Opis
Podręcznik fachowy, odzwierciedlający współczesny stan rozwoju techniki motoryzacyjnej, zaprezentowany w przystępny sposób, uwzględniający aspekty praktyczne. Zawiera podstawy budowy i działania oraz wskazówki dotyczące obsługi podzespołów, zespołów i układów wchodzących w skład mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych. Stanowi kompleksowe kompendium wiedzy, bardzo bogato zilustrowane najnowszymi rozwiązaniami wykorzystywanymi we współczesnych pojazdach samochodowych.
Jest napisanym od nowa znacznie rozszerzonym odpowiednikiem wielokrotnie wznawianej przez WKŁ (15 wydań) książki tych samych autorów pt. „Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych”, wzbogaconym m.in. o pokładowe sieci elektryczne i zarządzanie energią elektryczną, napędy elektryczne i zelektryfikowane, zintegrowane układy informacyjne i wspomagające kieroowcę oraz jazdę autonomiczną.
Odbiorcy: studenci wyższych uczelni o kierunku samochodowym, uczniowie techników i szkół branżowych I i II stopnia o profilu samochodowym i pokrewnych oraz wszyscy zainteresowani elektrycznymi i elektronicznymi układami współczesnych pojazdów samochodowych.
Spis treści
Wstęp
1.
PODSTAWOWE POJĘCIA ELEKTRYCZNE
1.1. Budowa atomu
1.2. Napięcie
1.3. Prąd
1.4. Rezystancja
1.5. Możliwości wytwarzania
napięcia
1.6. Skutki działania prądu
elektrycznego
1.7. Zasady bezpieczeństwa
1.7.1. Oddziaływanie prądu
elektrycznego na człowieka
1.7.2. Uszkodzenie nerwów
1.7.3. Oślepienie
1.7.4. Oparzenie
1.7.5. Uderzenia i przecięcia
1.7.6. Pierwsza pomoc przy
porażeniu prądem
1.8. Rodzaje napięcia
2.
SCHEMATY POŁĄCZEŃ ELEKTRYCZNYCH
2.1. Części składowe i budowa
obwodu elektrycznego
2.2. Symbole graficzne
2.3. Schematy połączeń
2.3.1. Podział schematów połączeń
2.3.2. Schemat ideowy
2.3.3. Rozróżnienie pod względem
rozmieszczenia symboli graficznych
2.4. Oznaczenia urządzeń
elektrycznych
2.5. Oznaczenia zacisków na
schematach połączeń elektrycznych
2.6. Kolory przewodów na schematach
połączeń elektrycznych
2.7. Schemat montażowy
2.8. Analiza schematów połączeń
elektrycznych
2.9. Architektura układów
elektrycznych współczesnych samochodów
2.10. Miejsce zamontowania
elementów w samochodzie
3.
POMIARY MIERNIKIEM UNIWERSALNYM
3.1. Rodzaje mierników
uniwersalnych
3.2. Oznaczenia na uniwersalnych
miernikach analogowych
3.3. Oznaczenia na uniwersalnych
miernikach cyfrowych
3.4. Zakresy tolerancji mierników
uniwersalnych
3.4.1. Uniwersalne mierniki
analogowe
3.4.2. Uniwersalne mierniki cyfrowe
3.4.3. Wielokrotności i
podwielokrotności jednostek
3.5. Poszukiwanie usterek za pomocą
woltomierza
3.6. Poszukiwanie usterek za pomocą
amperomierza
3.7. Poszukiwanie usterek za pomocą
pomiaru rezystancji
3.8. Pomiary bardzo małych i bardzo
dużych rezystancji
3.9. Praca z programami do
poszukiwania usterek
4.
PODSTAWY ELEKTROTECHNIKI
4.1. Prawo Ohma
4.2. Mechaniczna praca, energia i
moc
4.3. Elektryczna praca, energia i
moc
4.4. Straty napięcia
4.4.1. Napięcie w zamkniętym
obwodzie elektrycznym
4.4.2. Napięcie w otwartym obwodzie
elektrycznym
4.4.3. Wpływ dodatkowych
odbiorników na spadek napięcia w przewodach doprowadzających
4.5. Rezystywność przewodnika
4.6. Połączenia szeregowe i
równoległe
4.6.1. Połączenie szeregowe
4.6.2. Połączenie równoległe
4.6.3. Podsumowanie
4.7. Obwody mieszane
4.7.1. Rozszerzone połączenie
szeregowe
4.7.2. Rozszerzone połączenie
równoległe
4.8. Dzielnik napięcia,
potencjometr
4.8.1. Nieobciążony dzielnik
napięcia
4.8.2. Obciążony dzielnik napięcia
4.9. Kondensator
4.9.1. Kondensator jako magazyn
ładunków elektrycznych
4.9.1.1. Budowa
4.9.1.2. Zasada działania
4.9.1.3. Kierunek przepływu prądu i
jednostki pojemności
4.9.1.4. Czas ładowania i rozładowania kondensatora
4.9.1.5. Rodzaje kondensatorów i
ich oznaczanie na schematach
4.9.1.6. Połączenie szeregowe i
równoległe kondensatorów
4.9.2. Kondensator jako magazyn
ładunków elektrycznych w samochodzie
4.9.2.1. Kondensator do wygładzania
napięcia w samochodzie
4.9.2.2. Kondensatory w sterowniku
poduszki gazowej
4.9.2.3. Kondensatory w obwodzie
pośrednim samochodów elektrycznych
4.9.2.4. Wzmacniacze dźwięku
4.9.2.5. Samochody z systemami
start-stop
4.9.3. Kondensator w obwodzie prądu
przemiennego
4.10. Indukcyjność
4.10.1. Magnetyzm
4.10.2. Ziemia jako magnes
4.10.3. Pole magnetyczne
przewodnika z prądem
4.11. Indukcja magnetyczna
4.11.1. Indukcja ruchu
4.11.2. Indukcja spoczynkowa
4.12. Cewka
4.12.1. Samoindukcja po włączeniu
cewki
4.12.2. Samoindukcja po odłączeniu
cewki
4.12.3. Kompatybilność
elektromagnetyczna
4.12.4. Zastosowania w samochodzie
4.13. Przekaźniki
4.13.1. Zasada działania
przekaźnika
4.13.2. Rodzaje przekaźników
samochodowych
4.13.3. Zasada działania kontaktronu
4.13.4. Przykłady zastosowania
kontaktronów w samochodzie
4.13.5. Poszukiwanie usterek
przekaźników
4.13.6. Styczniki w samochodach
elektrycznych
4.14. Silniki elektryczne i
prądnice
4.14.1. Zasada działania silnika
elektrycznego
4.14.2. Zasada działania prądnicy
4.14.3. Rodzaje maszyn
elektrycznych
4.14.3.1. Maszyny prądu stałego
obcowzbudne
4.14.3.2. Maszyny prądu stałego z
magnesami stałymi
4.14.3.3. Maszyny prądu
przemiennego – prądnice
4.14.3.4. Maszyny asynchroniczne
prądu przemiennego
4.14.3.5. Maszyny synchroniczne
prądu przemiennego
4.14.3.6. Maszyny prądu
przemiennego – silnik reluktancyjny
4.14.3.7. Oznaczenie i
charakterystyka maszyn elektrycznych
4.14.3.8. Silniki prądu
przemiennego używane do napędu samochodów elektrycznych
5.
PODSTAWOWE ELEMENTY ELEKTRONICZNE
5.1. Dioda
5.1.1. Dioda jako zawór elektryczny
5.1.2. Sprawdzanie diody
5.1.3. Zastosowanie diody do
prostowania prądów przemiennych
5.1.3.1. Prostowanie jednopołówkowe
5.1.3.2. Prostowanie dwupołówkowe
mostkowe
5.1.3.3. Prostowanie dwupołówkowe z
wygładzaniem
5.1.4. Układ mostkowy w prądnicy
trójfazowej
5.1.5. Dioda do rozłączania obwodu
elektrycznego
5.1.6. Dioda do ograniczania
napięcia wzbudzenia
5.1.7. Oznaczanie diod
5.2. Dioda Zenera
5.2.1. Właściwości diody Zenera
5.2.2. Dioda Zenera w przekaźniku
ochrony przepięciowej
5.2.3. Dioda Zenera do stabilizacji
napięcia
5.2.4. Dioda Zenera do ograniczania
zakresu (zerowanie)
5.2.5. Dioda Zenera jako dioda
prostująca w prądnicy trójfazowej
5.3. Tranzystory bipolarne
5.3.1. Zasada działania tranzystora
bipolarnego
5.3.2. Porównanie tranzystora
bipolarnego z przekaźnikiem
5.3.3. Tranzystor bipolarny jako
wzmacniacz
5.4. Tranzystory polowe FET i
MOSFET
5.4.1. Zasada działania tranzystora
polowego
5.4.2. Porównanie własności
tranzystorów bipolarnego i polowego
5.5. Tranzystor bipolarny z
izolowaną bramką IGBT
5.6. Współczynnik wypełnienia
impulsu
6.
POMIARY OSCYLOSKOPEM
6.1. Zasada działania oscyloskopu
6.2. Podłączanie oscyloskopu
6.3. Ustawienia oscyloskopu
6.3.1. Oś czasu
6.3.2. Oś napięcia
6.3.3. Inne napisy na osi czasu i
napięcia
6.3.4. Impuls wyzwalający
6.3.4.1. Poziom impulsu
wyzwalającego
6.3.4.2. Zbocze impulsu
wyzwalającego
6.3.4.3. Przesunięcie osi czasu
6.3.5. Sprzężenie DC/AC
6.4. Podstawowe pojęcia dotyczące
obrazu na oscyloskopie
6.4.1. Okres
6.4.2. Częstotliwość
6.4.3. Szerokość impulsu
6.4.4. Współczynnik wypełnienia
impulsu
6.5. Porównanie oscyloskopu z
miernikiem uniwersalnym
6.5.1. Napięcie prostokątne
6.5.2. Napięcie przemienne
6.5.3. Napięcie mieszane
7.
PODSTAWY CYFROWEJ TRANSMISJI SYGNAŁÓW
7.1. Analiza systemowa i schematy
przepływu sygnałów
7.1.1. Analiza funkcjonalna
7.1.2. Samochód jako system
7.1.3. Schemat przepływu sygnałów
7.2. Podstawy techniki cyfrowej
7.2.1. Schemat przepływu sygnałów
7.2.2. Zasada transmisji analogowej
7.2.3. Logika podstawowych połączeń
cyfrowych
7.2.4. Układ logiczny jako człon
przetwarzający dane
7.2.4.1. Poziomy sygnałów
7.2.4.2. Poziomy sygnałów w
samochodzie
7.2.5. Bramki logiczne
7.2.6. System dwójkowy (binarny)
7.3. Transmisja danych w
samochodzie
7.3.1. Przykład przekształcania
sygnałów analogowych w cyfrowe
7.3.2. Przetwarzanie informacji w
sterowniku
7.3.3. Przetwornik
analogowo-cyfrowy
7.3.4. Połączenia wtykowe słabym
punktem układu
7.3.5. Autodiagnoza
7.4. Magistrale transmisji danych
7.4.1. Rozwój układów
elektronicznych
7.4.2. Konieczność stosowania
magistral transmisji danych
7.4.3. Przegląd magistral
transmisji danych
7.4.4. Magistrala CAN
7.4.4.1. Napięcia na magistrali CAN
B
7.4.4.2. Napięcia na magistrali CAN C
7.4.4.3. Wpływ napięć zakłócających
na magistralę CAN
7.4.4.4. Terminatory (rezystory dopasowujące)
7.4.4.5. Wykrywanie usterek
magistrali CAN
7.4.4.6. Magistrala CAN FD
7.4.5. Magistrala LIN
7.4.6. Optyczne sieci transmisji
danych
7.4.6.1. Transmisja sygnałów
światłowodem
7.4.6.2. Porównanie optycznej i
przewodowej transmisji danych
7.4.6.3. Magistrala MOST
7.4.7. Sieć Bluetooth
7.4.8. Magistrala FlexRay
7.4.8.1. Porównanie magistrali CAN
i FlexRay
7.4.8.2. Zachowanie się sieci
FlexRay podczas awarii
7.4.9. Dostęp do sieci Ethernet
7.4.10. Programowanie, kodowanie,
personalizacja, indywidualizacja
8.
STEROWANIE I REGULACJA
8.1. Różnica pomiędzy sterowaniem i
regulacją
8.1.1. Łańcuch sterowania
8.1.2. Obwód regulacji
8.2. Sterowanie
8.2.1. Definicja sterowania
8.2.2. Ogniwa łańcucha sterowania
8.2.3. Wielkości wejściowe i
wyjściowe łańcucha sterowania
8.2.4. Rodzaje sterowania w
zależności od sygnału
8.2.5. Rodzaje sterowania w
zależności od sposobu przetwarzania sygnału
8.3. Regulacja
8.3.1. Człowiek jako regulator w
obwodzie regulacji
8.3.2. Definicja regulacji
8.3.3. Schemat blokowy obwodu
regulacji
8.3.4. Elementy składowe obwodu
regulacji
8.3.5. Stany przejściowe
8.4. Adaptacyjne układy regulacji
8.4.1. Przykład – regulacja lambda
8.4.2. Inne przykłady
8.4.3. Problemy diagnostyczne wynikające
z adaptacji
9.
CZUJNIKI I ELEMENTY WYKONAWCZE
9.1. Porównanie człowieka i maszyny
9.2. Zadania czujników i elementów
wykonawczych
9.3. Podstawy fizyczne
9.3.1. Fale
9.3.2. Dźwięk jako fala mechaniczna
9.3.3. Światło
9.4. Wymagania dotyczące czujników
i elementów wykonawczych w pojazdach samochodowych
9.5. Włączniki mechaniczne i
elektryczne
9.5.1. Włączniki mechaniczne
9.5.2. Włączniki elektryczne:
pomiar poziomu cieczy
9.5.3. Potencjometr
9.6. Czujniki magnetyczne
9.6.1. Czujniki indukcyjne
9.6.2. Czujniki Halla
9.6.3. Czujniki
magnetorezystancyjne
9.6.4. Zasada transformatora
9.6.5. Czujnik przemieszczenia PLCD
9.6.6. Czujnik położenia wirnika
9.6.7. Czujnik położenia wirnika
elektrycznego silnika trakcyjnego
9.7. Magnetyczne elementy wykonawcze
9.7.1. Elektromagnes
9.7.2. Silnik elektryczny
9.7.3. Amortyzatory o zmiennym
tłumieniu (Magnetic Ride)
9.8. Kontaktrony
9.9. Efekty piezoelektryczny i
piezorezystywny
9.9.1. Efekt piezoelektryczny
9.9.2. Efekt piezorezystancyjny
9.10. Piezoelektryczne elementy
wykonawcze
9.11. Czujniki pojemnościowe
9.12. Czujniki temperatury
9.12.1. Termistor PTC
9.12.2. Termistor NTC
9.12.3. Ogrzewanie przewodu
9.13. Termoogniwo
9.14. Czujniki świetlne
9.14.1. Fotorezystor
9.14.2. Fotodioda
9.14.3. Świetlne elementy
wykonawcze
9.14.4. Wyświetlacze
ciekłokrystaliczne (LCD)
9.15. Czujniki radarowe
9.15.1. Bezpośredni pomiar czasu
przebiegu sygnału
9.15.2. Pośredni pomiar czasu
przebiegu sygnału
9.15.3. Efekt Dopplera
9.15.4. Wykrywanie prędkości
poprzedzającego samochodu i odległości od niego
9.15.5. Wykrywanie położenia
poprzedzającego samochodu
9.15.6. Realizacja techniczna
9.15.7. Czujniki lidarowe
9.15.8. Porównanie własności
różnych rodzajów czujników
9.16. Czujniki gazów
9.16.1. Sondy lambda
9.16.2. Czujnik cząstek stałych
9.16.3. Czujnik tlenków azotu
9.16.4. Czujnik jakości powietrza
10.
SYSTEMY TRANSMISJI DANYCH
10.1. Przykład topologii sieci
transmisji danych
10.2. Rozwój układów
elektronicznych i konieczność stosowania sieci transmisji danych
10.3. Podstawowe pojęcia dotyczące
systemów transmisji danych
10.4. Magistrala CAN
10.4.1. Transmisja sygnałów
10.4.2. Format komunikatu
10.4.3. Diagnostyka
10.4.4. Magistrala CAN FD
10.5. Magistrala LIN
10.6. Optyczne sieci transmisji
danych
10.6.1. Przesyłanie sygnałów światłowodami
10.6.2. Magistrala MOST
10.6.3. Diagnostyka magistrali MOST
10.6.4. Magistrala Byteflight
10.7. Sieć Bluetooth
10.8. Magistrala FlexRay
10.9. Sieć Ethernet w pojazdach
samochodowych
10.10. Odczytywanie schematu sieci
transmisji danych w samochodzie
10.11. Programowanie, kodowanie,
personalizacja i indywidualizacja
11.
POKŁADOWE SIECI ELEKTRYCZNE I ZARZĄDZANIE ENERGIĄ ELEKTRYCZNĄ
11.1. Pokładowe sieci elektryczne
11.1.1. Dwunastowoltowa sieć
pokładowa z jednym akumulatorem
11.1.2. Jednonapięciowa sieć
pokładowa z dwoma akumulatorami
11.1.3. Dwunapięciowa sieć
pokładowa z podsiecią 48-woltową
11.2. Zarządzanie energią
elektryczną
11.3. Elementy składowe pokładowej
sieci elektrycznej
11.3.1. Czujnik stanu akumulatora
11.3.2. Prądnice w samochodach
11.3.3. Aktualne tendencje
rozwojowe (prądnicorozrusznik)
11.3.4. Akumulatory
12.
ELEKTRONICZNE STEROWANIE SILNIKAMI SPALINOWYMI
12.1. Elektroniczne sterowanie
silnikiem benzynowym z wtryskiem bezpośrednim
12.1.1. Cyfrowy układ sterowania silnikiem
benzynowym z wtryskiem bezpośrednim
12.1.2. Sygnały wejściowe i
wyjściowe
12.2. Elektroniczne sterowanie
silnikiem wysokoprężnym z wtryskiem bezpośrednim
12.2.1. Zasobnikowy układ wtryskowy
Common Rail silników wysokoprężnych
12.2.2. Sposoby poprawy czystości
spalin w silnikach wysokoprężnych
12.3. Diagnostyka pokładowa EOBD
12.4. Alternatywne napędy gazowe
12.4.1. Wprowadzenie
12.4.2. Samochodowa instalacja
gazowa CNG
12.4.3. Samochodowe instalacje gazowe LPG
12.4.4. Regulacje prawne
12.5. Elektroniczne układy
zapłonowe – zarys rozwoju
12.5.1. Bezstykowe sterowanie
zapłonem
12.5.1.1. Indukcyjne wyzwalanie
sygnału w zapłonie tranzystorowym
12.5.1.2. Wyzwalanie sygnału przez
czujnik Halla w zapłonie tranzystorowym
12.5.1.3. Wykrywanie usterek
zapłonu sterowanego bezstykowo
12.5.2. Elektroniczny zapłon
rozdzielaczowi
12.5.2.1. Schemat funkcjonalny z
wejściami i wyjściami sterownika
12.5.2.2. Sygnały wejściowe
elektronicznego zapłonu rozdzielaczowego
12.5.2.3. Sygnały wyjściowe oraz
wskazówki do wykrywania usterek
12.5.3. Zapłon całkowicie
elektroniczny
12.5.3.1. Budowa i zalety
statycznego rozdziału wysokiego napięcia
12.5.3.2. Statyczny rozdział
wysokiego napięcia z cewkami dwubiegunowymi
12.5.3.3. Informacja zwrotna o
prądzie zapłonu w układzie ze statycznym rozdziałem wysokiego napięcia
12.5.3.4. Wskazówki dotyczące
wykrywania usterek
12.6. Układy wtrysku benzyny –
zarys rozwoju
12.6.1. Ciągły wielopunktow pośredni wtrysk benzyny sterowany mechanicznie
(układ K-Jetronic)
12.6.1.1. Opis funkcji i części
składowych układu
12.6.1.2. Elementy składowe i ich
funkcje
12.6.1.3. Dodatkowe elementy układu
sterowane elektrycznie
12.6.1.4. Schemat elektryczny
12.6.1.5. Układ K-Jetronic z
regulacją lambda
12.6.2. Ciągły wielopunktowy pośredni wtrysk benzyny sterowany
elektronicznie (układ KE-Jetronic)
12.6.2.1. Sygnały wejściowe i ich
znaczenie dla sterowania elektronicznego
12.6.2.2. Regulacja dawki wtrysku
przez elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia
12.6.3. Przerywany wielopunktowy pośredni
wtrysk benzyny (układ L-Jetronic)
12.6.3.1. Ogólny opis działania
układu
12.6.3.2. Elementy składowe i ich
funkcje
12.6.3.3. Funkcje sterownika
12.6.3.4. Ogólny schemat
elektryczny układu
12.6.4. Jednopunktowy pośredni
wtrysk benzyny sterowany elektronicznie (układ Mono-Jetronic)
12.6.4.1. Obwód zasilania paliwem
12.6.4.2. Sygnały wejściowe do
ustalenia warunków eksploatacji
12.6.4.3. Działanie sterownika,
sygnały wyjściowe
12.7. Regulacja lambda
12.7.1. Adaptacja składu mieszanki
12.7.2. Napięciowa sonda lambda
12.7.3. Rezystancyjna sonda lambda
z wkładem z dwutlenku tytanu
12.7.4. Planarna sonda lambda
12.7.5. Szerokopasmowa planarna
sonda lambda
12.8. Elektronicznie sterowane
układy wtryskowe silników wysokoprężnych
12.8.1. Ogólny opis układu
12.8.2. Sygnały wejściowe i ich
wpływ na działanie układu
12.8.3. Elektronicznie sterowane
pompy wtryskowe i pozostałe sygnały wyjściowe wykorzystywane we wtrysku
pośrednim
12.8.4. Elektronicznie sterowane promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe
wykorzystywane we wtrysku bezpośrednim
12.8.5. Układy z pompowtryskiwaczami (UIS) i indywidualnymi pompami
wtryskowymi (UPS) wykorzystywane we wtrysku bezpośrednim
13.
ELEKTRONICZNE STEROWANIE SKRZYNKĄ BIEGÓW
13.1. Ogólny opis układu
13.2. Elektrohydrauliczne
sterowanie stopniową automatyczną skrzynką biegów
13.3. Bezstopniowa automatyczna
skrzynka biegów
13.4. Zautomatyzowana stopniowa
skrzynka biegów i dwusprzęgłowa skrzynka biegów
13.4.1. Zautomatyzowana stopniowa skrzynka biegów
13.4.2. Dwusprzęgłowa skrzynka biegów
14.
NAPĘDY ELEKTRYCZNE I ZELEKTRYFIKOWANE
14.1. Wiadomości wstępne
14.2. Napęd elektryczny
14.2.1. Elementy składowe i sieć
pokładowa samochodu elektrycznego
14.2.2. Silniki elektryczne
14.2.3. Układy sterowania i elektroniki
mocy
14.2.4. Bateria wysokonapięciowa
14.2.5. Ogrzewanie i chłodzenie
14.2.6. Odzyskiwanie energii
podczas hamowania
14.2.7. Ładowanie
14.2.7.1. Rodzaje ładowania
14.2.7.2. Wtyczki i gniazda do
ładowania
14.2.7.3. Sterowanie ładowaniem
oraz komunikacja wewnątrz pojazdu i z pojazdem
14.2.7.4. Bezpieczeństwo
14.2.8. Samochody elektryczne o wydłużonym zasięgu
14.3. Wskazówki dotyczące
bezpieczeństwa podczas obsługi układów wysokiego napięcia
14.3.1. Oznaczenia ostrzegawcze
14.3.2. Wymagania dotyczące kwalifikacji
umożliwiających obsługę układów wysokiego napięcia
14.3.3. Zasady bezpieczeństwa i
techniczne środki ochronne
14.3.3.1. Bezpieczeństwo
elektryczne pojazdów wyposażonych w układy wysokiego napięcia
14.3.3.2. Sposób postępowania
podczas obsługi pojazdów wyposażonych w układy wysokiego napięcia
14.3.3.3. Ogólne wskazówki
dotyczące obsługi pojazdów wyposażonych w układy wysokiego napięcia
14.4. Napęd hybrydowy
14.4.1. Rodzaje i odmiany układów hybrydowych
14.4.1.1. Mikrohybryda
14.4.1.2. Niepełna hybryda
14.4.1.3. Pełna hybryda (HEV) i
pełna hybryda ładowana z sieci elektrycznej (PHEV)
14.4.2. Toyota Prius jako przykład napędu hybrydowego o rozdzielonej mocy
14.4.3. Równoległy napęd hybrydowy
14.5. Napęd wykorzystujący ogniwa
paliwowe
14.6. Badania pojazdów
zelektryfikowanych wg cykli jezdnych NEDC i WLTP
15.
UKŁADY REGULACJI DYNAMIKI JAZDY
15.1. Układ stabilizacji toru jazdy
15.1.1. Układ przeciwblokujący ABS
15.1.1.1. Podstawowe funkcje i
ogólna budowa układu ABS
15.1.1.2. Czujniki prędkości obrotowej
kół
15.1.1.3. Układ zamknięty z
zaworami elektromagnetycznymi 2/2
15.1.2. Układ przeciwpoślizgowy ASR
15.1.3. Układ stabilizacji toru jazdy
15.1.4. Sygnały wejściowe i
wyjściowe
15.2. Regulowane blokady mechanizmu
różnicowego
15.2.1. Sygnały wejściowe i
wyjściowe w sterowniku
15.2.2. Blokady elektrohydrauliczna
i elektromagnetyczna
15.2.3. Schemat połączeń
elektrycznych blokady mechanizmu różnicowego
15.3. Elektroniczna regulacja
tłumienia amortyzatorów
15.4. Starsze rozwiązania układów
regulacji dynamiki jazdy
15.4.1. Zamknięty układ
przeciwblokujący z zaworami elektromagnetycznymi 3/3
15.4.2. Otwarty układ
przeciwblokujący z zaworami elektromagnetycznymi 2/2
15.4.3. Układ przeciwpoślizgowy z
zaworami elektromagnetycznymi 3/3
15.4.4. Układ przeciwpoślizgowy z
zaworami elektromagnetycznymi 2/2 – schemat połączeń
16.
OŚWIETLENIE
16.1. Oświetlenie przednie
16.1.1. Połączenia i funkcje układu matrycowych reflektorów LED
16.1.2. Elementy składowe i funkcje
oświetlenia przedniego
16.2. Oświetlenie tylne
16.3. Oświetlenie wnętrza
16.4. Wskazówki obsługowe i
podstawowe pojęcia dotyczące oświetlenia
17.
ELEKTRONICZNE WSPOMAGANIE PARKOWANIA
17.1. Sposób działania
elektronicznego układu wspomagania parkowania
17.2. Kamera cofania
17.3. Asystent parkowania
17.4. Parkowanie zdalne
18.
UKŁADY BEZPIECZEŃSTWA BIERNEGO
18.1. Budowa współczesnych układów
bezpieczeństwa biernego
18.2. Czołowe poduszki gazowe
18.3. Boczne poduszki gazowe
18.4. Kurtyny gazowe
18.5. Poduszki gazowe chroniące
kolana
18.6. Pirotechniczne napinacze
pasów bezpieczeństwa
18.7. Pas bezpieczeństwa
zintegrowany z poduszką gazową
18.8. Aktywne zagłówki
18.9. Kompaktowa poduszka gazowa
18.10. Układ ochrony pieszych
18.11. Nadzorowanie układu i
przepisy bezpieczeństwa
19.
ELEKTRONICZNE UKŁADY KOMFORTU I ZABEZPIECZENIA POJAZDU
19.1. Sterowanie ogrzewaniem,
wentylacją i klimatyzacją
19.1.1. Opis działania i budowa
układu
19.1.2. Zasada działania klimatyzacji
19.1.3. Sygnały wejściowe i
wyjściowe oraz sposób ich oddziaływania
19.1.4. Schemat połączeń
19.1.5. Zalecenia i przepisy
bezpieczeństwa
19.1.6. Obsługa klimatyzacji
(opróżnianie, napełnianie, konserwacja i wykrywanie przecieków)
19.2. Dodatkowe układy ogrzewania
19.2.1. Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych
19.2.1.1. Ogrzewanie elektryczne w
samochodzie elektrycznym i hybrydowym
19.2.1.2. Nagrzewnica spalinowa i
ogrzewanie postojowe
19.2.2. Działanie nagrzewnicy
spalinowej
19.2.3. Wskazówki dotyczące montażu
nagrzewnicy spalinowej i przepisy prawne
19.2.4. Diagnozowanie i schemat elektryczny ogrzewania postojowego
19.3. Zabezpieczenia pojazdu przed
kradzieżą
19.3.1. Centralne blokowanie drzwi
19.3.2. Elektroniczna blokada
silnika (immobilizer)
19.3.3. Instalacja alarmowa
19.3.3.1. Opis układu i konieczność
jego stosowania
19.3.3.2. Sygnały wejściowe i
wyjściowe
19.3.4. Rozwój układów zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą
19.3.4.1. Centralne blokowanie
drzwi z nastawnikami pneumatycznymi
19.3.4.2. Centralne blokowanie
drzwi z nastawnikami elektrycznymi
19.3.4.3. Montaż immobilizera w
samochodzie niezabezpieczonym fabrycznie
19.4. Układy kontroli ciśnienia w
oponach
19.4.1. Układy pośredniego pomiaru
ciśnienia w oponach
19.4.2. Układy bezpośredniego
pomiaru ciśnienia w oponach
20.
ZINTEGROWANE UKŁADY INFORMACYJNE I WSPOMAGAJĄCE KIEROWCĘ (ASYSTENCI)
20.1. Wiadomości ogólne o układach
informacyjnych kierowcy
20.2. Wprowadzanie poleceń i
sygnały wejściowe
20.3. Komunikaty i odtwarzanie
20.4. Układy nawigacji satelitarnej
20.4.1. Wiadomości wstępne
20.4.2. Ustalanie pozycji i obliczanie
trasy
20.4.3. Budowa samochodowego układu
nawigacji GPS
20.4.4. Możliwe funkcje
20.4.5. Najczęstsze usterki i ich
przyczyny
20.5. Układy wspomagające kierowcę
(asystenci)
20.5.1. Czujniki i współzależności
między układami
20.5.2. Ostrzeganie przed opuszczeniem
pasa ruchu, asystent martwego pola, ostrzeganie przed kolizją boczną, asystenci
utrzymania pasa ruchu i aktywnej zmiany pasa ruchu
20.5.3. Asystent monitorowania
skupienia kierowcy i asystent aktywnego awaryjnego zatrzymania
20.5.4. Asystent zapobiegania kolizji, asystent skrzyżowania, asystent
omijania i układ pre-safe
20.5.5. Rozpoznawanie znaków drogowych, ostrzeganie przed wjazdem pod prąd,
ostrzeganie przed pierwszeństwem przejazdu, wykrywanie pieszych
20.5.6. Asystent widzenia nocnego
20.5.7. Ograniczenia układów wspomagających kierowcę, wskazówki i
poszukiwanie usterek
21.
JAZDA AUTONOMICZNA
21.1. Poziomy jazdy autonomicznej
21.2. Czujniki, mapy i
oprogramowanie
21.3. Złożoność problematyki jazdy
autonomicznej
22.
TELEFON I TELEMATYKA
22.1. Współczesne systemy
telefoniczne
22.2. Funkcje telefonu i telematyki
22.2.1. Funkcje telefonu
22.2.2. Telematyka komunikacyjna
22.2.3. Funkcja powiadamiania ratunkowego
22.2.4. Usługi sieciowe
22.2.5. Funkcje telematyczne specyficzne dla pojazdów
22.3. Podstawy działania telefonii
komórkowej
22.4. Historyczny rozwój telefonii
samochodowej
22.4.1. Informacje ogólne
22.4.2. Telefony montowane na stałe i wersje przenośne w samochodach –
koniec lat 90. XX wieku
22.4.3. Telefon komórkowy montowany jako wyposażenie dodatkowe – stan z
początku lat 2000
22.4.4. Telefon zamontowany na stałe, zintegrowany z układem informacji
kierowcy – stan z początku lat 2000
22.4.4. Telefon w technologii Bluetooth zintegrowany z układem informacyjnym
kierowcy – stan z lat 2005–2011