Opis
Książka dotycząca budowy, działania i zastosowań głośników i zestawów głośnikowych stosowanych w instalacjach stereofonicznych i wielokanałowych (audio, hifi, wideo). Przeznaczona dla wszystkich, którzy interesują się techniką głośnikową. Stanowi doskonałą pomoc dla Czytelników, którzy szukają fachowej porady przy wyborze i zakupie gotowych zestawów głośnikowych do stereofonii lub kina domowego. Zawiera także wiele praktycznych wiadomości przydatnych studentom zajmującym się elektroakustyką i hobbystom mającym zamiar zbudować własne zestawy głośnikowe.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
WPROWADZENIE 10
1. PODSTAWOWE INFORMACJE O AKUSTYCE 11
1.1. Akustyka fizyczna 11
1.1.1. Dźwięk 11
1.1.2. Faza i czas przebiegu 14
1.1.3. Ugięcie 14
1.1.4. Dudnienie 16
1.1.5. Ciśnienie akustyczne 16
1.1.6. Falowa impedancja akustyczna 17
1.1.6.1. Promieniowanie źródeł kulistych - przykład kuli oscylującej 19
1.2. Akustyka fizjologiczna 20
1.2.1. Ucho 20
1.2.2. Właściwości słuchu ludzkiego i izofony 22
1.2.3. Lokalizacja źródła dźwięku 24
1.2.4. Oddziaływanie nagłośnienia na człowieka 25
1.3. Psychoakustyka 25
2. GŁOŚNIKI DYNAMICZNE 27
2.1. Sposób działania i budowa. 27
2.1.1. System napędowy. 27
2.1.1.1. Geometrie szczeliny powietrznej i stała przetwornika BI 29
2.1.1.2. Zwoje zwarciowe i pętle Faradaya 31
2.1.2. Membrana i jej zachowanie się 32
2.1.3. Materiał na membranę 34
2.1.4. Częstotliwość rezonansowa 36
2.1.5. Krzywa impedancji 37
2.1.6. Wpływ temperatury 38
2.2. Moc, efektywność i wielkość pomieszczenia 40
2.3. Głośniki niskotonowe z dwoma cewkami drgającymi 41
3. PARAMETRY GŁOŚNIKÓW 42
3.1. Podstawowe parametry głośnika 42
3.1.1. Impedancja 42
3.1.2. Moc, czyli obciążalność 43
3.1.3. Efektywność 43
3.2. Parametry Thiele-Smalla 44
3.2.1. Częstotliwość rezonansu mechanicznego 46
3.2.2. Dobroć mechaniczna głośnika 47
3.2.3. Dobroć elektryczna głośnika 47
3.2.4. Dobroć całkowita głośnika 47
3.2.5. Objętość równoważna (ekwiwalentna) 48
3.3. Pozostałe parametry głośnika 48
3.3.1. Parametry mechaniczne 48
3.3.2. Parametry elektryczne 49
3.3.3. Parametry przetwornika 50
3.4. Charakterystyka częstotliwościowa 53
3.5. Średnica i skok membrany 54
3.6. Drgania cząstkowe (mody) membrany. 55
3.7. Skupianie fal dźwiękowych 57
3.8. Współczynnik zniekształceń nielinearnych 58
3.9. Zniekształcenia intermodulacyjne 59
3.10. Zachowanie się głośnika podczas odtwarzania stanów przejściowych 59
4. RODZAJE GŁOŚNIKÓW 62
4.1.. Głośnik stożkowy 62
4.2. Głośnik kopułkowy 64
4.2.1. Głośnik kopułkowy z kopułką wklęsłą 66
4.3. Głośnik z membraną płaską 67
4.4. Głośnik tubowy 69
4.4.1. Obliczenia dla głośnika z tubą wykładniczą 73
4.5. Soczewka akustyczna 75
4.6. Głośnik wstęgowy 75
4.7. Głośnik elektrostatyczny 77
4.8. Głośnik Mangera 78
4.9. Głośnik AMT - Air Motion Transformer. 80
4.10. Głośnik DML - Distributed Mode Loudspeaker 82
4.11. Głośnik piezoelektryczny 83
4.12. Głośnik jonowy, plazmowy 84
4.13. Głośnik współosiowy (koaksjalny) 85
5. ZWROTNICE ELEKTRYCZNE 87
5.1. Rodzaje zwrotnic i ich zastosowanie 87
5.1.1. Budowa zwrotnic 89
5.2. Typologia zwrotnic i ich sposób działania 90
5.3. Konfiguracja D'Appolito 91
5.3.1. Filtry Linkwitza 92
5.3.2. D'Appolito 97
5.4. Części konstrukcyjne zwrotnic 99
5.4.1. Rezystory 100
5.4.2. Kondensatory 100
5.4.3. Cewki 102
5.5. Obliczanie zwrotnic elektrycznych 103
5.5.1. Zwrotnice dwudrożne - 1, 2, 3 i 4 rzędu 104
5.5.1.1. Schematy dwudrożnych zwrotnic elektrycznych 108
5.5.1.2. Wzory do obliczania dwudrożnych zwrotnic elektrycznych 108
5.5.2. Zwrotnice trójdrożne - 1, 2, 3 i 4 rzędu 111
5.5.2.1. Schematy trójdrożnych zwrotnic elektrycznych 112
5.5.2.2. Wzory do obliczania trój drożnych zwrotnic elektrycznych 113
5.5.3. Układy kompensacyjne 119
6. OBUDOWY GŁOŚNIKOWE 122
6.1. Materiały na obudowy głośnikowe i rezonanse 122
6.2. Tłumienie dźwięku w obudowie 125
6.3. Ukształtowanie obudowy 128
6.4. Rodzaje obudów głośnikowych 128
6.5. Obudowa zamknięta 128
6.5.1. Definicja pojęć 129
6.5.2. Współczynnik dobroci "Q" i charakterystyka częstotliwościowa obudowy 130
6.5.3. Wybór głośnika niskotonowego i konstrukcja obudowy 131
6.5.4. Określenie wielkości obudowy i istotnych parametrów 132
6.5.5. Efektywność referencyjna 139
6.5.6. Moc akustyczna przy maksymalnym wychyleniu membrany139
6.5.7. Maksymalna elektryczna moc wejściowa 141
6.5.8. Wytłumienie obudowy zamkniętej 141
6.5.9. Zastosowanie kilku głośników niskotonowych 143
6,6. Obudowa typu basrefleks 146
6.6.1. Sposób działania 146
6.6.2. Współczynnik dobroci "Q" i charakterystyka częstotliwościowa obudowy 148
6.6.3. Wybór odpowiedniego głośnika niskotonowego 148
6.6.4. Zestrojenie kombinacji głośnik-obudowa 148
6.6.5. Określenie wielkości obudowy i istotnych parametrów 150
6.6.5.1. Straty obudowy 150
6.6.6. Obliczanie objętości obudowy basrefleks i długości tunelu 156
6.6.7. Rezonanse tunelu basrefleks i sprzężenie akustyczne z membraną 159
6.6.8. Dokładne zestrojenie obudowy basrefleks 159
6.6.9. Zastosowanie kilku głośników niskotonowych 160
6.7. Obudowa basrefleks z membraną bierną 160
6.7.1. Zestrojenie kombinacji głośnika i obudowy 161
6.7.2. Określenie wielkości obudowy i istotnych parametrów 161
6.7.3. Dostrojenie obudowy głośnikowej i pozostałe parametry 163
6.8. Obudowa TL - linia transmisyjna 163
6.9. Obudowa tubowa 166
6.10. Obudowa typu filtr środkowoprzepustowy 169
6.11. Konfiguracja Compound systemu niskotonowego 170
7. POMIARY GŁOŚNIKÓW 172
7.1. Pomiar częstotliwości rezonansowej fs głośnika 172
7.2. Pomiar impedancji głośnika 173
7.3. Pomiar objętości równoważnej Vas 175
7.4. Techniki pomiaru charakterystyki ciśnienia akustycznego głośnika 177
7.5. Akustyczna analiza systemu za pomocą szeregu Fouriera 181
8. SAMODZIELNA BUDOWA ZESTAWÓW GŁOŚNIKOWYCH 186
8.1. Dobór głośników 187
8.2. Dobór parametrów zwrotnicy 191
8.3. Konstrukcja obudowy głośnikowej 191
9. GŁOŚNIKI DLA KINA DOMOWEGO I ODTWARZAN1A DOOKÓLNEGO (SURROUND) MUZYKI 196
9.1. Porównanie odtwarzania w kinie domowym i zestawach hi-fi 196
9.2. Systemy głośników dla odtwarzania w kinie domowym 199
9.3. Przednie głośniki stereofoniczne 200
9.3.1. Wymagania magnetycznego ekranowania głośników 202
9.4. System głośnikowy dla kanału środkowego 203
9.5. Kontrolowana charakterystyka kierunkowa 207
9.6. Głośniki tylne dla odtwarzania dźwięku dookólnego (surround) 208
9.7. Subwoofer 213
10. AKUSTYKA POMIESZCZENIA 215
10.1. Odtwarzanie basu 215
10.2. Fale stojące 217
10.3. Pogłos 217
10.4. Idealne pomieszczenie odsłuchowe 222
11. JAK WYBRAĆ GOTOWE ZESTAWY GŁOŚNIKOWE 227
11.1. Wybór z pomocą fachowych czasopism audio 227
11.1.1. Dotychczasowa klasyfikacja "stereoplay" 227
11.1.2. Nowa klasyfikacja "stereoplay" 228
11.1.2.1. Typy słuchaczy 229
11.1.2.2. Typy pomieszczeń 229
11.1.3. Najnowsza klasyfikacja "stereoplay" 229
11.2. Wybór zestawów głośnikowych 230
11.2.1. Samodzielny wybór zestawów głośnikowych – poradnik 230
11.3. Wybór kabli głośnikowych 231
12. ZESTAWY GŁOŚNIKOWE ESTRADOWE 233
13. PROGRAMY KOMPUTEROWE CAD DO PROJEKTOWANIA OBUDÓW I ZWROTNIC GŁOŚNIKOWYCH 235
14. GALERIA ZESTAWÓW GŁOŚNIKOWYCH KLASY HIGH END 244
BIBLIOGRAFIA 255
WITRYNY INTERNETOWE 255