Opis
Opis zagadnień związanych z szeroko rozumianym samodzielnym uczeniem się za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji, tzw. e-learning. Porównanie tradycyjnych metod uczenia się z nauką na odległość, liczne rady i wskazówki dla korzystających z tej formy edukacji.
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
Spis treści
Od wydawcy przekładu 8
Wprowadzenie 9
1. Czym jest e-Iearning? 11
Wprowadzenie 11
Porównanie umiejętności niezbędnych w nauce metodami
tradycyjnymi i w e-Iearningu 12
Od czego zależy powodzenie w e-Iearningu? 15
Zalety e-Iearningu 15
Sposoby uczenia się 15
Techniki informacyjne 19
Interakcja 19
Zasoby dydaktyczne 20
Praca w grupach i nauka indywidualna 21
Kształcenie formalne i nieformalne 22
Pomoc 22
Rola nauczyciela 23
Wybór odpowiedniego kursu e-Iearningowego 25
Zapamiętaj! 26
2. Umiejętności związane z tradycyjnym
uczeniem się 28
Umiejętność sporządzania notatek 28
Umiejętność czytania 31
Umiejętność samooceny 35
Umiejętność wyszukiwania i analizy informacji 35
Umiejętność uczenia się w grupie 39
Umiejętność pokonywania stresu 40
Zapamiętaj! 41
3. Umiejętności i problemy związane z korzystaniem
z komputera 42
Ocena własnych umiejętności 42
Opcje ułatwień dostępu w systemie Windows 42
Zarządzanie plikami 45
Formaty plików 49
Aplikacje 50
Kompresowanie plików 52
Zapisywanie informacji i tworzenie kopii zapasowych 53
Śledzenie zmian 54
Wyszukiwanie i ocena przydatności informacji 55
Prezentowanie informacji 64
Prawa autorskie 73
Plagiat 73
Programy narzędziowe 74
Zapamiętaj! 74
4. Środowisko nauczania 77
Miejsca, w których można się uczyć 77
Nauka synchroniczna 79
Oprogramowanie do pracy grupowej 83
Systemy do zarządzania kursami (MLE lub CMS) 83
Systemy do zarządzania nauczaniem (VLE lub LMS) 84
Sieć WWW 86
Intranety i ekstranety 92
Zadania WebQuest 93
Materiały dydaktyczne 93
Nauka metodami łączonymi 96
Zapamiętaj! 96
5. Umiejętności niezbędne w e-Iearningu 98
Trudne początki 98
Umiejętność organizacji czasu 98
Odpowiedzialność 101
Umiejętność planowania 103
Umiejętność samooceny 104
Umiejętność rozwiązywania problemów 107
Umiejętność pokonywania stresu 112
Umiejętność motywacji 113
Zdolność do refleksji 114
Umiejętności badawcze 115
Zapamiętaj! 118
6. Rozwijanie umiejętności 120
Umiejętność organizacji czasu 120
Odpowiedzialność 120
Umiejętność planowania 120
Umiejętność samooceny 124
Umiejętność rozwiązywania problemów 126
Umiejętność pokonywania stresu 127
Umiejętność motywacji 128
Zdolność do refleksji 129
Umiejętność wyszukiwania informacji 130
Stałe doskonalenie umiejętności 131
7. Umiejętności komunikowania się 135
Użytkowanie systemów komputerowych 135
Komunikacja asynchroniczna 137
Komunikacja synchroniczna 149
Zapamiętaj! 154
8. Praca w grupach i uczenie się we współpracy 156
Praca w grupach online 156
Seminaria i konferencje online 170
Ocena współpracy 172
Zapamiętaj! 172
Dodatek. Materiały uzupełniające 174
A. Ocena umiejętności uczenia się 174
B. Wskazówki praktyczne - jak radzić sobie w e-learningu 177
C. Ocena umiejętności korzystania z urządzeń wspomagających
naukę 179
D. Najważniejsze przyczyny niepowodzeń 182
Słownik terminów spotykanych w e-learningu 183
Literatura 187