Opis
Bogato ilustrowany, praktyczny poradnik poświecony budowie, obsłudze i diagnozowaniu współczesnych układów klimatyzacji występujących w samochodach osobowych. Opisano zadania i zasadę działania klimatyzacji, właściwości czynnika chłodniczego oraz budowę i działanie różnych rodzajów samochodowych układów klimatyzacji (z zaworem rozprężonym, z dławikiem, z dwoma parownikami, z funkcją ogrzewania wnętrza pojazdu, w samochodach o napędzie hybrydowym, w samochodach z układem Start-Stop). Omówiono poszczególne elementy układu klimatyzacji (ich rodzaje, budowę, działanie, przyczyny awarii oraz sposoby sprawdzania) – sprężarki, skraplacze, wentylatory skraplaczy, filtry osuszacze, zawory rozprężone, dławiki, parowniki, akumulatory hydrauliczne, przewody i uszczelnienia. Omówiono także sterowanie elektryczne i elektroniczne klimatyzacji (czujniki, panel sterowania i sterownik), czynności obsługowe z uwzględnieniem zasad bezpiecznej pracy z czynnikami chłodniczymi R134a i R1234yf oraz olejami sprężarkowymi, jak również wyszukiwanie usterek w układzie klimatyzacji.
Odbiorcy: inżynierowie i technicy zaplecza technicznego motoryzacji, pracownicy warsztatów i stacji obsługi samochodów, studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie średnich szkół o profilu samochodowym oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
Wstęp (Georg Blenk) 8
1. Zadania układu klimatyzacji 9
1.1. Podstawowe zadania klimatyzacji samochodowej 9
1.2. Dodatkowe zadania klimatyzacji w samochodach o hybrydowym i elektrycznym 10
2. Podstawy fizyczne działania układu klimatyzacji 11
2.1. Zasady fizyczne 11
2.2. Najważniejsze pojęcia dotyczące działania klimatyzacji 11
3. Czynnik chłodniczy 13
3.1. Wymagania prawne 13
3.2. Właściwości czynników chłodniczych R134a i R1234yf 13
4. Budowa i działanie samochodowych układów klimatyzacji 15
4.1. Różnice i cechy wspólne układów pracujących z czynnikiem R134a i R1234yf 15
4.2. Podstawowe informacje o obiegu czynnika chłodniczego 15
4.3. Budowa i działanie układu klimatyzacji z zaworem rozprężnym 15
4.4. Budowa i działanie układu klimatyzacji z dławikiem 18
4.5. Układ z dwoma parownikami 18
4.6. Układ klimatyzacji z funkcją ogrzewania wnętrza pojazdu 19
4.7. Układy klimatyzacji w samochodach o napędzie hybrydowym 19
4.8. Klimatyzacja wnętrza pojazdu w samochodach z układem Start-Stop 24
5. Elementy układu klimatyzacji (działanie, przyczyny niesprawności, sprawdzanie) 25
5.1. Sprężarka 25
5.1.1. Sprężarka tłokowa osiowa 25
5.1.2. Sprężarka spiralna 36
5.1.3. Sprężarki elektryczne w samochodach o napędzie hybrydowym i elektrycznym 36
5.2. Skraplacz (przyczyny i skutki niesprawności, sprawdzanie) 38
5.3. Wentylator skraplacza (przyczyny i skutki niesprawności, sprawdzanie) 39
5.4. Filtr osuszacz (wymiana, przyczyny i skutki niesprawności) 40
5.5. Zawór rozprężny (przyczyny i skutki niesprawności, sprawdzanie) 43
5.6. Dławik (przyczyny i skutki niesprawności, wymiana) 45
5.7. Parownik 46
5.8. Akumulator hydrauliczny 46
5.9. Przewody czynnika chłodniczego i uszczelnienia (możliwości naprawy, zadania tłumika) 46
6. Sterowanie elektryczne i elektroniczne (czujniki, działanie, zadania, diagnostyka) 49
6.1. Podstawowe zasady sterowania 49
6.2. Czujnik i przełącznik ciśnienia 52
6.3. Czujnik temperatury czynnika chłodniczego 54
6.4. Inne ważne czujniki temperatury 55
6.5. Czujnik natężenia promieniowania słonecznego 56
6.6. Czujnik zawartości CO2 57
6.7. Czujnik jakości powietrza 57
6.8. Panel sterowania i sterownik 58
7. Konserwacja układu klimatyzacji i najważniejsze prace obsługowe 59
7.1. Zasady pracy z układami klimatyzacji z czynnikiem chłodniczym R134a i R1234yf 59
7.2. Konieczność obsługiwania układu klimatyzacji 60
7.3. Wymagania stawiane urządzeniom do obsługi klimatyzacji – na co należy zwracać uwagę 61
7.4. Przepisy bhp podczas pracy z czynnikami chłodniczymi R134a i R1234yf 64
7.5. Wskazówki praktyczne dotyczące obsługi układu klimatyzacji 66
7.5.1. Oględziny wstępne i ogólne sprawdzenie działania układu 66
7.5.2. Usuwanie czynnika chłodniczego z układu 67
7.5.3. Napełnianie 70
7.5.4. Olej sprężarkowy 71
7.5.5. Filtr powietrza w przedziale pasażerskim (filtr pyłkowy) 74
7.5.6. Sprawdzenie końcowe 75
7.6. Dezynfekcja parownika – wady i zalety różnych metod 75
7.6.1. Dezynfekcja przez natryskiwanie cieczy czyszczącej 75
7.6.2. Dezynfekcja ultradźwiękami 76
7.6.3. Dezynfekcja za pomocą sprayów czyszczących 77
7.6.4. Dezynfekcja ozonem 77
7.7. Płukanie układu klimatyzacji – wady i zalety różnych metod 78
7.7.1. Płukanie środkiem czyszczącym 79
7.7.2. Płukanie czynnikiem chłodniczym 81
7.7.3. Płukanie azotem 81
7.8. Środki uszczelniające 82
8. Wykrywanie usterek w układzie klimatyzacji 83
8.1. Wykrywanie przecieków 83
8.1.1. Podstawy prawne – kiedy należy szukać przecieków 83
8.1.2. Wykrywanie przecieków z pomocą środka fluorescencyjnego i promieniowania ultrafioletowego 83
8.1.3. Wykrywanie przecieków za pomocą gazu testowego 86
8.1.4. Wykrywanie przecieków za pomocą azotu 88
8.2. Diagnostyka przy użyciu szklanego cylindra diagnostycznego 88
8.3. Diagnozowanie usterek na podstawie pomiarów temperatury przewodów i ciśnienia w układzie 90
8.3.1. Przyczyny niewłaściwych wartości ciśnienia i temperatury 90
8.3.2. Urządzenia diagnostyczne do badania układu klimatyzacji 97
Podziękowania 100
Skorowidz 100
O autorach / z książki
Torsten Schmidt po zdaniu „małej matury” w 1986 r. kształcił się na mechanika samochodowego. W 1989 r. zakończył naukę, a następnie odbył służbę wojskową, po czym pracował jako czeladnik mechanika oraz technik obsługi w warsztacie samochodowym i w serwisie BMW. W 1995 r. ukończył wyższą szkołę zawodową (Meisterschule) w Ratyzbonie. Za znakomity wynik egzaminu mistrzowskiego otrzymał nagrodę bawarskiego rządu krajowego. Następnie pracował w warsztacie oraz firmie przygotowującej pojazdy do udziału w zawodach sportowych. Tam jako pomocnik majstra uczestniczył w pracach nad przebudową samochodów przeznaczonych do startów w rajdach i wyścigach torowych, a potem już jako majster był odpowiedzialny za te prace. W 1997 r. został kierownikiem w firmie holowniczej, współpracującej z organizacją ADAC i posiadającej warsztat naprawczy. Ukończył wówczas liczne szkolenia z zakresu techniki samochodowej. W 2007 r. zajął się dziennikarstwem motoryzacyjnym jako redaktor w wydawnictwie Krafthand Verlag.