Opis
                        
                        
						
													
                        
                        
                            
							
W monografii przeanalizowano zagadnienia dotyczące zrównoważonej mobilności w aspekcie tzw. inteligentnych rozwiązań stosowanych w transporcie drogowym. Wśród nich są inteligentne systemy transportowe, w tym rozwiązania umożliwiające automatyzację transportu drogowego. Wobec dużej transportochłonności (mierzonej liczbą tonokilometrów lub pasażerokilometrów) konieczne jest równoważenie mobilności, obejmujące cele społeczne, środowiskowe i ekonomiczne. Równoważenie mobilności wymaga zmiany zachowań konsumentów oraz podejmowania działań organizacyjnych i prawnych. Analizie poddano politykę transportową państwa oraz zasady funkcjonowania transportu publicznego i polityki mobilności miejskiej wybranych polskich miast. Rozwiązania z zakresu automatyzacji transportu znajdują się obecnie we wstępnej fazie rozwoju oraz wymagają dalszych prac badawczych i koncepcyjnych w celu ich bezpiecznego i efektywnego wdrożenia. Stanowią jednocześnie dynamiczny trend rozwoju transportu, otwierający nowe możliwości w zakresie poprawy bezpieczeństwa, płynności i efektywności ruchu, lepszego wykorzystania infrastruktury drogowej i ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko. Z autonomizacją mogą wiązać się również negatywne zjawiska, polegające na nadmiernym wykorzystaniu samochodów osobowych w stosunku do innych środków transportu lub wzroście liczby kolizji i wypadków drogowych. Zjawiska te wymagają rozpoznania, a autonomizacja transportu  dodatkowo odpowiedniego wdrażania i monitorowania.
							                        
                        
						
							
						   
						   								
								   
								   Spis treści
									
Wykaz skrótów  5
Wstęp  11
1. Krajowa polityka transportowa  17
1.1. Pojęcie mobilności i zarządzania mobilnością  17
1.2. System zarządzania rozwojem kraju  17
1.3. Umowa Partnerstwa (od 2015 roku)  18
1.4. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)  19
1.5. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku (przyjęta 24.09.2019)  21
1.6. Krajowa Polityka Miejska 2023  25
1.7. Ustawa  Prawo o ruchu drogowym  27
2. Miejska polityka mobilności  31
2.1. Mobilność miejska  32
2.2. Przykładowe polityki transportowe przyjęte przez polskie miasta  32
2.2.1. Polityka transportowa dla miasta Krakowa na lata 2016 – 2025  32
2.2.2. Polityka mobilności miasta Warszawy  34
2.2.3. Polityka mobilności miasta Wrocławia  42
2.2.4. Prace nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej SUMP  44
3. Transport publiczny  49
3.1. Zasady funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego  49
3.2. Organizacja (model funkcjonowania) publicznego transportu zbiorowego 49
3.3. Planowanie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego  53
3.4. Zarządzanie publicznym transportem zbiorowym  55
3.5. Przewidywany wpływ CAD na zagadnienia z zakresu określonego w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym  55
4. Pojazdy autonomiczne jako element mobilności miejskiej  57
4.1. Wdrażanie pojazdów zautomatyzowanych  57
4.2. Przewóz towarów i osób  60
4.3. Redukcja kosztów przystosowania pojazdów transportu zbiorowego i kosztów zatłoczenia  63
5. Automatyzacja transportu publicznego  68
5.1. Systemy automatyzujące dla metra  68
5.2. Przykładowy system automatyzacji jazdy dla tramwajów  70
5.3. Systemy wspomagania jazdy pojazdów drogowych  72
5.4. Przykładowe rozwiązania w zakresie przyszłych miejskich pojazdów zautomatyzowanych  77
5.5. Testy prototypowych miejskich pojazdów zautomatyzowanych  80
6. Obszary stosowania inteligentnych systemów transportowych  85
6.1. Elementy inteligentnego systemu transportowego  85
6.2. Europejska ramowa architektura FRAME  92
6.3. Podsystem zarządzania ruchem drogowym jako element rozwiązania z zakresu ITS  94
6.3.1. Sterowanie ruchem drogowym  94
6.3.2. Protokoły komunikacyjne  97
6.3.3. Przykładowe systemy sterowania ruchem  98
7. Prawne podstawy stosowania inteligentnych systemów transportowych  102
7.1. Przepisy europejskie  102
7.1.1. Dyrektywy i rozporządzenia UE  102
7.1.2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE  102
7.1.3. Europejska strategia na rzecz C-ITS – COM(2016)766  107
7.1.4. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 885/2013  109
7.1.5. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 886/2013  111
7.1.6. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 2015/962  113
7.1.7. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 2017/1926  114
7.2. Wybrane przepisy krajowe  115
7.2.1. Ustawa o drogach publicznych  115
7.2.2. Rozporządzenie w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności  117
8. Wybrane zastosowania inteligentnych systemów w transporcie  119
8.1. Krajowy system zarządzania ruchem drogowym (KSZR)  119
8.2. Krajowy Punkt Dostępowy (KPD)  123
8.3. Systemy zarządzania ruchem w wybranych polskich miastach  126
8.3.1. Trójmiejski system zarządzania ruchem  126
8.3.2. System zarządzania ruchem w Warszawie  127
8.3.3. System zarządzania ruchem w Łodzi  129
8.3.4. System zarządzania ruchem w Bydgoszczy  133
9. Kodeks dobrych praktyk wdrażania rozwiązań Inteligentnych Systemów Transportowych  136
9.1. Prace Komitetu ds. Architektury i Standaryzacji Inteligentnych Systemów Transportowych  136
9.2. Kodeks dobrych praktyk efektywnego wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych (cz. I)  137
9.3. Kodeks dobrych praktyk (cz. II) – wdrażanie miejskich systemów ITS  139
9.4. Kodeks dobrych praktyk (cz. III) – ITS jako narzędzie realizacji celów polityki zrównoważonej mobilności  140
9.5. Kodeks dobrych praktyk (cz. IV) – komunikacja pojazd-pojazd i pojazd-infrastruktura jako kolejny etap rozwoju rozwiązań ITS  141
10. Podsumowanie  145
Bibliografia  150
Wykaz rysunków  158
Wykaz tabel  159
									
							    
						    							
													   
						   
						    								
								   
								   O autorach / z książki
									
									
																			
										
Publikacja wydana na zamówienie Instytutu Transportu Samochodowego