Opis
Montownie samochodów stanowiły ważny dział polskiego przemysłu motoryzacyjnego w okresie dwudziestolecia międzywojennego. W książce autor opisuje kulisy ich powstania, etapy działalności i program produkcyjny. Opracowanie ma charakter pionierski; przybliża wiele mało znanych faktów z historii krajowej motoryzacji, a niektóre z zawartych w nim ilustracji są publikowane po raz pierwszy. Oprócz zakładów zlokalizowanych w granicach II Rzeczypospolitej uwzględniono także montownię pojazdów Hudson i Essex (Hudsexway), działającą na terenie Wolnego Miasta Gdańska. Cenne uzupełnienie publikacji tworzą zestawione w tabelach dane techniczne opisywanych modeli i informacje statystyczne dotyczące liczby zmontowanych egzemplarzy.
Zbierając materiały do książki, autor sięgał zarówno do źródeł współczesnych – krajowych i zagranicznych, jak i do oryginalnych wydawnictw prasowych, firmowych i reklamowych z epoki.
Publikacja zainteresuje nie tylko liczne grono miłośników polskiej motoryzacji i amatorów samochodów zabytkowych, ale także wszystkie osoby pasjonujące się historią gospodarczą II Rzeczypospolitej.
Spis treści
Od autora /6
Rozdział 1
„Elibor” 1920–1927 /11
Rozdział 2
Towarzystwo Budowy Samochodów „As” 1926–1930 /21
Rozdział 3
Zjednoczone Fabryki Maszyn i Samochodów „Oświęcim-Praga” SA 1929–1938 /33
Rozdział 4
General Motors w Polsce 1928–1931 /43
Rozdział 5
Polskie Towarzystwo Samochodów Citroën 1930–1934 /69
Rozdział 6
Polski Fiat 1932–1935 /77
Rozdział 7
Lilpop, Rau & Loewenstein 1936–1939 /93
Rozdział 8
Zakłady Samochodowe Wspólnoty Interesów SA 1939 /127
Rozdział 9
Montownia poza granicami RP – Hudsexway z Wolnego Miasta Gdańska 1928–1933 /141
Rozdział 10
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „Fablok” SA 1939 /151
Podsumowanie /159
Bibliografia /163
Indeks osób /166
Źródła ilustracji /168