ŚWIĄTECZNY – RABAT 20% | KOD RABATU: GWIAZDKA
Promocja w dniach: 10.12.2024 – 24.12.2024 (rabat na tytuły nieprzecenione)
Mechatroniczne systemy pojazdów samochodowych

Mechatroniczne systemy pojazdów samochodowych

Autor: Herner Anton , Riehl Hans-Jürgen

ISBN: 978-83-206-2073-3
Nowość
Przedsprzedaż

Wydanie: 1/2024
Tłumacz: Marek Chalecki
Tytuł oryginału: KFZ-ELEKTRIK, ELEKTRONIK
Format: B5
Liczba stron: 736
Liczba ilustracji: 866
Liczba tabel: 39
Oprawa: twarda

Polecam: 26

Opis

Podręcznik fachowy, odzwierciedlający współczesny stan rozwoju techniki motoryzacyjnej, zaprezentowany w przystępny sposób, uwzględniający aspekty praktyczne. Zawiera podstawy budowy i działania oraz wskazówki dotyczące obsługi podzespołów, zespołów i układów wchodzących w skład mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych. Stanowi kompleksowe kompendium wiedzy, bardzo bogato zilustrowane najnowszymi rozwiązaniami wykorzystywanymi we współczesnych pojazdach samochodowych. 
Jest napisanym od nowa znacznie rozszerzonym odpowiednikiem wielokrotnie wznawianej przez WKŁ (15 wydań) książki tych samych autorów pt. „Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych”, wzbogaconym m.in. o pokładowe sieci elektryczne i zarządzanie energią elektryczną, napędy elektryczne i zelektryfikowane, zintegrowane układy informacyjne i wspomagające kieroowcę oraz jazdę autonomiczną.
Odbiorcy: studenci wyższych uczelni o kierunku samochodowym, uczniowie techników i szkół branżowych I i II stopnia o profilu samochodowym i pokrewnych oraz wszyscy zainteresowani elektrycznymi i elektronicznymi układami współczesnych pojazdów samochodowych.

    Spis treści

    Wstęp
    1. PODSTAWOWE POJĘCIA ELEKTRYCZNE
    1.1. Budowa atomu
    1.2. Napięcie
    1.3. Prąd
    1.4. Rezystancja
    1.5. Możliwości wytwarzania napięcia
    1.6. Skutki działania prądu elektrycznego
    1.7. Zasady bezpieczeństwa
    1.7.1. Oddziaływanie prądu elektrycznego na człowieka
    1.7.2. Uszkodzenie nerwów
    1.7.3. Oślepienie
    1.7.4. Oparzenie
    1.7.5. Uderzenia i przecięcia
    1.7.6. Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem
    1.8. Rodzaje napięcia
    2. SCHEMATY POŁĄCZEŃ ELEKTRYCZNYCH
    2.1. Części składowe i budowa obwodu elektrycznego
    2.2. Symbole graficzne
    2.3. Schematy połączeń
    2.3.1. Podział schematów połączeń
    2.3.2. Schemat ideowy
    2.3.3. Rozróżnienie pod względem rozmieszczenia symboli graficznych
    2.4. Oznaczenia urządzeń elektrycznych
    2.5. Oznaczenia zacisków na schematach połączeń elektrycznych
    2.6. Kolory przewodów na schematach połączeń elektrycznych
    2.7. Schemat montażowy
    2.8. Analiza schematów połączeń elektrycznych
    2.9. Architektura układów elektrycznych współczesnych samochodów
    2.10. Miejsce zamontowania elementów w samochodzie
    3. POMIARY MIERNIKIEM UNIWERSALNYM
    3.1. Rodzaje mierników uniwersalnych
    3.2. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach analogowych
    3.3. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach cyfrowych
    3.4. Zakresy tolerancji mierników uniwersalnych
    3.4.1. Uniwersalne mierniki analogowe
    3.4.2. Uniwersalne mierniki cyfrowe
    3.4.3. Wielokrotności i podwielokrotności jednostek
    3.5. Poszukiwanie usterek za pomocą woltomierza
    3.6. Poszukiwanie usterek za pomocą amperomierza
    3.7. Poszukiwanie usterek za pomocą pomiaru rezystancji
    3.8. Pomiary bardzo małych i bardzo dużych rezystancji
    3.9. Praca z programami do poszukiwania usterek
    4. PODSTAWY ELEKTROTECHNIKI
    4.1. Prawo Ohma
    4.2. Mechaniczna praca, energia i moc
    4.3. Elektryczna praca, energia i moc
    4.4. Straty napięcia
    4.4.1. Napięcie w zamkniętym obwodzie elektrycznym
    4.4.2. Napięcie w otwartym obwodzie elektrycznym
    4.4.3. Wpływ dodatkowych odbiorników na spadek napięcia w przewodach doprowadzających
    4.5. Rezystywność przewodnika
    4.6. Połączenia szeregowe i równoległe
    4.6.1. Połączenie szeregowe
    4.6.2. Połączenie równoległe
    4.6.3. Podsumowanie
    4.7. Obwody mieszane
    4.7.1. Rozszerzone połączenie szeregowe
    4.7.2. Rozszerzone połączenie równoległe
    4.8. Dzielnik napięcia, potencjometr
    4.8.1. Nieobciążony dzielnik napięcia
    4.8.2. Obciążony dzielnik napięcia
    4.9. Kondensator
    4.9.1. Kondensator jako magazyn ładunków elektrycznych
    4.9.1.1. Budowa
    4.9.1.2. Zasada działania
    4.9.1.3. Kierunek przepływu prądu i jednostki pojemności
    4.9.1.4. Czas ładowania i rozładowania kondensatora
    4.9.1.5. Rodzaje kondensatorów i ich oznaczanie na schematach
    4.9.1.6. Połączenie szeregowe i równoległe kondensatorów
    4.9.2. Kondensator jako magazyn ładunków elektrycznych w samochodzie
    4.9.2.1. Kondensator do wygładzania napięcia w samochodzie
    4.9.2.2. Kondensatory w sterowniku poduszki gazowej
    4.9.2.3. Kondensatory w obwodzie pośrednim samochodów elektrycznych
    4.9.2.4. Wzmacniacze dźwięku
    4.9.2.5. Samochody z systemami start-stop
    4.9.3. Kondensator w obwodzie prądu przemiennego
    4.10. Indukcyjność
    4.10.1. Magnetyzm
    4.10.2. Ziemia jako magnes
    4.10.3. Pole magnetyczne przewodnika z prądem
    4.11. Indukcja magnetyczna
    4.11.1. Indukcja ruchu
    4.11.2. Indukcja spoczynkowa
    4.12. Cewka
    4.12.1. Samoindukcja po włączeniu cewki
    4.12.2. Samoindukcja po odłączeniu cewki
    4.12.3. Kompatybilność elektromagnetyczna
    4.12.4. Zastosowania w samochodzie
    4.13. Przekaźniki
    4.13.1. Zasada działania przekaźnika
    4.13.2. Rodzaje przekaźników samochodowych
    4.13.3. Zasada działania kontaktronu
    4.13.4. Przykłady zastosowania kontaktronów w samochodzie
    4.13.5. Poszukiwanie usterek przekaźników
    4.13.6. Styczniki w samochodach elektrycznych
    4.14. Silniki elektryczne i prądnice
    4.14.1. Zasada działania silnika elektrycznego
    4.14.2. Zasada działania prądnicy
    4.14.3. Rodzaje maszyn elektrycznych
    4.14.3.1. Maszyny prądu stałego obcowzbudne
    4.14.3.2. Maszyny prądu stałego z magnesami stałymi
    4.14.3.3. Maszyny prądu przemiennego – prądnice
    4.14.3.4. Maszyny asynchroniczne prądu przemiennego
    4.14.3.5. Maszyny synchroniczne prądu przemiennego
    4.14.3.6. Maszyny prądu przemiennego – silnik reluktancyjny
    4.14.3.7. Oznaczenie i charakterystyka maszyn elektrycznych
    4.14.3.8. Silniki prądu przemiennego używane do napędu samochodów elektrycznych
    5. PODSTAWOWE ELEMENTY ELEKTRONICZNE
    5.1. Dioda
    5.1.1. Dioda jako zawór elektryczny
    5.1.2. Sprawdzanie diody
    5.1.3. Zastosowanie diody do prostowania prądów przemiennych
    5.1.3.1. Prostowanie jednopołówkowe
    5.1.3.2. Prostowanie dwupołówkowe mostkowe
    5.1.3.3. Prostowanie dwupołówkowe z wygładzaniem
    5.1.4. Układ mostkowy w prądnicy trójfazowej
    5.1.5. Dioda do rozłączania obwodu elektrycznego
    5.1.6. Dioda do ograniczania napięcia wzbudzenia
    5.1.7. Oznaczanie diod
    5.2. Dioda Zenera
    5.2.1. Właściwości diody Zenera
    5.2.2. Dioda Zenera w przekaźniku ochrony przepięciowej
    5.2.3. Dioda Zenera do stabilizacji napięcia
    5.2.4. Dioda Zenera do ograniczania zakresu (zerowanie)
    5.2.5. Dioda Zenera jako dioda prostująca w prądnicy trójfazowej
    5.3. Tranzystory bipolarne
    5.3.1. Zasada działania tranzystora bipolarnego
    5.3.2. Porównanie tranzystora bipolarnego z przekaźnikiem
    5.3.3. Tranzystor bipolarny jako wzmacniacz
    5.4. Tranzystory polowe FET i MOSFET
    5.4.1. Zasada działania tranzystora polowego
    5.4.2. Porównanie własności tranzystorów bipolarnego i polowego
    5.5. Tranzystor bipolarny z izolowaną bramką IGBT
    5.6. Współczynnik wypełnienia impulsu
    6. POMIARY OSCYLOSKOPEM
    6.1. Zasada działania oscyloskopu
    6.2. Podłączanie oscyloskopu
    6.3. Ustawienia oscyloskopu
    6.3.1. Oś czasu
    6.3.2. Oś napięcia
    6.3.3. Inne napisy na osi czasu i napięcia
    6.3.4. Impuls wyzwalający
    6.3.4.1. Poziom impulsu wyzwalającego
    6.3.4.2. Zbocze impulsu wyzwalającego
    6.3.4.3. Przesunięcie osi czasu
    6.3.5. Sprzężenie DC/AC
    6.4. Podstawowe pojęcia dotyczące obrazu na oscyloskopie
    6.4.1. Okres
    6.4.2. Częstotliwość
    6.4.3. Szerokość impulsu
    6.4.4. Współczynnik wypełnienia impulsu
    6.5. Porównanie oscyloskopu z miernikiem uniwersalnym
    6.5.1. Napięcie prostokątne
    6.5.2. Napięcie przemienne
    6.5.3. Napięcie mieszane
    7. PODSTAWY CYFROWEJ TRANSMISJI SYGNAŁÓW
    7.1. Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów
    7.1.1. Analiza funkcjonalna
    7.1.2. Samochód jako system
    7.1.3. Schemat przepływu sygnałów
    7.2. Podstawy techniki cyfrowej
    7.2.1. Schemat przepływu sygnałów
    7.2.2. Zasada transmisji analogowej
    7.2.3. Logika podstawowych połączeń cyfrowych
    7.2.4. Układ logiczny jako człon przetwarzający dane
    7.2.4.1. Poziomy sygnałów
    7.2.4.2. Poziomy sygnałów w samochodzie
    7.2.5. Bramki logiczne
    7.2.6. System dwójkowy (binarny)
    7.3. Transmisja danych w samochodzie
    7.3.1. Przykład przekształcania sygnałów analogowych w cyfrowe
    7.3.2. Przetwarzanie informacji w sterowniku
    7.3.3. Przetwornik analogowo-cyfrowy
    7.3.4. Połączenia wtykowe słabym punktem układu
    7.3.5. Autodiagnoza
    7.4. Magistrale transmisji danych
    7.4.1. Rozwój układów elektronicznych
    7.4.2. Konieczność stosowania magistral transmisji danych
    7.4.3. Przegląd magistral transmisji danych
    7.4.4. Magistrala CAN
    7.4.4.1. Napięcia na magistrali CAN B
    7.4.4.2. Napięcia na magistrali CAN C
    7.4.4.3. Wpływ napięć zakłócających na magistralę CAN
    7.4.4.4. Terminatory (rezystory dopasowujące)
    7.4.4.5. Wykrywanie usterek magistrali CAN
    7.4.4.6. Magistrala CAN FD
    7.4.5. Magistrala LIN
    7.4.6. Optyczne sieci transmisji danych
    7.4.6.1. Transmisja sygnałów światłowodem
    7.4.6.2. Porównanie optycznej i przewodowej transmisji danych
    7.4.6.3. Magistrala MOST
    7.4.7. Sieć Bluetooth
    7.4.8. Magistrala FlexRay
    7.4.8.1. Porównanie magistrali CAN i FlexRay
    7.4.8.2. Zachowanie się sieci FlexRay podczas awarii
    7.4.9. Dostęp do sieci Ethernet
    7.4.10. Programowanie, kodowanie, personalizacja, indywidualizacja
    8. STEROWANIE I REGULACJA
    8.1. Różnica pomiędzy sterowaniem i regulacją
    8.1.1. Łańcuch sterowania
    8.1.2. Obwód regulacji
    8.2. Sterowanie
    8.2.1. Definicja sterowania
    8.2.2. Ogniwa łańcucha sterowania
    8.2.3. Wielkości wejściowe i wyjściowe łańcucha sterowania
    8.2.4. Rodzaje sterowania w zależności od sygnału
    8.2.5. Rodzaje sterowania w zależności od sposobu przetwarzania sygnału
    8.3. Regulacja
    8.3.1. Człowiek jako regulator w obwodzie regulacji
    8.3.2. Definicja regulacji
    8.3.3. Schemat blokowy obwodu regulacji
    8.3.4. Elementy składowe obwodu regulacji
    8.3.5. Stany przejściowe
    8.4. Adaptacyjne układy regulacji
    8.4.1. Przykład – regulacja lambda
    8.4.2. Inne przykłady
    8.4.3. Problemy diagnostyczne wynikające z adaptacji
    9. CZUJNIKI I ELEMENTY WYKONAWCZE
    9.1. Porównanie człowieka i maszyny
    9.2. Zadania czujników i elementów wykonawczych
    9.3. Podstawy fizyczne
    9.3.1. Fale
    9.3.2. Dźwięk jako fala mechaniczna
    9.3.3. Światło
    9.4. Wymagania dotyczące czujników i elementów wykonawczych w pojazdach samochodowych
    9.5. Włączniki mechaniczne i elektryczne
    9.5.1. Włączniki mechaniczne
    9.5.2. Włączniki elektryczne: pomiar poziomu cieczy
    9.5.3. Potencjometr
    9.6. Czujniki magnetyczne
    9.6.1. Czujniki indukcyjne
    9.6.2. Czujniki Halla
    9.6.3. Czujniki magnetorezystancyjne
    9.6.4. Zasada transformatora
    9.6.5. Czujnik przemieszczenia PLCD
    9.6.6. Czujnik położenia wirnika
    9.6.7. Czujnik położenia wirnika elektrycznego silnika trakcyjnego
    9.7. Magnetyczne elementy wykonawcze
    9.7.1. Elektromagnes
    9.7.2. Silnik elektryczny
    9.7.3. Amortyzatory o zmiennym tłumieniu (Magnetic Ride)
    9.8. Kontaktrony
    9.9. Efekty piezoelektryczny i piezorezystywny
    9.9.1. Efekt piezoelektryczny
    9.9.2. Efekt piezorezystancyjny
    9.10. Piezoelektryczne elementy wykonawcze
    9.11. Czujniki pojemnościowe
    9.12. Czujniki temperatury
    9.12.1. Termistor PTC
    9.12.2. Termistor NTC
    9.12.3. Ogrzewanie przewodu
    9.13. Termoogniwo
    9.14. Czujniki świetlne
    9.14.1. Fotorezystor
    9.14.2. Fotodioda
    9.14.3. Świetlne elementy wykonawcze
    9.14.4. Wyświetlacze ciekłokrystaliczne (LCD)
    9.15. Czujniki radarowe
    9.15.1. Bezpośredni pomiar czasu przebiegu sygnału
    9.15.2. Pośredni pomiar czasu przebiegu sygnału
    9.15.3. Efekt Dopplera
    9.15.4. Wykrywanie prędkości poprzedzającego samochodu i odległości od niego
    9.15.5. Wykrywanie położenia poprzedzającego samochodu
    9.15.6. Realizacja techniczna
    9.15.7. Czujniki lidarowe
    9.15.8. Porównanie własności różnych rodzajów czujników
    9.16. Czujniki gazów
    9.16.1. Sondy lambda
    9.16.2. Czujnik cząstek stałych
    9.16.3. Czujnik tlenków azotu
    9.16.4. Czujnik jakości powietrza
    10. SYSTEMY TRANSMISJI DANYCH
    10.1. Przykład topologii sieci transmisji danych
    10.2. Rozwój układów elektronicznych i konieczność stosowania sieci transmisji danych
    10.3. Podstawowe pojęcia dotyczące systemów transmisji danych
    10.4. Magistrala CAN
    10.4.1. Transmisja sygnałów
    10.4.2. Format komunikatu
    10.4.3. Diagnostyka
    10.4.4. Magistrala CAN FD
    10.5. Magistrala LIN
    10.6. Optyczne sieci transmisji danych
    10.6.1. Przesyłanie sygnałów światłowodami
    10.6.2. Magistrala MOST
    10.6.3. Diagnostyka magistrali MOST
    10.6.4. Magistrala Byteflight
    10.7. Sieć Bluetooth
    10.8. Magistrala FlexRay
    10.9. Sieć Ethernet w pojazdach samochodowych
    10.10. Odczytywanie schematu sieci transmisji danych w samochodzie
    10.11. Programowanie, kodowanie, personalizacja i indywidualizacja
    11. POKŁADOWE SIECI ELEKTRYCZNE I ZARZĄDZANIE ENERGIĄ ELEKTRYCZNĄ
    11.1. Pokładowe sieci elektryczne
    11.1.1. Dwunastowoltowa sieć pokładowa z jednym akumulatorem
    11.1.2. Jednonapięciowa sieć pokładowa z dwoma akumulatorami
    11.1.3. Dwunapięciowa sieć pokładowa z podsiecią 48-woltową
    11.2. Zarządzanie energią elektryczną
    11.3. Elementy składowe pokładowej sieci elektrycznej
    11.3.1. Czujnik stanu akumulatora
    11.3.2. Prądnice w samochodach
    11.3.3. Aktualne tendencje rozwojowe (prądnicorozrusznik)
    11.3.4. Akumulatory
    12. ELEKTRONICZNE STEROWANIE SILNIKAMI SPALINOWYMI
    12.1. Elektroniczne sterowanie silnikiem benzynowym z wtryskiem bezpośrednim
    12.1.1. Cyfrowy układ sterowania silnikiem benzynowym z wtryskiem bezpośrednim
    12.1.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe
    12.2. Elektroniczne sterowanie silnikiem wysokoprężnym z wtryskiem bezpośrednim
    12.2.1. Zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail silników wysokoprężnych
    12.2.2. Sposoby poprawy czystości spalin w silnikach wysokoprężnych
    12.3. Diagnostyka pokładowa EOBD
    12.4. Alternatywne napędy gazowe
    12.4.1. Wprowadzenie
    12.4.2. Samochodowa instalacja gazowa CNG
    12.4.3. Samochodowe instalacje gazowe LPG
    12.4.4. Regulacje prawne
    12.5. Elektroniczne układy zapłonowe – zarys rozwoju
    12.5.1. Bezstykowe sterowanie zapłonem
    12.5.1.1. Indukcyjne wyzwalanie sygnału w zapłonie tranzystorowym
    12.5.1.2. Wyzwalanie sygnału przez czujnik Halla w zapłonie tranzystorowym
    12.5.1.3. Wykrywanie usterek zapłonu sterowanego bezstykowo
    12.5.2. Elektroniczny zapłon rozdzielaczowi
    12.5.2.1. Schemat funkcjonalny z wejściami i wyjściami sterownika
    12.5.2.2. Sygnały wejściowe elektronicznego zapłonu rozdzielaczowego
    12.5.2.3. Sygnały wyjściowe oraz wskazówki do wykrywania usterek
    12.5.3. Zapłon całkowicie elektroniczny
    12.5.3.1. Budowa i zalety statycznego rozdziału wysokiego napięcia
    12.5.3.2. Statyczny rozdział wysokiego napięcia z cewkami dwubiegunowymi
    12.5.3.3. Informacja zwrotna o prądzie zapłonu w układzie ze statycznym rozdziałem wysokiego napięcia
    12.5.3.4. Wskazówki dotyczące wykrywania usterek
    12.6. Układy wtrysku benzyny – zarys rozwoju
    12.6.1. Ciągły wielopunktow pośredni wtrysk benzyny sterowany mechanicznie (układ K-Jetronic)
    12.6.1.1. Opis funkcji i części składowych układu
    12.6.1.2. Elementy składowe i ich funkcje
    12.6.1.3. Dodatkowe elementy układu sterowane elektrycznie
    12.6.1.4. Schemat elektryczny
    12.6.1.5. Układ K-Jetronic z regulacją lambda
    12.6.2. Ciągły wielopunktowy pośredni wtrysk benzyny sterowany elektronicznie (układ KE-Jetronic)
    12.6.2.1. Sygnały wejściowe i ich znaczenie dla sterowania elektronicznego
    12.6.2.2. Regulacja dawki wtrysku przez elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia
    12.6.3. Przerywany wielopunktowy pośredni wtrysk benzyny (układ L-Jetronic)
    12.6.3.1. Ogólny opis działania układu
    12.6.3.2. Elementy składowe i ich funkcje
    12.6.3.3. Funkcje sterownika
    12.6.3.4. Ogólny schemat elektryczny układu
    12.6.4. Jednopunktowy pośredni wtrysk benzyny sterowany elektronicznie (układ Mono-Jetronic)
    12.6.4.1. Obwód zasilania paliwem
    12.6.4.2. Sygnały wejściowe do ustalenia warunków eksploatacji
    12.6.4.3. Działanie sterownika, sygnały wyjściowe
    12.7. Regulacja lambda
    12.7.1. Adaptacja składu mieszanki
    12.7.2. Napięciowa sonda lambda
    12.7.3. Rezystancyjna sonda lambda z wkładem z dwutlenku tytanu
    12.7.4. Planarna sonda lambda
    12.7.5. Szerokopasmowa planarna sonda lambda
    12.8. Elektronicznie sterowane układy wtryskowe silników wysokoprężnych
    12.8.1. Ogólny opis układu
    12.8.2. Sygnały wejściowe i ich wpływ na działanie układu
    12.8.3. Elektronicznie sterowane pompy wtryskowe i pozostałe sygnały wyjściowe wykorzystywane we wtrysku pośrednim
    12.8.4. Elektronicznie sterowane promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe wykorzystywane we wtrysku bezpośrednim
    12.8.5. Układy z pompowtryskiwaczami (UIS) i indywidualnymi pompami wtryskowymi (UPS) wykorzystywane we wtrysku bezpośrednim
    13. ELEKTRONICZNE STEROWANIE SKRZYNKĄ BIEGÓW
    13.1. Ogólny opis układu
    13.2. Elektrohydrauliczne sterowanie stopniową automatyczną skrzynką biegów
    13.3. Bezstopniowa automatyczna skrzynka biegów
    13.4. Zautomatyzowana stopniowa skrzynka biegów i dwusprzęgłowa skrzynka biegów
    13.4.1. Zautomatyzowana stopniowa skrzynka biegów
    13.4.2. Dwusprzęgłowa skrzynka biegów
    14. NAPĘDY ELEKTRYCZNE I ZELEKTRYFIKOWANE
    14.1. Wiadomości wstępne
    14.2. Napęd elektryczny
    14.2.1. Elementy składowe i sieć pokładowa samochodu elektrycznego
    14.2.2. Silniki elektryczne
    14.2.3. Układy sterowania i elektroniki mocy
    14.2.4. Bateria wysokonapięciowa
    14.2.5. Ogrzewanie i chłodzenie
    14.2.6. Odzyskiwanie energii podczas hamowania
    14.2.7. Ładowanie
    14.2.7.1. Rodzaje ładowania
    14.2.7.2. Wtyczki i gniazda do ładowania
    14.2.7.3. Sterowanie ładowaniem oraz komunikacja wewnątrz pojazdu i z pojazdem
    14.2.7.4. Bezpieczeństwo
    14.2.8. Samochody elektryczne o wydłużonym zasięgu
    14.3. Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa podczas obsługi układów wysokiego napięcia
    14.3.1. Oznaczenia ostrzegawcze
    14.3.2. Wymagania dotyczące kwalifikacji umożliwiających obsługę układów wysokiego napięcia
    14.3.3. Zasady bezpieczeństwa i techniczne środki ochronne
    14.3.3.1. Bezpieczeństwo elektryczne pojazdów wyposażonych w układy wysokiego napięcia
    14.3.3.2. Sposób postępowania podczas obsługi pojazdów wyposażonych w układy wysokiego napięcia
    14.3.3.3. Ogólne wskazówki dotyczące obsługi pojazdów wyposażonych w układy wysokiego napięcia
    14.4. Napęd hybrydowy
    14.4.1. Rodzaje i odmiany układów hybrydowych
    14.4.1.1. Mikrohybryda
    14.4.1.2. Niepełna hybryda
    14.4.1.3. Pełna hybryda (HEV) i pełna hybryda ładowana z sieci elektrycznej (PHEV)
    14.4.2. Toyota Prius jako przykład napędu hybrydowego o rozdzielonej mocy
    14.4.3. Równoległy napęd hybrydowy
    14.5. Napęd wykorzystujący ogniwa paliwowe
    14.6. Badania pojazdów zelektryfikowanych wg cykli jezdnych NEDC i WLTP
    15. UKŁADY REGULACJI DYNAMIKI JAZDY
    15.1. Układ stabilizacji toru jazdy
    15.1.1. Układ przeciwblokujący ABS
    15.1.1.1. Podstawowe funkcje i ogólna budowa układu ABS
    15.1.1.2. Czujniki prędkości obrotowej kół
    15.1.1.3. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2
    15.1.2. Układ przeciwpoślizgowy ASR
    15.1.3. Układ stabilizacji toru jazdy
    15.1.4. Sygnały wejściowe i wyjściowe
    15.2. Regulowane blokady mechanizmu różnicowego
    15.2.1. Sygnały wejściowe i wyjściowe w sterowniku
    15.2.2. Blokady elektrohydrauliczna i elektromagnetyczna
    15.2.3. Schemat połączeń elektrycznych blokady mechanizmu różnicowego
    15.3. Elektroniczna regulacja tłumienia amortyzatorów
    15.4. Starsze rozwiązania układów regulacji dynamiki jazdy
    15.4.1. Zamknięty układ przeciwblokujący z zaworami elektromagnetycznymi 3/3
    15.4.2. Otwarty układ przeciwblokujący z zaworami elektromagnetycznymi 2/2
    15.4.3. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 3/3
    15.4.4. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 – schemat połączeń
    16. OŚWIETLENIE
    16.1. Oświetlenie przednie
    16.1.1. Połączenia i funkcje układu matrycowych reflektorów LED
    16.1.2. Elementy składowe i funkcje oświetlenia przedniego
    16.2. Oświetlenie tylne
    16.3. Oświetlenie wnętrza
    16.4. Wskazówki obsługowe i podstawowe pojęcia dotyczące oświetlenia
    17. ELEKTRONICZNE WSPOMAGANIE PARKOWANIA
    17.1. Sposób działania elektronicznego układu wspomagania parkowania
    17.2. Kamera cofania
    17.3. Asystent parkowania
    17.4. Parkowanie zdalne
    18. UKŁADY BEZPIECZEŃSTWA BIERNEGO
    18.1. Budowa współczesnych układów bezpieczeństwa biernego
    18.2. Czołowe poduszki gazowe
    18.3. Boczne poduszki gazowe
    18.4. Kurtyny gazowe
    18.5. Poduszki gazowe chroniące kolana
    18.6. Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa
    18.7. Pas bezpieczeństwa zintegrowany z poduszką gazową
    18.8. Aktywne zagłówki
    18.9. Kompaktowa poduszka gazowa
    18.10. Układ ochrony pieszych
    18.11. Nadzorowanie układu i przepisy bezpieczeństwa
    19. ELEKTRONICZNE UKŁADY KOMFORTU I ZABEZPIECZENIA POJAZDU
    19.1. Sterowanie ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją
    19.1.1. Opis działania i budowa układu
    19.1.2. Zasada działania klimatyzacji
    19.1.3. Sygnały wejściowe i wyjściowe oraz sposób ich oddziaływania
    19.1.4. Schemat połączeń
    19.1.5. Zalecenia i przepisy bezpieczeństwa
    19.1.6. Obsługa klimatyzacji (opróżnianie, napełnianie, konserwacja i wykrywanie przecieków)
    19.2. Dodatkowe układy ogrzewania
    19.2.1. Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych
    19.2.1.1. Ogrzewanie elektryczne w samochodzie elektrycznym i hybrydowym
    19.2.1.2. Nagrzewnica spalinowa i ogrzewanie postojowe
    19.2.2. Działanie nagrzewnicy spalinowej
    19.2.3. Wskazówki dotyczące montażu nagrzewnicy spalinowej i przepisy prawne
    19.2.4. Diagnozowanie i schemat elektryczny ogrzewania postojowego
    19.3. Zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą
    19.3.1. Centralne blokowanie drzwi
    19.3.2. Elektroniczna blokada silnika (immobilizer)
    19.3.3. Instalacja alarmowa
    19.3.3.1. Opis układu i konieczność jego stosowania
    19.3.3.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe
    19.3.4. Rozwój układów zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą
    19.3.4.1. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami pneumatycznymi
    19.3.4.2. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami elektrycznymi
    19.3.4.3. Montaż immobilizera w samochodzie niezabezpieczonym fabrycznie
    19.4. Układy kontroli ciśnienia w oponach
    19.4.1. Układy pośredniego pomiaru ciśnienia w oponach
    19.4.2. Układy bezpośredniego pomiaru ciśnienia w oponach
    20. ZINTEGROWANE UKŁADY INFORMACYJNE I WSPOMAGAJĄCE KIEROWCĘ (ASYSTENCI)
    20.1. Wiadomości ogólne o układach informacyjnych kierowcy
    20.2. Wprowadzanie poleceń i sygnały wejściowe
    20.3. Komunikaty i odtwarzanie
    20.4. Układy nawigacji satelitarnej
    20.4.1. Wiadomości wstępne
    20.4.2. Ustalanie pozycji i obliczanie trasy
    20.4.3. Budowa samochodowego układu nawigacji GPS
    20.4.4. Możliwe funkcje
    20.4.5. Najczęstsze usterki i ich przyczyny
    20.5. Układy wspomagające kierowcę (asystenci)
    20.5.1. Czujniki i współzależności między układami
    20.5.2. Ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu, asystent martwego pola, ostrzeganie przed kolizją boczną, asystenci utrzymania pasa ruchu i aktywnej zmiany pasa ruchu
    20.5.3. Asystent monitorowania skupienia kierowcy i asystent aktywnego awaryjnego zatrzymania
    20.5.4. Asystent zapobiegania kolizji, asystent skrzyżowania, asystent omijania i układ pre-safe
    20.5.5. Rozpoznawanie znaków drogowych, ostrzeganie przed wjazdem pod prąd, ostrzeganie przed pierwszeństwem przejazdu, wykrywanie pieszych
    20.5.6. Asystent widzenia nocnego
    20.5.7. Ograniczenia układów wspomagających kierowcę, wskazówki i poszukiwanie usterek
    21. JAZDA AUTONOMICZNA
    21.1. Poziomy jazdy autonomicznej
    21.2. Czujniki, mapy i oprogramowanie
    21.3. Złożoność problematyki jazdy autonomicznej
    22. TELEFON I TELEMATYKA
    22.1. Współczesne systemy telefoniczne
    22.2. Funkcje telefonu i telematyki
    22.2.1. Funkcje telefonu
    22.2.2. Telematyka komunikacyjna
    22.2.3. Funkcja powiadamiania ratunkowego
    22.2.4. Usługi sieciowe
    22.2.5. Funkcje telematyczne specyficzne dla pojazdów
    22.3. Podstawy działania telefonii komórkowej
    22.4. Historyczny rozwój telefonii samochodowej
    22.4.1. Informacje ogólne
    22.4.2. Telefony montowane na stałe i wersje przenośne w samochodach – koniec lat 90. XX wieku
    22.4.3. Telefon komórkowy montowany jako wyposażenie dodatkowe – stan z początku lat 2000
    22.4.4. Telefon zamontowany na stałe, zintegrowany z układem informacji kierowcy – stan z początku lat 2000
    22.4.4. Telefon w technologii Bluetooth zintegrowany z układem informacyjnym kierowcy – stan z lat 2005–2011
Liczba szt.

Cena: 199.00 zł

Książki autora

Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych.
Herner Anton , Riehl Hans-Jürgen
nakład wyczerpany
Mechatroniczne systemy pojazdów samochodowych
Herner Anton , Riehl Hans-Jürgen
199.00 zł