Opis
Fachowy poradnik, w którym opisano 41 rodzajów czujników wykorzystywanych we współczesnych elektronicznych układach sterowania silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym. Przedstawiono w nim budowę, działanie i diagnozowanie czujników za pomocą oscyloskopu i testera warsztatowego. Cennym materiałem są zwłaszcza ilustracje obrazujące przebiegi sygnałów poszczególnych czujników, zarówno prawidłowe, jak i nieprawidłowe, oraz schematy elektryczne połączeń poszczególnych czujników. W trzecim wydaniu uwzględniono opis nowo wprowadzonych rodzajów czujników, takich jak przepływomierze powietrza HFM7 i HFM8, czujnik temperatury dodatku AdBlue, czujnik ciśnienia AdBlue oraz czujnik ciśnienia oleju jako przykład najnowszej generacji czujników wysyłających sygnały cyfrowe w postaci protokołu transmisji danych SENT. Poradnik jest przeznaczony dla mechatroników, elektromechaników i mechaników samochodowych, uczniów średnich szkół samochodowych, uczestników kursów kwalifikacyjnych w zakresie elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych, studentów i inżynierów o specjalności samochodowej oraz wszystkich osób zajmujących się działalnością praktyczną w zakresie techniki samochodowej.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
Przedmowa
1. Diagnostyka
1.1. Wiadomości wstępne
1.2. Usterki sporadyczne i statyczne
1.3. Rejestracja usterek w pamięci sterownika
1.4. Końcówki igłowe, adaptery złącz, skrzynka z gniazdami wtykowymi
2. Podstawowe wielkości sterujące
2.1. Wiadomości wstępne
2.2. Czujnik indukcyjny
2.3. Czujnik Halla
2.4. Optyczny czujnik prędkości obrotowej
3. Czujniki obciążenia
3.1. Sterowanie α/n
3.2. Spiętrzający przepływomierz powietrza
3.3. Czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym
3.4. Masowy przepływomierz powietrza
3.4.1. Przepływomierz powietrza z gorącym drutem
3.4.2. Przepływomierz powietrza z gorącą płytką
3.4.3. Przepływomierz powietrza z gorącą płytką i wykrywaniem przepływu wstecznego
3.4.4. Przepływomierz powietrza HFM7
3.5. Czujnik położenia pedału przyspieszenia
3.6. Sprawdzanie potencjometrów i czujników położenia pedału przyspieszenia
4. Czujniki temperatury
4.1. Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
4.2. Czujniki temperatury zasysanego powietrza i powietrza doładowanego
4.3. Czujnik temperatury spalin
4.4. Czujnik temperatury paliwa
4.5. Czujnik temperatury AdBlue
5. Czujniki ciśnienia
5.1. Czujnik ciśnienia paliwa
5.2. Czujniki ciśnienia doładowania i temperatury powietrza doładowanego
5.3. Czujnik ciśnienia atmosferycznego
5.4. Czujnik różnicy ciśnienia spalin w układzie recyrkulacji spalin silnika benzynowego
5.5. Czujnik różnicy ciśnienia spalin silnika wysokoprężnego
5.6. Czujnik ciśnienia w komorze spalania
5.7. Czujnik ciśnienia AdBlue
5.8. Czujnik ciśnienia oleju
6. Włączniki jako czujniki
6.1. Czujnik położenia pedału hamulca
6.2. Czujnik położenia pedału sprzęgła
6.3. Styczniki biegu jałowego i pełnego obciążenia
7. Czujniki położenia
7.1. Czujnik położenia przepustnicy
7.2. Czujnik kąta obrotu wałka w osiowej rozdzielaczowej pompie wtryskowej
7.3. Czujnik położenia nastawnika ciśnienia doładowania
7.4. Czujnik położenia zaworu recyrkulacji spalin
7.5. Czujnik położenia wałka rozrządu
7.6. Czujnik położenia przesłon kolektora dolotowego
7.7. Czujnik potencjometryczny zaworu klapowego spalin
8. Czujniki tlenu w spalinach
8.1. Rodzaje sond lambda
8.2. Napięciowa sonda lambda
8.3. Rezystancyjna sonda lambda
8.4. Szerokopasmowa sonda lambda
8.5. Sonda lambda za katalizatorem
9. Inne czujniki układu sterowania silnika
9.1. Czujnik spalania stukowego
9.2. Czujnik wzniosu iglicy wtryskiwacza
9.3. Czujnik prędkości pojazdu
10. Najnowsza generacja czujników wysyłających sygnały cyfrowe
10.1. Protokół danych SENT
10.2. Schemat podłączenia czujnika SENT
10.3. Przebieg sygnału protokołu SENT z dwoma komunikatami danych
O autorach / z książki
Gerald Schneehage po ukończeniu szkoły pracował jako mechanik pojazdów samochodowych w różnych warsztatach, a następnie zdał egzamin mistrzowski. Od 2004 roku, po ukończeniu zaocznych studiów z ekonomiki przemysłu, działa w Izbie Rzemieślniczej w Hanowerze jako szkoleniowiec oraz kierownik seminarium doskonalenia zawodowego dla mistrzów i techników serwisów, jak również kierownik kursów dokształcających w dziedzinie napraw samochodów.