Opis
Publikacja poświęcona metodom oceny oraz badań określających trwałość wytrzymałościową mostów drogowych, głównie wykonanych ze stali, w aspekcie praktycznym. Podano podstawy trwałości mostów, propozycję uwzględnienia trwałości mostów w podziale nakładów na ich utrzymanie, krzywe degradacji i kategorie trwałości mostów oraz ich wpływ na trwałość obiektów mostowych, opisano także książki obiektów mostowych zawierające informacje zbierane przez jednostki administracyjne drogownictwa. Książka zawiera wskazówki dotyczące zagadnień związanych z szacowaniem trwałości, zebrane na podstawie doświadczeń autorów, a przedstawione Czytelnikom w zwartej i czytelnej formie.
Odbiorcy: inżynierowie projektanci oraz pracownicy służb odpowiedzialnych za utrzymanie obiektów mostowych, jak również pracownicy naukowi i studenci wydziałów wyższych uczelni technicznych o kierunkach drogownictwo i mostownictwo.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
Wykaz oznaczeń 7
Przedmowa 9
1. Wstęp 11
2. Trwałość mostu. Pojęcia 13
2.1. Trwałość mostu. Struktura trwałości 13
2.2. Miara stanu technicznego mostu. System punktowy 16
2.3. Związki istniejące między miarą stanu technicznego
oraz funkcją gęstości czasu poprawnej pracy mostu ƒ(t) 17
2.4. Funkcja intensywności uszkodzeń λ(t) i jej związek z miarą
stanu technicznego 18
2.5. Rodzaje trwałości mostu 20
2.6. Podstawowy charakter funkcji uszkodzeń dla obiektu
mostowego 23
2.7. Funkcja uszkodzeń obiektu mostowego monotonicznie
rosnąca 24
3. Propozycja uwzględniania trwałości mostu w podziale
nakładów na utrzymanie mostu 25
3.1. Propozycja ogólnego wzoru rozdziału budżetu na poszczególne
jednostki regionalne.
Współczynnik rodzaju mostów n 25
3.2. Trwałości podstawowe Di 26
4. Krzywe degradacji. Kategorie trwałości mostów 29
4.1. Opis degradacji mostów. Aktualny stan wiedzy 29
4.2. Próba opisu modelu degradacji mostów drogowych
w Polsce na bazie wybranej grupy mostów 34
4.3. Krzywe degradacji 39
4.3.1. Rozważania ogólne 39
4.3.2. Przypadek k=l 40
4.3.3. Przypadek k≠l 42
4.4. Kategorie cech mostów 43
4.4.1. Kategorie jako współrzędne przestrzeni obiektów
mostowych 43
4.4.2. Kategoria ustrojowa (K-1) 44
4.4.3. Kategoria konstrukcyjna (K-2) 44
4.4.4. Kategoria eksploatacyjna (K-3) 45
4.4.5. Kategoria środowiskowo-utrzymaniowa (K-4) 45
4.4.6. Kategoria wiekowa (K-5) 45
5. Wpływ kategorii cech mostu na jego trwałość 47
5.1. Wpływ kategorii (K-1) na trwałość obiektu mostowego 47
5.1.1. Klasa (K-1) jako oś współrzędnych przestrzeni obiektów
mostowych 47
5.1.2. Struktura ruchu S i rozpiętość przęsła l jako parametry
klasy (K-1) 47
5.1.3. Zmiany trwałości obiektu mostowego w zależności
od wartości współczynnika λ1(l) 49
5.2. Wpływ kategorii konstrukcyjnej (K-2) na trwałość
obiektu mostowego 51
5.2.1. Klasa (K-2) jako oś współrzędnych obiektów
mostowych 51
5.2.2. Wpływ rodzaju materiału na trwałość obiektu
mostowego 51
5.2.3. Wpływ stosunku obciążenia ruchomego (p) do obciążenia
stałego (g) 52
5.2.4. Wpływ wytrzymałości zmęczeniowej 54
5.3. Wpływ kategorii eksploatacyjnej (K-3) na trwałość obiektu
mostowego 58
5.3.1. Klasa (K-3) jako oś współrzędnych przestrzeni obiektów
mostowych 58
5.3.2. Podział objętości obciążenia według klasy drogi 59
5.3.3. Liczbowe ujęcie wpływu objętości obciążenia na trwałość
obiektu mostowego 60
5.4. Wpływ kategorii środowiskowo-utrzymaniowej (K-4)
na trwałość obiektu mostowego 63
5.4.1. Klasa (K-4) jako współrzędna przestrzeni obiektów
mostowych 63
5.4.2. Wpływ środowiska na trwałość obiektów mostowych 64
5.4.3. Wpływ utrzymania i stanu technicznego obiektu
mostowego na jego trwałość 67
5.5. Wpływ kategorii wiekowej (K-5) na trwałość obiektu
mostowego 75
5.6. Normowanie przestrzeni obiektów mostowych 81
5.7. Przykłady obliczenia trwałości mostów 83
6. Książki obiektów mostowych. Informacje zbierane
przez jednostki administracyjne drogownictwa 84
Podsumowanie 88
Literatura 89
O autorach / z książki
PRZEDMOWA
Mosty występują w różnych przestrzeniach. Jedną z głównych
i bezpośrednio oczywistych jest przestrzeń urządzeń technicznych.
Most jest bowiem przede wszystkim urządzeniem technicznym służącym
do przenoszenia ruchu komunikacyjnego przez przeszkodę. Jest jednak
czymś więcej, gdyż jawi się też w innych przestrzeniach, takich
jak przestrzeń estetyczna, krajobrazowa, kulturowo-historyczna czy
artystyczno-kultowa. Most jest więc czymś więcej niż urządzeniem,
jednak ten charakter podstawowy dominuje i trwałość w przestrzeni
urządzeń technicznych stwarza przedłużenie możliwości, zaś w przestrzeni
kulturowo-historycznej tworzy ciągłość otoczenia i tradycję. W obu
przypadkach jest wartością istotną i należy dążyć do zwiększenia
trwałości mostu we właściwym otoczeniu. Przede wszystkim powinno
się dążyć do przedłużania trwania obiektu, zaś zastępowanie mostu
istniejącego mostem nowym, nieraz konieczne, należy traktować jako
wyjątkową, chociaż nieraz niezbędną formę przedłużenia istnienia mostu
w przestrzeni urządzeń technicznych.
Znajomość czasu poprawnej pracy mostu, a więc jego trwałości
jest niezbędna dla organizacji gospodarki mostami, a więc
dla gospodarowania majątkiem kraju. Jednak nie tylko z tego powodu,
most bowiem tworzy tradycje kultury materialnej i cywilizacyjnej kraju.
Z tego też względu należy dążyć do zwiększenia trwałości mostów.
Do tego ma się przyczynić niniejsza książka. Trwałość mostu jest
jego ważną cechą. Mając świadomość, iż jest ona ściśle związana
z pojęciem niezawodności mostu, musimy pamiętać, iż rola mostu
w tych przestrzeniach jest wyraźnie związana z jego trwałością,
co stwarza pewną trudność. Przestrzeń urządzeń technicznych nasycona
jest zdarzeniami losowymi, uwaga ta dotyczy też pojęcia trwałości.
Mostowcy obracają się jednak najczęściej w otoczeniu zdeterminowanym.
Stąd też tak przyjęte trwałościowe rozważania są trudniej przyswajalne,
ale bez nich analiza trwałości traci swój teoretyczny i praktyczny sens.
Należy o tym pamiętać przy studiowaniu niektórych rozdziałów
przedstawianej Czytelnikom książki.
Henryk Czudek
Warszawa, 13 maja 2004
Recenzja książki w magazynie AUTOSTRADY nr 11/2005
Nakładem Wydawnictwa Komunikacji i Łączności ukazała się książka pt. Trwałość mostów drogowych, autorstwa prof. Henryka Czudka i prof. Adama Wysokowskiego. Publikacja poświęcona jest metodom oceny oraz badań określających trwałość wytrzymałościową mostów drogowych, głównie wykonanych ze stali, w aspekcie praktycznym. Podano podstawy trwałości mostów, propozycję uwzględnienia trwałości mostów w podziale nakładów na ich utrzymanie, krzywe degradacji i kategorie trwałości mostów oraz ich wpływ na trwałość obiektów mostowych, opisano także książki obiektów mostowych zawierające informacje zbierane przez jednostki administracyjne drogownictwa. Książka zawiera wskazówki dotyczące zagadnień związanych z szacowaniem trwałości, zebrane na podstawie doświadczeń autorów, a przedstawione czytelnikom w zwartej i czytelnej formie. "Znajomość czasu poprawnej pracy mostu, a więc jego trwałości, jest niezbędna dla organizacji gospodarki mostami, a więc dla gospodarowania majątkiem kraju. Jednak nie tylko z tego powodu, most bowiem tworzy tradycję kultury materialnej i cywilizacyjnej kraju. Z tego też względu należy dążyć do zwiększenia trwałości mostów. Do tego ma się przyczynić niniejsza książka. Trwałość mostu jest jego ważną cechą. Mając świadomość, iż jest ona ściśle związana z pojęciem niezawodności mostu, musimy pamiętać, iż rola mostu w tych przestrzeniach jest wyraźnie związana z jego trwałością, co stwarza pewną trudność. Przestrzeń urządzeń technicznych nasycona jest zdarzeniami losowymi, uwaga ta dotyczy też pojęcia trwałości. Mostowcy obracają się jednak najczęściej w otoczeniu zdeterminowanym. Stąd też tak przyjęte trwałościowe rozważania są trudniej przyswajalne, ale bez nich analiza trwałości traci swój teoretyczny i praktyczny sens. Należy o tym pamiętać przy studiowaniu niektórych rozdziałów
przedstawianej Czytelnikom książki" – napisał w przedmowie Henryk Czudek.