Opis
Fachowy bogato ilustrowany poradnik opisujący podstawy budowy, diagnozowania i obsługi powszechnie stosowanych obecnie sieci transmisji danych wykorzystywanych w elektronicznym wyposażeniu pojazdów samochodowych.
Zawiera:
• klasyfikację samochodowych sieci transmisji danych,
• budowę, działanie i zasady sprawdzania magistrali CAN,
• diagnozowanie magistrali Low-Speed CAN,
• diagnozowanie magistrali High-Speed CAN,
• przykłady wykrywania uszkodzeń magistrali CAN w samochodach,
• budowę, działanie i wykrywanie uszkodzeń magistrali LIN,
• budowę, działanie i wykrywanie uszkodzeń magistrali MOST,
• podstawy sterowania elektrycznego X-by-wire,
• budowę, działanie i wykrywanie uszkodzeń magistrali FlexRay,
• budowę, działanie i zasady sprawdzania bezprzewodowych systemów transmisji danych GSM, Bluetooth i GPS.
Praktyczne wykrywanie usterek i uszkodzeń opisano na przykładzie samochodów: Audi A4, A5, A7 i A8, Isuzu D-Max, Mercedes-Benz klasy C typu W 203 i W 204, Volkswagen Touran.
Nowe wydanie niniejszej książki rozszerzono o:
• nowe przykłady wykrywania uszkodzeń magistrali CAN (rozdział 6),
• budowę, działanie i wykrywanie uszkodzeń magistrali MOST (rozdział 8),
• budowę i diagnozowanie magistrali FlexRay w samochodach Audi A7 i A8 (rozdział 10.10),
• budowę, działanie i zasady sprawdzania bezprzewodowych systemów transmisji danych GSM, Bluetooth i GPS (rozdział 11).
Odbiorcy książki: inżynierowie i technicy zaplecza technicznego motoryzacji, pracownicy warsztatów i stacji obsługi samochodów, studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie średnich szkół technicznych o profilu samochodowym oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
Przedmowa 8
O autorze 10
1. Klasyfikacja magistral danych 11
2. Magistrala CAN 12
2.1. Budowa magistrali CAN 12
2.2. Komunikaty CAN 13
2.3. Arbitraż 14
2.4. Transmisja danych 15
2.5. Szybkość transmisji danych 17
2.6. Sygnały w magistrali CAN 18
2.7. Odczytywanie komunikatów danych 19
3. Przetwarzanie informacji o błędach 23
3.1. Błąd potwierdzenia komunikatu 23
3.2. Błąd sumy kontrolnej CRC 23
3.3. Błąd wartości bitu 24
3.4. Błąd formatu 24
3.5. Błąd bitów odstępowych 24
3.6. Sygnały różnicowe 25
3.7. Topologia magistrali danych 26
3.8. Brama 30
3.9. Uszkodzenie przewodów transmisyjnych 32
4. Diagnostyka uszkodzeń magistrali Low-Speed CAN 34
4.1. Wiadomości wstępne 34
4.2. Przerwanie przewodu magistrali CAN na przykładzie samochodu Volkswagen Touran 35
4.3. Wykrywanie uszkodzenia za pomocą multimetru 36
4.4. Wykrywanie uszkodzenia za pomocą oscyloskopu 37
4.5. Lokalizacja uszkodzenia 38
4.6. Usuwanie uszkodzenia 39
4.7. Kasowanie zawartości rejestru błędów 40
4.8. Zwarcie przewodu magistrali CAN z masą na przykładzie samochodu Audi A8 40
4.9. Zwarcie przewodu magistrali CAN z plusem zasilania na przykładzie samochodAudi A8 40
4.10. Zwarcie między przewodami CAN-H i CAN-L na przykładzie samochodu Mercedes-Benz klasy C (W203) 45
4.11. Zwarcie między przewodami CAN-H i CAN-L na przykładzie samochodu Volkswagen Touran 48
4.12. Zamiana przewodów magistrali CAN 49
5. Diagnostyka uszkodzeń magistrali High-Speed CAN 51
5.1. Wiadomości wstępne 51
5.2. Uszkodzenie opornika dopasowującego 52
5.3. Przerwanie przewodu magistrali CAN 52
5.4. Zwarcie przewodu magistrali CAN z masą 53
5.5. Zwarcie przewodu magistrali CAN do szyny plus zasilania na przykładzie samochodu Mercedes-Benz klasy C (W204) 55
5.6. Zwarcie między przewodami CAN-H i CAN-L 57
5.7. Uszkodzenie lub brak opornika dopasowującego 58
6. Przykłady wykrywania uszkodzeń magistrali CAN 60
6.1. Magistrala Low-Speed CAN samochodu Volkswagen Touran 60
6.2. Magistrala High-Speed CAN samochodu Audi A5 64
6.3. Magistrala High-Speed CAN samochodu Isuzu D-Max 68
7. Podsystem LIN 71
7.1. Wiadomości wstępne 71
7.1. Charakterystyka magistrali LIN 71
7.2. Transmisja danych 72
7.3. Przebieg sygnału 74
7.4. Konfiguracja sieci magistrali LIN 76
7.5. Uszkodzenia magistrali LIN 77
8. Magistrala MOST 82
8.1. Sieci światłowodowe 82
8.2. Budowa sterowników MOST 84
8.3. Zarządzanie magistralą 85
8.4. Struktura bloków danych komunikatu MOST 85
8.5. Start systemu 86
8.6. Wyłączanie systemu 86
8.7. Wykrywanie uszkodzeń magistrali MOST na przykładzie samochodu Audi A8 86
9. System X-by-wire – sterowanie elektryczne 91
10. Magistrala FlexRay 93
10.1. Wiadomości wstępne 93
10.2. Cykl komunikacyjny 93
10.3. Protokół komunikacyjny 95
10.4. Topologia magistrali 95
10.5. Budowa sterownika współpracującego z magistralą 95
10.6. Poziomy napięcia sygnałów 96
10.7. Szybkość transmisji danych 96
10.8. Wykrywanie uszkodzeń 97
10.9. Pierwsze zastosowania 98
10.10. Magistrala FlexRay w samochodach Audi 98
11. Bezprzewodowe systemy transmisji danych 103
11.1. Wiadomości wstępne 103
11.2. Sieć GSM 111
11.3. Sieć Bluetooth 115
11.4. System GPS 116
12. Kształcenie zawodowe w zakresie mechatroniki samochodowej 119
Dodatek 120
Obsługa oscyloskopu 120
Przeliczenia wzajemne liczb dziesiętnych, dwójkowych i szesnastkowych 121
Literatura 124
Skorowidz 125
O autorach / z książki
Martin Frei urodził się w Nordfriesland (Schelswig Holstein) w 1969 r. Po zdaniu matury oraz egzaminu zawodowego na technika systemów łączności studiował w wyższej szkole zawodowej w Monachium na kierunkach elektrotechnika i język niemiecki. Następnie pracował jako projektant w różnych firmach, zanim przeszedł do zawodowej szkoły samochodowej w Hamburgu, w której jako stażysta zdał drugi egzamin państwowy. Od lutego 2005 r. pracuje w tej szkole jako nauczyciel, zajmując się zwłaszcza kształceniem techników samochodowych o specjalności „samochodowe systemy komunikacyjne”. Kształcenie w tej specjalności jest tam zorganizowane od pierwszego roku nauki. Wykształcenie autora wzbogacone doświadczeniem zdobytym w przemyśle samochodowym gwarantuje jego szeroką wiedzę na temat technik transmisji danych w pojazdach. Jest żonaty i ma dwoje dzieci.