Opis
Czy jesteś zainteresowany tym co niesie ze sobą komputerowo-medialna przyszłość?
Jeśli tak, to przeczytaj tę książkę!
Książka jest kompletnym przewodnikiem po ewolucji współczesnych masmediów. Opisuje kierunki przeobrażeń środków masowego przekazu pod wpływem cyfrowych technologii. Pokazano w niej drogę jaka prowadzi od powstawania naturalnych dźwięków i obrazów, poprzez ich rejestrację z użyciem tradycyjnych nośników, aż do ich zintegrowanej cyfrowej formy jaką przybiorą w niedalekiej przyszłości pod postacią jednego wspólnego interaktywnego medium - Intermedium.
W pięciu rozdziałach zawarto poglądowe wiadomości m.in. na temat:
istoty postrzegania otaczającego nas światapowstawania wrażenia dźwięku i obrazusystemów uzyskiwania kolorówrejestracji i przenoszenia na odległość sygnałów akustycznych i wizyjnych różnicy pomiędzy tym co "analogowe" i "cyfrowe" cyfrowej obróbki obrazu i dźwięku technologii DVD gier komputerowych dźwięku przestrzennego w kinie telewizji interaktywnej cyfrowych efektów specjalnych i animacji komputerowej Internetu niedalekiej przyszłości współczesnych masmediów.
Książka ta powstała na bazie programu naukowego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
O czym jest ta książka?
1. Zarys fizyki zjawisk akustycznych i optycznych /8
1.1. Ruch fa1owy /10
1.2 . Fizyka dźwięku /11
1.2.1. Fa1e mechaniczne
1.2.2. Dźwięki
1.2.3. Dlaczego słyszymy?
1.2.4. Cechy dźwięku
1.2.5. Zjawiska akustyczne
1.3. Fizyka obrazu /17
1.3.1. Fa1e elektromagnetyczne
1.3.2. Światło
1.3.3. Właściwości światła
1.3.4. Podstawowe elementy optyczne
1.3.5. Obraz
1.3.6. Dlaczego widzimy?
1.3.7. Kolor
1.3.8. Temperatura barwowa
1.3.9. Systemy uzyskiwania kolorów
2. Analogowy dźwięk i obraz /33
2.1. Sygnał /33
2.1.1. Sygnał foniczny i mikrofon
2.1.2 . Sygnał wizyjny
2.2. Rejestracja na nośniku światłoczułym /37
2.2.1. Emulsja fotograficzna
2.2.2. Obróbka fotograficzna
2.2.3. Błona fotograficzna
2.2.4. Taśma filmowa
2.2.5. Formaty filmowe
2.3. Przesyłanie na odległość /44
2.3.1. Kable
2.3.2. Fale radiowe
2.3.3. Telewizja
2.3.4. Standardy i systemy telewizji analogowej
2.4. Rejestracja na nośniku magnetycznym /51
2.4.1. Proces rejestracji magnetycznej
2.4.2. Taśma magnetyczna
2.4.3. Magnetyczny zapis dźwięku
2.4.4. Magnetyczny zapis obrazu
3. Bit - najmniejsza jednostka informacji /59
3.1. Cyfrowa filozofia /59
3.1.1. Analogowa, czy cyfrowa rzeczywistość?
3.1.2. Tajemna magia "l" i "O"
3.1.3. Cyfrowy punkt widzenia
3.2 . Istota powstawania bitów /63
3.2.1. Sygnał analogowy i cyfrowy
3.2.2. Przetwarzanie A/C i CIA
3.3. Cyfrowy dźwięk /65
3.3.1. Przetwarzanie A/C dźwięku
3.3.2. Karta dźwiękowa
3.3.3. Sposoby zapisu i odtwarzania dźwięku
3.4. Cyfrowy obraz /68
3.4.1. Grafika rastrowa i wektorowa
3.4.2. Piksel-młodszy brat bitu
3.4.3. Tworzenie cyfrowych obrazów
3.4.4. Materializacja bitów
3.5. Przechowywanie bitów /84
3.5.1. Cyfrowe formaty dźwięku i obrazu
3.5.2. Pamięć
3.6. Transport bitów /97
3.6.1. Metody transportu
3.6.2. Drogi transportu
3.7. Przetwarzanie bitów /101
3.7.1. Komputer
3.7.2. Zasada działania komputera
3.7.3. Oprogramowanie
3.7.4. System komputerowy
4. Cyfrowa rewolucja dźwięku i obrazu /107
4.1. Produkcja filmów /108
4.1.1. Dźwięk
4.1.2. Obraz
4.2 . Gry komputerowe /133
4.2.1. Tak się zaczęło
4.2.2. Główne gatunki
4.2.3. Technologia produkcji
4.2.4. Charakterystyka rynku
4.2.5. Najbliższa przyszłość gier komputerowych
4.3. Cyfrowe kanały dystrybucji /144
4.3.1. DVD
4.3.2. Internet
4.3.3. Interaktywna telewizja
5. Intermedium /164
5.1. Infostrada /165
5.1.1. Asynchroniczność
5.1.2. Nagłówki
5.1.3. Pomieszanie bitów
5.2. Rozrywka w Intermedium /168
5.2.1. Przekaz interaktywny
5.2.2. Domowe centrum rozrywki
5.2.3. Rzeczywistość wirtua1na
5.3. Inteligencja Intermedium /172
5.3.1. Jednoosobowa widownia
5.3.2. Interfejs
5.3.3. Cyfrowy lokaj
5.4. Cyfrowa sprzedaż /175
5.4.1. Bramka płatnicza
5.4.2. Totalna dystrybucja
5.5. Zagrożenia /181
5.5.1. Zagrożenia prawne
5.5.2. Zagrożenia społeczne
Bibliografia /193
Skorowidz
O autorach / z książki
Krzysztof Franek jest absolwentem Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, Wydziału Produkcji Filmowej w Northern Film School w Anglii oraz Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej PWSFTViT w Łodzi, gdzie od lat prowadzi wykłady na temat zastosowania komputerów w produkcji medialnej.