Opis
Popularna, bogato ilustrowana książka prezentująca legendarne samochody, będące obiektem marzeń wielu miłośników motoryzacji. Stanowi ona przegląd wszystkich modeli samochodów Jaguar produkowanych od roku 1931, początkowo ze znakiem firmowym S.S. (od Swallow Sidecars), do chwili obecnej. Samochody pogrupowano w chronologicznie występujące rodziny modeli. Limuzyny, kabriolety, samochody sportowe, studyjne i prototypowe oraz modele produkowane pod marką Daimler, przejętą w roku 1960 przez firmę Jaguar – łącznie 108 modeli pięknych, szybkich i często bardzo drogich samochodów. W opisie każdego modelu, oprócz danych technicznych, zamieszczono ważniejsze fakty i ciekawostki (jak choćby cenę i liczbę wyprodukowanych egzemplarzy).
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
Wprowadzenie
Pokolenia samochodów Jaguar
S.S. i S.S. Jaguar (1931–1940)
S.S.1 16 HP
S.S.1 20 HP
S.S.2 9 HP
S.S.2 10 HP
S.S.2 12 HP
S.S.90
S.S.100 2.5 Litre
S.S.100 3.5 Litre
Jaguar S.S. 1.5 Litre Saloon (1936–1938)
Jaguar S.S. 1.5 Litre Saloon (1938–1940)
Jaguar S.S. 2.5 Litre Saloon
Jaguar S.S. 3.5 Litre Saloon
Limuzyny i kabriolety Jaguar 1.5, 2.5, 3.5 Litre / Mk. V (1946–1951)
Jaguar 1.5 Litre
Jaguar 2.5 Litre
Jaguar 3.5 Litre
Jaguar Mk. V 2.5 Litre
Jaguar Mk. V 3.5 Litre
Sportowe Jaguary XK (1948–1961)
Jaguar XK 120 OTS (roadster aluminiowy)
Jaguar XK 120 OTS (roadster stalowy)
Jaguar XK 120 FHC
Jaguar XK 120 DHC
Jaguar XK 120 SE
Jaguar XK 140
Jaguar XK 140 SE
Jaguar XK 150
Jaguar XK 150 S
Jaguar XK 120 C
Jaguar XK 120 D
Jaguar XKSS
Limuzyny Jaguar od Mk. VII do 420 G (1951–1970)
Jaguar Mk. VII
Jaguar Mk. VII M
Jaguar Mk. VIII
Jaguar Mk. IX
Jaguar Mk. X
Jaguar 420
Jaguar 420 G
Jaguar Mk. 1, Mk. 2 i S-Type (1955–1968)
Jaguar 2.4
Jaguar 3.4
Jaguar Mk. 2, 2.4 Litre
Jaguar Mk. 2, 3.4 Litre
Jaguar Mk. 2, 3.8 Litre
Jaguar 240
Jaguar 340
Jaguar S-Type 3.4
Jaguar S-Type 3.8
Jaguar E-Type (1961–1975)
Jaguar E-Type Roadster 3.8
Jaguar E-Type Coupé 3.8
Jaguar E-Type 4.2 Series 1 FHC
Jaguar E-Type 4.2 Series 1 OTS
Jaguar E-Type 4.2 Series 1 2+2
Jaguar E-Type 4.2 Series 2 FHC
Jaguar E-Type 4.2 Series 2 OTS
Jaguar E-Type 4.2 Series 2 2+2
Jaguar E-Type V12 Series 3 OTS
Jaguar E-Type V12 Series 3 2+2
Limuzyny Jaguar XJ (1968–1992) i coupé XJ-C (1973–1977)
Jaguar XJ6 4.2 Series 1
Jaguar XJ6 2.8 Series 1
Jaguar XJ12 Series 1, Series 2
Jaguar XJ6 3.4 Series 2
Jaguar XJ-C
Jaguar XJ-C V12
Jaguar XJ6 3.4 Series 3
Jaguar XJ6 4.2 Series 3
Jaguar XJ12 H.E. Series 3
Jaguar XJ40 3.6
Jaguar XJ40 2.9
Jaguar XJ40 4.0
Jaguar XJ40 3.2
Jaguar XJR Saloon
Jaguar XJ40 Majestic LWB
Jaguar XJ40 V12
Jaguar XJ-S i XJ-SC (1975–1996)
Jaguar XJ-S 3.4
Jaguar XJ-S V12-H.E.
Jaguar XJ-S 3.6
Jaguar XJ-SC 3.6
Jaguar XJ-SC V12
Jaguar XJ-SC 6.0
Jaguar XJR-S
Jaguar XJS Coupé 4.0
Limuzyny Jaguar XJ (X300) (1994–1997)
Jaguar XJ6 3.2
Jaguar XJ6 4.0
Jaguar XJR 4.0
Jaguar XJ12 6.0
Sportowe Jaguary XK8 (od 1996 r.)
Jaguar XK8 Coupé
Jaguar XK8 Convertible
Jaguar XKR
Limuzyny Jaguar XJ8 (od 1997 r.)
Jaguar XJ8 3.2
Jaguar XJ8 Classic
Jaguar XJR 4.0
Jaguar S-Type (od 1999 r.)
Jaguar S-Type 3.0
Jaguar S-Type 4.0 V8
Jaguar S-Type 4.0 Sport
Jaguar X-Type (od 2001 r.)
Jaguar X-Type
Prototypy, modele małoseryjne i specjalne Jaguara
Jaguar S.S.100 3.5 Litre Coupé
Jaguar XK 100
Jaguar XJ13
Jaguar E-Type 3.0 Lightweight
Jaguar XJ220 Prototyp
Jaguar XJ220
Jaguar XJR-15
Jaguar XK 180
Jaguar F-Type
Modele marki Daimler
Daimler SP250
Daimler 2.5 V8
Daimler DS 420 Limousine
Daimler Corsica
Daimler V12 CenturyDaimler Super V8
O autorach / z książki
WPROWADZENIE
Słowo Jaguar niemal każdemu kojarzy się nieodłącznie z takimi pojęciami jak siła, zwinność, prędkość, uroda oraz wdzięk. Gdy w 1935 roku William Lyons postanowił nadać produkowanym przez siebie samochodom nazwę tego pięknego dzikiego kota, wziął na siebie ogromne zobowiązanie. Przeniesienie cech drapieżnego jaguara na samochód oznaczało konieczność sprostania oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów.
Zanim w 1945 roku nazwa Jaguar stała się nazwą firmy, William Lyons rozpoczął produkcję samochodów w 1922 roku w Blackpool. Pierwotnie nazwa zakładu brzmiała S.S. Limited. Skrót S.S. pochodził od angielskich słów „Swallow Sidecars” i wiązał się z wcześniejszą działalnością Lyonsa, który produkował boczne wózki (kosze) do motocykli. Gdy pod koniec lat dwudziestych Lyons rozpoczął produkcję samochodów, skrót S.S. można było odczytywać jako „Swallow Sports” lub „Standard Sport”, ponieważ aż do roku 1940 firma Standard Motor Company w Coventry była dostawcą silników i podwozi dla fabryki Lyonsa. W 1928 roku firma została przeniesiona do Coventry. Po drugiej wojnie światowej w fabryce Jaguara rozpoczęto produkcję własnych jednostek napędowych oraz zupełnie nowej generacji samochodów sportowych. Odniosły one sukces na całym świecie, stając się równocześnie podstawą do konstrukcji kolejnych modeli Jaguara, aż po te najnowsze. Produkowane w Coventry samochody łączyły w sobie sportowy charakter z luksusem, ucieleśniały najlepszy brytyjski smak rozumiany jako znakomity design, szlachetne wnętrze z dużą ilością drewna i skóry oraz doskonałą technikę. Nic więc dziwnego, że nazwę Jaguar zaczęto szybko kojarzyć z wytworną, nie narzucającą się elegancją, silnikami o dużej pojemności i mocy wyposażonymi w dwa wały rozrządu, zaawansowaną konstrukcją zawieszenia oraz wspaniałym, aerodynamicznym nadwoziem.
Oczywistym było również, że pojazd o nazwie Jaguar musiał być doskonale predysponowany do udowodnienia wspaniałych cech swojego charakteru w wyścigach samochodowych. Pierwsze głośne sukcesy w rajdach Jaguar odniósł w latach trzydziestych. W latach pięćdziesiątych sensacyjne zwycięstwa w dwudziestoczterogodzinnych zawodach na torze Le Mans odnosiły modele z rodziny C i D-Type. Sukcesy te powtarzały się w kolejnych latach na licznych imprezach o światowym znaczeniu. W 1966 roku Jaguar stał się częścią BMC Group, która w 1975 roku przekształciła się w British Leyland. Szybko okazało się, że fuzja ta nie była korzystna dla Jaguara. Zanim w latach osiemdziesiątych ten wielki państwowy konglomerat podzielił się na mniejsze firmy, Jaguar został z niego wydzielony i w 1984 roku sprywatyzowany. Pięć lat później Jaguara przejął Ford. Wysokie nakłady inwestycyjne dały Jaguarowi szansę rozwoju jak nigdy dotychczas; podjęto gruntowne prace modernizacyjne, opracowane projekty rozwoju marki znalazły zabezpieczenie finansowe. Przyszłość była dla Jaguara bardzo obiecująca.Przez długi czas jedyną jednostką napędową Jaguara był silnik sześciocylindrowy. W 1971 roku ofertę wzbogacono o silnik V12 dużej mocy, zaś w 1996 roku o silnik V8 z czterema zaworami na cylinder, zaskakując tym samym całą branżę samochodową. Produkcja samochodów z silnikiem V8, montowanym po raz pierwszy w sportowym modelu XK8, a potem w limuzynie XJ8, rozpoczęła nową erę w historii marki. Jaguar wkroczył na rynki światowe, stając się poważnym konkurentem dla BMW i Mercedesa-Benz. W 1996 roku, wraz z pojawieniem się nowego modelu S-Type, wprowadzono silnik V6. Równocześnie powstały projekty nowych samochodów sportowych oraz modelu „Baby-Jaguar”, który był następnie rozwijany pod roboczą nazwą X400. W gamie samochodów Jaguara „Baby-Jaguar” plasował się poniżej modelu S-Type. X400 był przewidziany do produkcji w 2001 roku i miał wprowadzić Jaguara do ligi wielkoseryjnych producentów samochodów. Planowana wielkość produkcji tego modelu miała wzrosnąć z początkowych 75 000 (1999 rok) do 200 000 sztuk rocznie.
Od chwili przejęcia w 1989 roku przez Forda, firma Jaguar Cars doświadczyła niezwykle dynamicznego rozwoju – pojawiły się nowe impulsy, rozbudzono innowacyjne koncepcje. Wdrożono programy, które wcześniej nie miałyby szans realizacji z uwagi na niewystarczające środki finansowe. Największe nakłady zainwestowano w poprawę jakości produkcji. Na początku XXI wieku kondycja marki Jaguar była tak dobra, jak nigdy dotychczas.
Od 1960 roku do Jaguara należy angielska marka o bogatych tradycjach – Daimler. Krótko po jej przejęciu, prawie każdy model Jaguara był dostępny w wersji Daimler, którą od podstawowego modelu odróżnia bogatszy wystrój i stylowe, chromowane zdobienia. Z tego względu ograniczono liczbę prezentowanych w książce modeli Jaguara w wersji Daimler. Wyjątek stanowią tylko nieliczne z nich, jak np.: SP250 z silnikiem V8 i wyposażona w ten sam silnik kompaktowa limuzyna, ponadto produkowana w latach 1968–1992 sławetna wytworna limuzyna DS 420 oraz niektóre modele z lat późniejszych – pojazdy, które cieszą się specjalnym statusem.
Klasyczne samochody sportowe serii S.S. i XK, renomowani przedstawiciele z rodziny Mk. 1 i Mk. 2, cieszący się uznaniem na świecie model E-Type, przestrzenne oraz komfortowe samochody wycieczkowe i reprezentacyjne z lat siedemdziesiątych, osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych – wszystkie te pojazdy tworzyły ważne rozdziały historii marki Jaguar. Każdy model był kamieniem milowym w rozwoju firmy i może zabiegać o status wyjątkowego, niezależnie od liczby wyprodukowanych egzemplarzy. Niniejsze syntetyczne, przejrzyste zestawienie modeli Jaguara umożliwia Czytelnikowi bliższe zapoznanie się z gamą samochodów tej marki i ich łatwą identyfikację. Osobom rozważającym zakup Jaguara, chcącym zapoznać się pokrótce z historią modelu i poszerzyć wyrafinowaną wiedzę fachową, książka ta może posłużyć jako drogowskaz.