 7
1. SEKTOR SAMOCHODOWY WE WSPÓŁCZESNEJ
CYWILIZACJI 9
1.1. Sfery tworzące współczesny sektor samochodowy 10
1.2. Samochód jako najskuteczniejszy środek realizacji
wolności gospodarczej i społecznej 12
1.3. Wiodący produkt epoki przemysłowej 13
1.4. Narzędzie organizacji i jakości życia rodzinnego 16
1.5. Element systemów logistycznych i transportowych 17
1.6. Przedmiot największej produkcji na rynku transportowym 19
1.7. Integrator funkcji przestrzennych i społecznych państw 20
1.8. Czynnik stabilizujący struktury makroekonomiczne 21
1.9. Główny czynnik europejskiej integracji transportu 23
1.10. Atrakcyjność samochodu wobec transportu zbiorowego
osób w miastach 26
1.11. Alternatywa dla zanikającego pasażerskiego transportu
kolejowego w ruchu regionalnym i lokalnym 27
1.12. Społeczeństwo bez samochodu - utopia czy realna
perspektywa? 27
2. ANALIZA ROLI SAMOCHODU W GRZE RYNKOWEJ
EUROPEJSKICH PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH 29
2.1. Forum wspólnych i przeciwstawnych interesów w rozwoju
sektora samochodowego 29
2.2. Rola przemysłu motoryzacyjnego w rozwoju majątku sektora
samochodowego 31
2.3. Wpływ przemysłu paliwowego na eksploatację pojazdów
samochodowych 37
2.4. Ekonomika europejskich przedsiębiorstw samochodowych 40
2.5. Systemowa rola operatorów logistycznych i spedytorów 51
2.6. Wykorzystanie usług samochodowych przez organizatorów
turystyki. . 52
2.7. Ekonomika europejskiej motoryzacji indywidualnej 55
2.8. Zbiorowy transport samochodowy w miastach 56
2.9. Ekonomika rozwoju i utrzymania europejskiej sieci
drogowej 61
2.10. Znaczenie ekonomiczne innowacji i działań rozwojowych
w sektorze samochodowym 65
2.11. Ochrona interesów zawodowych i pracowniczych w sektorze
samochodowym 67
2.12. Działania konkurencyjnych wobec samochodu środków
transportu 69
2.13. Presja ekologiczna na transport samochodowy w UE 71
3. ANALIZA EKONOMICZNA TRANSPORTU
SAMOCHODOWEGO UNII EUROPEJSKIEJ 73
3.1. Tendencje w strukturze i funkcjonowaniu rynków
samochodowych UE 73
3.2. Uwarunkowania dominacji przewoźników na rynkach
samochodowych UE 80
3.3. Struktura podmiotowa sektora transportu
samochodowego UE 82
3.4. Produktywność i konkurencyjność przewoźników
samochodowych w UE 85
3.5. Operatorzy logistyczni UE 89
3.6. Zyskowność i rentowność firm samochodowych w UE 91
3.7. Problem kosztów zewnętrznych europejskiego transportu
samochodowego 94
3.8. Efekty makroekonomiczne, mikroekonomiczne i regionalne
działalności transportu samochodowego w UE 99
3.9. Równowaga rozwoju przewozów samochodowych i rozwoju
infrastruktury 101
3.10. Rola podmiotów międzynarodowych w rozwoju transportu
samochodowego UE 109
4. WSPÓLNOTOWA REGULACJA TRANSPORTU
SAMOCHODOWEGO 112
4.1. Celowość i uwarunkowania wspólnej regulacji transportu
samochodowego 112
4.2. Ewolucja i skuteczność dotychczasowej polityki regulacyjnej
UE w sferze transportu samochodowego 117
4.3. Narodowe systemy regulacyjne transportu
samochodowego UE 123
4.4. Dostęp do zawodu przewoźnika samochodowego 126
4.5. Wspólnotowe prawo jazdy 130
4.6. Dodatkowe wymogi w zakresie kwalifikacji kierowców 133
4.7. Świadectwa kwalifikacji zawodowych i zaświadczenia
dla kierowcy 135
4.8. Wolność dostępu do międzynarodowych rynków
samochodowych 136
4.9. Samochodowe rynki kabotażowe 139
4.10. Regulacje w zakresie czasu pracy w transporcie
samochodowym 145
4.11. Dzierżawienie pojazdów z zagranicy bez kierowcy 151
4.12. Ceny usług za przewozy samochodowe 152
4.13. Zasady uczciwej konkurencji 155
4.14. Samochodowe przepisy i normy techniczne 158
4.15. Przepisy i normy ekologiczne transportu
samochodowego UE 164
4.16. Wolność tranzytu drogowego w UE 169
4.17. Wspólnotowy Kodeks Celny a systemy karnetów
TIR i ATA 175
4.18. Ograniczenia ruchu samochodów ciężarowych w UE 179
4.19. Harmonizacja podatków samochodowych w UE 180
4.20. Ubezpieczenia w transporcie samochodowym UE 185
4.21. Programy wspólnotowe poprawy bezpieczeństwa ruchu
drogowego 188
4.22. Umowy drogowe UE z państwami trzecimi 191
4.23. Statystyki transportu samochodowego 192
5. INTEGRACJA POLSKIEGO TRANSPORTU
SAMOCHODOWEGO Z SYSTEMEM UNII
EUROPEJSKIEJ 195
5.1. Analiza ekonomiczna sektora samochodowego
w Polsce 195
5.2. Przygotowanie polskiego transportu samochodowego
do akcesji w latach 1990 + 2003 199
5.3. Drogowe postanowienia załączone do Traktatu Akcesyjnego
z Aten 207
5.4. Nowe polskie prawo drogowe z lat 1990 + 2005 210
5.5. Ocena skutków akcesji w polskim transporcie
samochodowym 217
5.6. Pomoc finansowa UE w zakresie inwestycji
drogowych w Polsce 221
5.7. Sektor samochodowy i motoryzacja w polskiej polityce
transportowej 224
ZAKOŃCZENIE 229
LITERATURA 231
O autorach / z książki
RECENZJA
Polska Gazeta Transportowa nr 3/2006
SYNTEZA RÓŻNYCH INFORMACJI
Literatura na temat transportu samochodowego, zwłaszcza w Unii Europejskiej, jest dość skromna i pojawienie się każdej pozycji zajmującej się tym sektorem, staje się wydarzeniem, zwłaszcza jeśli jest ona interesująca. Tak jest w wypadku książki „ Sektor samochodowy Unii Europejskiej” autorstwa prof. Jana Burnewicza (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2005).
Autor porusza problematykę obejmującą transport zarobkowy, transport na użytek własny, motoryzację indywidualną, sferę usług motoryzacyjnych i logistykę bazującą na usługach transportu samochodowego. Jak sam twierdzi, jego intencją było dokonanie wyczerpującej syntezy różnych rodzajów informacji pod kątem jasnego i wyczerpującego pokazania głównych problemów, np. takich, jak główne czynniki europejskiej integracji transportu czy ekonomika rozwoju i utrzymania europejskiej sieci drogowej. Są to informacje, które w dość prosty sposób czytelnicy mogą wykorzystać w działalności gospodarczej i w prowadzeniu analiz ekonomicznych.
Jan Burnewicz podzielił swoją publikację na pięć części: sektor samochodowy we współczesnej cywilizacji, analiza roli samochodu w grze rynkowej europejskich podmiotów gospodarczych, analiza ekonomiczna transportu samochodowego Unii Europejskiej, wspólnotowa regulacja transportu samochodowego, integracja polskiego transportu samochodowego z systemem Unii Europejskiej.
Wszystkie części składają się z rozdziałów zawierających informacje o charakterze ekonomicznym, prawnym, technicznym, ekologicznym i politycznym. Ze względu na przeglądowy charakter swej książki autor zrezygnował z omówienia szczegółów regulacji unijnych odnoszących się do transportu samochodowego, a to dlatego, że teksty te są obszerne, często aktualizowane i ogólnie dostępne w systemie informacji prawnej EUR-Lex, polskim systemie informacji prawnej LEX i na stronie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.
Książka „Sektor samochodowy Unii Europejskiej" przyda się nie tylko przedsiębiorcom samochodowym i specjalistom zajmującym się tą tematyką, ale też studentom kierunku „transport", politykom i publicystom.(eh)