Opis
Praktyczny poradnik fachowy zawierający opis budowy,
sprawdzania i diagnostyki sterowanych elektronicznie zasobnikowych układów
wtryskowych Common Rail, powszechnie stosowanych w silnikach wysokoprężnych
samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Opisano sposoby sprawdzania
niewymagające posiadania specjalnych urządzeń diagnostycznych poszczególnych
producentów samochodów. Bardzo cenny materiał ilustracyjny obejmuje
zarejestrowane w rzeczywistych warunkach przebiegi sygnałów poszczególnych
elementów układów Common Rail czołowych producentów (Bosch, Delphi, Siemens,
Denso) wraz z ich interpretacją oraz wytycznymi dotyczącymi diagnostyki i
naprawy. W dodatku do książki uwzględniono diagnostykę układów wtryskowych
silników wysokoprężnych firmy Volkswagen wyposażonych w pompowtryskiwacze. W 3.
polskim wydaniu uwzględniono najnowsze rozwiązania układów wtryskowych Common
Rail (w tym m.in. układ Volvo i-Art wykorzystujący technikę „inteligentnej”
poprawy dokładności, w którym każdy wtryskiwacz jest wyposażony w czujniki
ciśnienia paliwa i temperatury paliwa), opisano zasobnikowy katalizator NOx
(niewymagający wtrysku mocznika) oraz zamieszczono 36 nowych ilustracji.
Odbiorcy książki: inżynierowie i technicy o specjalności
samochodowej, pracownicy warsztatów i stacji obsługi samochodów, studenci
wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie
średnich szkół technicznych o profilu samochodowym oraz użytkownicy samochodów
napędzanych silnikami wysokoprężnymi wyposażonymi w zasobnikowy układ wtryskowy
Common Rail.
Spis treści
Wstęp 7
1. Budowa układów wtryskowych Common Rail 11
1.1. Wytwarzanie wysokiego ciśnienia 11
1.2. Regulacja wysokiego ciśnienia 12
1.3. Zasobnik paliwa wysokiego ciśnienia 20
1.4. Wtryskiwacze 21
1.5. Kompensacja tolerancji wykonawczych w układach wtryskowych Common Rail 26
1.6. Kalibracja dawki zerowej 27
1.7. Regulacja równomierności biegu jałowego 29
1.8. Adaptacja średniej wartości dawki wtrysku 29
1.9. Układ Volvo i-Art 30
1.10. Przegląd układów wtryskowych Common Rail 30
2. Wykrywanie usterek w układach wtryskowych Common Rail 33
2.1. Wprowadzenie 33
2.2. Samodiagnostyka 33
2.2.1. Diagnostyka pokładowa OBD czy tester producenta? 35
2.2.2. Pamięć diagnostyczna 38
2.2.3. Wykaz parametrów bieżących 38
2.2.4. Test nastawników 40
2.2.5. Dopasowanie nowych części 41
2.3. Samodzielne wykrywanie usterek 42
2.3.1. Pomiar ciśnienia paliwa w celu sprawdzenia pompy wysokiego ciśnienia 42
2.3.2. Sprawdzanie hydrauliczne wtryskiwaczy 57
2.3.3. Pomiar wydatku przelewu 58
2.3.4. Pomiar ciśnienia sprężania i strat ciśnienia 66
2.3.5. Sprawdzanie ważniejszych czujników i nastawników za pomocą multimetru oraz oscyloskopu 70
2.3.5.1. Przyrządy pomiarowe 70
2.3.5.2. Sprawdzanie czujników 77
2.3.5.3. Czujniki układu wtryskowego Common Rail 79
2.3.5.4. Sprawdzanie nastawników 93
2.3.5.5. Pomiary parametrów obwodu świec żarowych 111
2.4. Schematy wykrywania usterek 119
3. Regulacja ilości powietrza w silniku wysokoprężnym 121
3.1. Recyrkulacja spalin 121
3.2. Sterowanie przepustnic zawirowania 130
3.3. Regulacja ciśnienia doładowania 132
3.4. Podwójne turbodoładowanie (układ twinturbo) 141
3.5. Pomiar zadymienia spalin 149
3.6. Schematy wykrywania usterek 151
4. Pojazdy wyposażone w filtr cząstek stałych 153
4.1. Budowa układów wylotowych z filtrem cząstek stałych 153
4.2. Regeneracja filtrów cząstek stałych 154
4.3. Obsługa filtrów cząstek stałych w warsztacie 159
4.4 Katalizator SCR 165
4.5. Katalizator zasobnikowy NOx 177
Dodatek
Układ wtryskowy z pompowtryskiwaczami 181
D.1. Budowa układu wtryskowego z pompowtryskiwaczami 182
D.2. Wykrywanie usterek w układzie wtryskowym z pompowtryskiwaczami 184
D.2.1. Sprawdzanie obwodu hydraulicznego pompowtryskiwaczy 189
D.2.2. Sprawdzanie obwodu elektrycznego pompowtryskiwaczy 192
D.3. Montaż pompowtryskiwaczy 195
Skorowidz 199