Opis
Bogato ilustrowany przegląd wszystkich modeli samochodów Lamborghini od 1964 roku, zarówno produkowanych seryjnie, jak i pojedynczych egzemplarzy prototypów, wraz z krótkim opisem i podstawowymi danymi technicznymi. Uwzględniono modele:
350 GTV/GT, 400 GT, 3500 GTZ, 350/400 GTS, Monza 400, Islero, Marzal, Espada, Faena, Jarama, Marco Polo, Portofino, Urraco, Bravo, Silhouette, Athon, Jalpa, P 140, Cala, Stella, Gallardo, Miura, Countach, Koenig Specials, Genesis, Diablo, Heuliez Pregunta, Raptor, Canto, Murcielago, Concept S, Cheetah, LM 001, LMA, LM004, LM 002.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
Historia Lamborghini 6
Samochody GT z silnikiem V12 z przodu 11
Lamborghini 350 GTV 12
Lamborghini 350 GT 14
Lamborghini 400 GT 16
Lamborghini 3500 GTZ Zagato 17
Lamborghini 350 GTS / 400 GTS 19
Lamborghini 400 GT 2+2 21
Lamborghini 400 GT Flying Star II 23
Lamborghini Monza 400 24
Lamborghini Islero 25
Lamborghini Islero S 27
Lamborghini Marzal 29
Lamborghini Espada 30
Lamborghini Faena 32
Lamborghini Jarama 33
Lamborghini Jarama S 35
Lamborghini Jarama Sport 37
Lamborghini Marco Polo 38
Lamborghini Portofino 39
Samochody GT z centralnym silnikiem V8
lub V10 40
Lamborghini Urraco P 250 41
Lamborghini Urraco P 300 / P 200 43
Lamborghini Urraco Bob 45
Lamborghini Bravo 46
Lamborghini Silhouette 47
Lamborghini Athon 49
Lamborghini Jalpa 350 / Jalpa Speedster 50
Lamborghini P 140 52
Lamborghini Calŕ 53
Lamborghini Stella 54
Lamborghini Gallardo / Gallardo SE 55
Lamborghini Gallardo Barchetta 58
Samochody supersportowe z centralnym
silnikiem V12 59
Lamborghini Miura 60
Lamborghini Miura S 62
Lamborghini Miura SV 63
Lamborghini Miura Roadster / Miura White Giant 65
Lamborghini Jota 67
Lamborghini Miura SVJ 69
Lamborghini Miura SVR 70
Lamborghini Miura Concept 71
Lamborghini P 400 Stuardi Sonata 72
Lamborghini Countach LP 500 74
Lamborghini Countach LP 400 75
Lamborghini Countach LP 400 S 77
Lamborghini Countach LP 500 SV 78
Lamborghini Countach LP 500 S / Countach LP 5000 S 79
Lamborghini Countach Quattrovalvole 80
Lamborghini Countach Anniversario 81
Lamborghini Countach 5,4 Liter Koenig Specials 82
Lamborghini Countach Evoluzione 83
Lamborghini Genesis 84
Lamborghini Diablo 85
Lamborghini Diablo VT 87
Lamborghini Diablo Roadster 88
Lamborghini Diablo SE / Diablo SE Jota 89
Lamborghini Diablo VTR 90
Lamborghini Diablo SV / Diablo SVR 91
Lamborghini Diablo GT2 92
Lamborghini Diablo ’99 93
Lamborghini Diablo GT / Diablo GTR 94
Lamborghini Diablo 6.0 95
Lamborghini Diablo 6.0 SE 96
Lamborghini Heuliez Pregunta 97
Lamborghini Raptor 98
Lamborghini Canto 99
Lamborghini Murciélago 6.2 100
Lamborghini Murciélago R-GT 102
Lamborghini Murciélago Concept Car 103
Lamborghini Murciélago 40 Years Lamborghini 104
Lamborghini Murciélago Roadster 105
Lamborghini Murciélago LP 640 106
Lamborghini Concept S 107
Samochody terenowe 108
Lamborghini Cheetah 109
Lamborghini LM 001 110
Lamborghini LMA 002 / LM 003 111
Lamborghini LM 004 / 7000 112
Lamborghini LM 002 113
O autorach / z książki
Historia Lamborghini (fragment)
Całe życie Ferruccia Lamborghini upłynęło pod znakiem byka. Urodził się 28 kwietnia 1916 r. we włoskiej miejscowości Renazza pod tym znakiem Zodiaku. Rozjuszony byk znalazł się także w logo jego firmy. Wreszcie nazwy większości modeli produkowanych przez niego samochodów miały związek z walkami byków.Od dzieciństwa pociągały go wszelkie urządzenia mechaniczne. Dzięki staraniom rodziców mógł uczyć się w szkole technicznej w Bolonii. W czasie II wojny światowej losy rzuciły go na grecką wyspę Rodos. Odpowiadał tam za utrzymanie parku samochodowego swej kompanii. Gdy w 1946 r. powrócił na rodzinną Nizinę Padańską, postanowił – na potrzeby własnego gospodarstwa – zbudować z używanych części, ze złomu i demobilu, pierwszy traktor. Szybko zrozumiał, że w powojennych Włoszech właśnie produkcja ciągników rolniczych może okazać się znakomitym interesem. Już w 1952 wytwarzał traktory na skalę przemysłową, wyposażając je w samodzielnie konstruowane silniki. Biznes kwitł, a firma Lamborghini Trattrice wkrótce stała się liderem w tej branży na krajowym rynku. Jej właściciel zaś został bogatym człowiekiem i szanowanym przemysłowcem, używającym honorowego tytułu Commendatore. Jednak już od czasów młodości jego prawdziwą pasją były szybkie samochody. Jeszcze w 1948 r. wziął udział w słynnym wyścigu Mille Miglia za kierownicą specjalnie przygotowanego Fiata Topolino. Kiedy osiągnął sukces finansowy, mógł sobie pozwolić na najbardziej ekskluzywne auta, ale żadne nie zadowalało go do końca. Szczególnie zawiódł się podobno na jednym z modeli Ferrari. Pojechał nawet do nieodległego Maranello, aby osobiście wyrazić swe niezadowolenie wielkiemu Enzo. Ale ten nie chciał z nim nawet rozmawiać. Rozzłoszczony Lamborghini postanowił ponoć wówczas samodzielnie stworzyć prawdziwy samochód sportowy na miarę swoich potrzeb i wyobrażeń. Bardziej prawdopodobna wydaje się jednak wersja, mówiąca że ambitny producent ciągników wyczuł po prostu rynkową niszę i zdecydował się zainwestować w działalność, z której spodziewał się uzyskać dalsze zyski.W każdym razie wzniósł w miejscowości Sant’Agata Bolognese fabrykę, wyposażoną w nowoczesne maszyny i urządzenia. Skupił wokół siebie zespół młodych, twórczych specjalistów z doświadczeniem w przemyśle samochodowym. Wielu z nich pozostało mu wiernych przez lata. Byli wśród nich m.in. kierowca wyścigowy Bob Wallace (główny kierowca testowy w dziale rozwoju), inżynier lotniczy Giampaolo Dallara (konstruktor podwozi i dyrektor techniczny), Paolo Stanzani (dyrektor fabryki, a później następca Dallary jako główny konstruktor), konstruktor silników Giotto Bizzarini, czy wreszcie stylista Marcello Gandini, genialny współpracownik Bertone, twórca wielu zapierających dech w piersiach sylwetek nadwozi. To oni projektowali sportowe supersamochody pokroju modeli 350 GT czy Miury, które w krótkim czasie zachwyciły motoryzacyjny świat, choć ich domeną nie były tory wyścigowe. Na początku lat 70. ubiegłego stulecia Ferruccio Lamborghini zaczął ponosić straty. Kiedy z przyczyn politycznych nie doszedł do skutku duży kontrakt na eksport ciągników do Boliwii, musiał sprzedać dział Lamborghini Trattrice. Zatruwały mu życie strajki, a jego syn –Antonio –nie przejawiał zainteresowania działalnością w branży motoryzacyjnej. W 1972 r. Lamborghini pozbył się 51% udziałów w przedsiębiorstwie Automobili Ferruccio Lamborghini na rzecz szwajcarskiego biznesmena nazwiskiem Georges-Henri Rossetti. Jego rodak, René Leimer, w następnym roku odkupił resztę. Ferruccio Lamborghini jeszcze przez kolejny rok prowadził firmę, po czym wycofał się z interesu i zajął uprawą winorośli w Umbrii. Zmarł jako gospodarz winnicy 20 lutego 1993 r.